Gäst Postad 12 Maj , 2009 citerar eftersom tråden verkar fladdra iväg. Båtar utan tak är lika värdelösa som bilar utan tak så skillnaden styrpulpetare och eka är väl hugget som stucket. Men visst förstår jag din tanke är det värt det. Själv tycker jag båtåkandet är det billigaste nöje jag haft, enda underhållet på Badankan har varit ombyggnader samt ett lager färg och nya rutlister, motorn har fått lite ny olja någon gång och i år en ny stator, jämnför man detta med vad man lägger på andra motornöjen tex bilar -skatt, försäkring, besiktning delar soppa mm så är båtåkandet riktigt billigt. Men jag sitter ändå och funderar i dina banor att sälja inte pga av kostnaderna utan pga av att jag tycker det är synd att tiden inte kommer räcka de närmsta åren att utnyttja båten. Tvillingar väntas inom närmsta månaden och barn finns ju sen tidigare samt att jag har en liten knatt som jag har med mig hela dagarna, karriärsfrun blir väl barnledig 1 år men sen efter det har jag 3 knattar plus övriga familjen att se till som hemma man. Har smitet i väg nästan varje kväll efter barnnattningen, åkt en liten runda försökt känna efter hur livet skulle kännas utan att ha möjlighet till lite avkopplande vågskvalp och visst kommer man sakna det men än värre kommer det nog kännas att ha en båt liggande som man inte hinner nyttja. En möjlighet kunde ju vara att sätta fjädrign på trailern och använda Badankan som husvagn och haka på den bakom husbilsjeepen men ekipaget skulle ändå bli använt för lite, och semestra och ha 4 ungar med sig är inte så avkopplande även om man på detta sätt fick en bra tvårummare. Men innan beslut tas kommer jag fundera lite till, badankor-abal-aluconer växer ju inte på träd och nästa gång blir det ännu svårare att hitta någon. Senast ändrad av nikitalord | 12 maj 2009 | 21:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 13 Maj , 2009 Det är ju ett flertal aspekter att väga in när man ska investera i sin fritid. Hur mycket fritid har du, är du ensam eller har familj, håller du på med många saker eller har du bara båt som intresse, hur stort är ditt intresse för just båt kontra det andra du håller på med, man har begränsad summa lägga ut på båtköpet, vad får det kosta per månad, hur ser du på underhållet -ett måste eller skönt att hålla på med osv. Jag har rätt mycket fritid tycker jag. Jobbar 40 tim per vecka, inte mer. Är singel just nu men har två pojkar 12 och 17 år, men de inte så intresserade följa med alla gånger, de har sina kompisar att vara med. Jag håller på med andra saker och återtagit golfspelandet efter år av uppehåll. Det enklare, man tar sin bag och går ut. Båt intresset inte stort i sig för mig utan det var mer för att ha något att göra och för att komma ut. Själva båten som sak ej intressant. Den ger mig möjlighet komma ut där jag vill vara, på sjön, som ett verktyg till upplevelser. Har inte obegränsat med pengar och ligga ute med 110.000 när det bara blåser och regnar när jag kan komma ut på sjön med en eka och det kanske räcker med 5 gånger per år för att gör mig nöjd. Underhållet var jag helt ointresserad utav. Blev bara ett måste. Dessutom verkar det som att allt man ska ha till en båt är så överdrivet dyrt hela tiden. En känsla jag fått. Blir kanske så när många har den inställningen att det får kosta vad det vill, jag ska ut på sjön. Nej, ekan kommer bli så bra. Den kommer vara välkommen i mitt liv och ta mig ut på den fina sjön kanske 5 gånger om året. Jag kan ju vara ute varenda dag om jag vill. Men jag kommer inte känna mig bitter om det blir en dålig sommar, för så kändes det, bittert. Med det man kagt ut i tid och pengar när det bara regnar och blåser. Såg många bittra inlägg förra sommaren så jag nog inte ensam i dessa tankar. Ha det gott, alla tar sina egna beslut utefter sina förutsättningar. Metspöt fram i sommar och fötterna doppade i vattnet förhoppningsvis... Tror inte man ska underskatta att sitta i en eka en fin sommarkväll i en liten svensk insjö. Det behöver inte vräkas på för att det ska vara bra. Bara för du har en dyr och fin båt behöver det inte bli bra. Tvärtom kan det då kännas som ett måste att det ska vara bra, annars är ju investerinegn till spillo. Förstår ni vad jag menar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 13 Maj , 2009 Absolut inga fel i Bosses råd. De är alla säkerligen bra var för sig, inget snack om den saken. Jag tycker bara att det var en VÄL lång lista. Handen på hjärtat - hur många gör en in- och utvändig säkerhetskontroll på bilen varje dag i enlighet med det man lär sig på körskolan? Yttre säkerhetskontroll Tänd parkeringsbelysningen och kolla fram- och bakljus, reflexer och skyltlykta. Rengör vid behov. Slå på tändningen, halvljuset, vänster blinkers och dimljus (om det finns). På vänstersidan: Kontrollera framhjul, framblinkers, framljus, bakhjul, bakljus, bakblinkers och dimbakljus (eventuellt mönsterdjupet på däcken). Slå på helljus och höger blinkers. På högersidan: Kontrollera framhjul, framblinkers, framljus (helljus), bakhjul, bakljus och bakblinkers. Släck lysena och slå av blinkers. Be någon annan att bromsa samtidigt som du själv står bakom bilen och kollar att bromsljusen fungerar. Inre säkerhetskontroll Inta korrekt körställningen och kontrollera speglarna samt att dörrarna är stängda. Kontrollera vindrutetorkarna (spola eventuellt rutan) och värmereglagen (fläkt, särskilt vid framrutan och defrostern till bakrutan). Tuta en gång och sätt på dig bilbältet (dra till så att det sitter spänt). Tryck ner fotbromsen hårt och håll kvar; det ska kännas stumt. Vrid lite på ratten och starta bilen. Du ska känna att broms- och styrservon fungerar (fungerar ifall bromsen sjunker och ratten blir lätt att vrida.) Kontrollera att handbromsen fungerar genom att dra åt den och försök köra lite försiktigt framåt eller bakåt (eller genom att släppa den i en backe). Sedan kan man ju även kontrollera motorolja, bromsoljan, kylarvätskan, styrservovätskan osv osv... Har ni sett någon på en parkeringsplats som håller på, på detta viset? ;-) Enligt Vägverket ska man i alla fall göra yttre och inre säkerhetskontroll. Annars blir man inte godkänd. Observera att man ska göra denna kontroll varje dag, eller vid varje tillfälle bilen tas i bruk. Om man väljer att inte göra det? Är man då en sämre familjefar? Missförstå mig gärna rätt. Det är jättebra med säkerhet, men det går inte gå i absurdum... Det är bara det jag menar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Maj , 2009 Tror nog de tagit bort momentet med säkerhetskontroll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daycruising-Malaren 0 Postad 13 Maj , 2009 Jag vill bara än en gång tacka för alla råd och tips som jag som nybörjare fått! Att över huvudtaget få respons på det man skriver är toppen (en helt ny värld har öppnat sig, för att bli lite djup...) och alla råden avskräcker INTE! Har insett att det krävs en del jobb som båtägare, man får inte vara naiv, men det är ju en del av charmen...tror jag...än så länge SÅ, Bosse, fortsätt att tipsa! Jag har förstått att det är fler som uppskattar det här på sajten. //Åsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 13 Maj , 2009 Det är värdehöjande för livet att ha båt och tillbringa tid i skärgården. Jag har haft båtar i hela mitt liv och hoppas nu skola in mina 2 små barn så även dom kommer att älska att vara på sjön som jag. Höst, vår eller sommar. Med rätt båt är varje säsong helt fantastisk. Vi ska även skatta oss lyckliga att vi har en skärgård över huvudtaget. 30.000 öar i Sthlm, en västkust som inte liknar något annat på jorden, ja vet att jag är tacksam för tillgången till skärgården iallfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 Maj , 2009 Lite kuriosa. Från Arboga i Mälarens västra hörn (Mälaren var en gång en havsvik) till Åbo i Finland, finns resterna av världens äldsta bergskedja. En riktigt hög kedja med höga vassa toppar. Dessa toppar har under årmiljonerna filats ner och det som återstår är Stockholm-Åland-Åbo skärgård med runt 100 000 öar och skär, unikt i världen. Så när vi sitter på en vacker kobbe i skärgården så sitter vi egentligen på en gammal bergstopp och grillar, tankarna svindlar, eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 Maj , 2009 Båtägandet behöver inte kräva så mycket underhållsjobb, att plocka ur och i dynor när säsongen slutar och börjar samt spola av hösten och vinterns löv är ju inte så mycket jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 14 Maj , 2009 tycker det är ganska kul att pyssla med båten faktiskt trots att tiden nästan inte räcker till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 14 Maj , 2009 Kul info, då kan man säga att man tar båten till toppen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 14 Juni , 2009 Ångrar fortfarande inte jag sålde båten. Märker det som en sten som fallit från mina axlar. Även om det ingen stor båt jag hade så var det drygt många gånger, framför allt med tanke på bistert väder. Fortfarande inte köpt min eka men med det här vädret är det ingen brådska. Om jag skulle ha riktig båt igen så skulle det nog vara en man kan bo i på ett bekvämt sätt. Först då tror jag det blir värt besväret. Mer besvär, visst men också ett utbyte av båtägandet även vid väder som inte är helt perfekt. Just nu rätt trött på det svenska vädret. Man går halva året och fryser och ser fram emot sommaren och sen ser sommaren ut som detta. Börjat med golf igen istället, mer min grej märker jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 Juni , 2009 Så att klafsa runt på förstörd åkermark och putta på bollar går bra i regnet då? Vem var det som sa att golf är en primitiv form av jordbruk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 14 Juni , 2009 Grattis i förvägen till att du ska bli farsa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 15 Juni , 2009 ha ha, ja det går väl i och för sig inget vidare det heller i det här vädret. Allvarligt talat är jag nog lite av en minimalist, så lite prylar som möjligt som kräver min energi är det som gäller. Tror det finns en slags budhistmunkar som säger att man ska äga max 13 saker. Äger man fler så går det över till att sakerna äger en själv. Har rätt mycket grejer att sälja då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser