Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
beginner

Små små knottror/blåsor efter målning med 2-kmp färg

Rekommendera Poster

Varför har jag fått pyttesmå knottor eller vad man skall säga efter målning med 2-komp lackfär på överbyggnaden tro? Har förarbetat enligt konstens alla regler och rollade på färgen med mohairroller. Såg kanon ut igår kväll men idag när det torkat finns dessa miniatyrblåsor där? Någon som har någon bra idé? Nästa lager skall ju på inom 48 timmar ca. så innan jag gör det vore det bra att veta vad felet är....

Tack på förhand =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan du beskriva mer om miniatyrblåsor.

Är det små gropar? Kan det vara gropar i plasten sen du slipa överbyggnaden innan målningen?

Kan det vara s k fiskögon som beror på att vax el liknande ej torkats rent ordentligt innan målningen?

Kan du inte bara slipa lite lätt nu så miniatyrblåsorna försvinner och sen lägga på nästa lager?

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska troligt att det beror på att silikon finns kvar, från vax etc.

Tvätta allt med målartvätt, sen har international och hempel någon cleaner som påstås ta bort detta. Tvätta - Skölj. Upprepa ett antal ggr.

Tvätta innan du börjar slipa, annars kan det faktiskt bli värre.

Slipa och ev spackel.

Tvätta åter som en galning. En del lackerare kör en sista avtorkning med cellulosaförtunning.

Jag tvättade med målartvätt, använde cleaner samt torkade med t-sprit och aceton. Om det var rätt eller inte?, men det fungerade i alla fall...

Brukar fungera

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan även vara innestående fuft i underlaget som andasgenom färgen. Detta försvinner efter ett tag. Lackade plastbåtar får inte förvaras under tät intäckning under vintern, för då ökar risken för detta tråkiga.Gråter

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

efter tillblandning av färgen måste den vila för att inrörd luft ska försvinna, detta kan vara problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att det är siliconreaktion. Jag fick ett tips att våtslipa med spolarvätska (ist för aceton) och fint slippapper (P400) innan lackering för att säkerställa att ingen reaktion uppstår.

Håller själv på att slipa ner min grundfärg som lackeraren lagt på med P400 papper, sedan så tvättar och torkar lackeraren den innan lacken.



Senast ändrad av PungPlask | 11 maj 2009 | 12:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

2k och rulle funkar dåligt, vet att valig bilack är omöjlig att rulla, ev skulle du kunna minska ytspänningen i 2k med antisilconmedel kan tänka mig att det får 2k att bli mer som syntet när du rullar och sen förhindrar antisilcon även fiskögon, ta mycket lite annars rinner färgen bort innen den fastnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

1-komponents färg är vad man ska använda!

Jag målade om min båt för 5 år sedan. Jag fick också höra från många att jag skulle använda 2-komponents färg, men sen precis innan jag skulle köpa färgen, så fick jag tipset om 1-komponents färg. Detta därför att den har ngt längre torktid, vilket gör att de små bubblorna hinner flyta ut o inte alls synas.

Resultatet på min båt blev riktigt bra och håller fortfarande jättefint!
Jag grundade mycket noga, med slipning, tvättning, grundning och målade sedan med minsta rollern och en jättefin pensel (inte en billig som hårar). Körde på tre lager färg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

2-kompen måste efterslätas med pensel eller planstrykare annars får man luft i färgen i form av bubblor. Se också upp för daggen som lätt förstör resultatet om inte färgen torkat innan den kommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...