Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
lokarn

Sålde båten

Rekommendera Poster

Har sålt min båt nu. Haft den i 2 år, en styrpulpit Crescent Stingray. 2 dåliga sommrar med regn och blåst fick räcka. Nu köper jag en liten eka och sätter på min lilla elmotor istället. Lockas mer av det enkla, den minimalistiska märker jag. Slipper nu försäkringar, bensinkostnader, båtplats mm. Men visst, de dagar då det var spegelblankt var det mysigt men det blir det i den lilla ekan också. Upplevde att båten tog mer energi än den gav. Beslutet att köpa båt tog jag när jag var i Stockholms skärgård och såg alla lyxiga fina båtar. Men det var inte riktigt som det såg ut, att äga båt. Att sitta i en liten svensk insjö med ett fiskespö och lite matsäck är inte fel det heller.

Upplever ni alla att det är värt det? För mig var det inte det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märker att du försöker övertyga dig själv om något du egentligen inte tror påFörvånad.

 

I inledningen av ditt inlägg skriver du att väderfaktorn gjorde att du tände av. Senare i inlägget tog du den ekonomiska sidan av båtlivet. Vad är det du försöker övertyga dig själv om?

 

Den som köper/äger en båt lär vara medveten om att projektet kostar pengar. Hur mycket det skall kosta är bara en fråga om antal fot, fart och så kallad komfort. En liten eka kan säkert ge återhämtning och lite lugn till vår stressade vardag. Medan en större båt säkert, om inte ekonomi sätter käppar i hjulen, ger både lugn och återhämtningpauser vilka inte är väderberoende.

 

Din avslutning är en fråga om det är värt det? och det tolkar jag till att syfta på pengar. På frågan svarar jag ett ograverat JA, det är värt varenda öre. Och detta trots regnet ibalnd står som spö i backen och vinden gör att man blir pisseblöt bara man stoppar näsan utanför båten. Bara tanken på sjön och sjölivet gör vardagen mycket ljusare/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå Nitro, nog tror jag på mig själv. Tycker bara inte att det var värt det. Ekan kan ge mig samma sak som styrpulpiten men med mindre besvär. Sjön kommer jag ju ut på ändå. Kanske är det så att just styrpulpit inte passade mig. Visst kan sjön vara fin även i dåligt väder men då ska man väl ha en stor båt man kan bo i, typ mindre sommarstuga. Som jag ser det blir det antingen eka=fint väder eller stor bobåt=vilket väder som helst. Med en styrpulpit blir de nästan lika mycket besvär som en stor båt men inte tillgång till sjön vid dåligt väder, vilket det ju är ofta.

Det jag undrar är om alla tycker att det verkligen är värt det. Om man tänker efter. Förra sommaren såg man ju knappt någon ute på grund av det dåliga vädret. Kanske är det du Nitro som försöker övertyga dig själv? Vissa börjar ju med en sak för att sedan fortsätta utan att se alternativen.

För mig finns egentligen svaret i alla de båtar som låg i hamn förra sommaren. Liten billig båt = värt ett par turer om året. Ju dyrare båt desto fler timmar i sjön vill man nog ha. Pratat med många före detta båtägare och jag inte ensam om dessa tankar. Men att säga så här i ett båtforum är ju som att svära i kyrkan. Man gillar ju inte att ens val ifrågasätts, speciellt inte om man är hedersmedlem kanske... Bra om alla tankar med båt livet och ägandet kommer fram, inte bara att det är sååå fantastikt vilket jag inte anser det är alla gånger, ok?

Alla gör som de vill men jag slängde bara ut ett köttben i tigerburen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Eftersom vi nu håller på och diskuterar så här offentligt. Så fortsätter jag med följande lilla episod i vårt nuvarnade båtliv för att belysa att det är värt varenda öre.

 

För några år sedan bestämde vi oss för att nu skall vi verkligen ha den båten vi vill ha och inte vänta och drömma om något annat. Vi åkte land och rike kring plus hela europa efter drömbåten. Båten med stort B hittades av misstag i Jakobstad i Finland. När våren närmade sig här på västkusten åkte vi för att köra hem båten. Natten innan vår överfart över norra kvarken låg det isbark på rufftaket. Väl över i Sverige regnade och blåste det mer eller mindre under hela båtturen. Ok, en kväll var det kanonväder. Det var då vi låg långsides i Spikens hamn och åt rökt lax sittande på en bänk. Bara tanken på det helvete vi hade under vår hemfärd gör att mungiporna går upp. Vädret är inget att göra åt, så det är bara att se till att ha flytetyg som man kan utnyttja trots vädergudarnas missnöje. Då om inte innan kan man verkligen njuta av livet på och vid sjön. Så båtägandet är verkligen värt varenda öre!/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen finner man väl svaret hos alla de som har båten/sjölivet/klubblivet som hobby/livsstil. Tror på fullt allvar att dom tycker det är värt allt arbete runt i kring verksamheten.  Jag är själv uppvuxen på en ö i Göteborgs södra skärgård, men bor sedan 22 år sedan vid Mälaren. Haft ett antal olika segel och motorbåtar. Spenderar nuförtiden ledig tid på Mälaren eller i oskustens vackra skärgård.  Vi har nästan alltid haft tur med vädret. Kanske beroende på att bra väder inte alltid behöver betyda sol och stiltje. Det beroende på att vi  har en båt som man kan krypa in i när det är lite oväder på utsidan. Tänk vad mycket mer vi faktiskt då kan vara ute och fortfarande njuta av sommaren till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just styrpulpetare har jag aldrig heller förstått vitsen med. En HT eller liten DC måste ju vara så oändligt mycket mer användbar i nordiskt klimat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gör som jag köp en av varje sort en snabb sportbåt en liten vacker eka en praktisk styris o en lite större med bäddar o komfortTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att följa er debatt! Själv köpte jag, som total nybörjare, min och barnens första båt igår! Har alltid drömt om ett liv på sjön och tänker att någonstans ska man ju börja! En 70-talsbåt med utombordare 35 hk till bra pris och med lite småjobb att roa sig med under sommaren. (Har man inte jobb nog kan man undra?!) Nu står den här ute på gården och jag kan se den genom fönstret och tänka att WOW, jag gjorde det!!!

 

Nu undrar jag dock om det är oansvarigt att som total novis ge sig hän åt båtlivet och inte veta någonting?!? Det blir till att börja läsa sig och följa chatter för att lära sig allt om sjövett. Har fått tips om Salta boken som kan vara en bra handbok. Andra tips på bra internet-sidor?

 

Spännande ÄR det och det lär ju ganska snart visa sig om det ÄR värt pengarna och jobbet. Nu ska vi ut och köpa bottenfärg och lack till bord och andra detaljer.

//Åsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oansvarigt? Tvärtom är det väll högst ansvarsfullt att som förälder skaffa en hobby där hela familjen kan delta och förhoppningsvis leda till ett livslångt intresse.

Enda orosmomementet som jag kan se är isåfall att gamla grejor kan förta endel av glädjen ifall de strular för mycket. Gamla utombordare kan få den mest garvade beckbyxa att återgå till neanderthalarstadiet.

Men därför är det ju tur att det finns hjälp att få, välkommen till forumet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hadde kanonväder åtminstonde 2 veckor i sommras. Då fanns det nog inget som slog att vara ute med båten. Speciellt inte på morgonen när man tar en kopp kaffe och en cigg samtidigt som solen just börjat värma. Sedan ett morgondopp. Fast ärligt talat känns det lite motigt nu innan jag fått i båten i vattnet. Bara strular. Men jag vet att efter första turen kommer det vara värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man svär över vädret, oroar sig för förtöjningar, krånglar med pressenningar, fryser, gnuggar, slipar, skruvar, sliter sitt hår, målar, mekar, köper dyr service och dyra båtprylar och väntar på den korta säsongen under ett halvår. Sen kommer den där dan i maj när man sjösätter, tar en provtur, ankrar i solen och tar fram termosen. Och då är det värt varenda timme och vartenda öre. 

CoolCoolCool



Senast ändrad av Suckan | 10 maj 2009 | 12:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lokarn, vad gnäller du för, du har ju sålt en båt och tänker skaffa en annan. Fortfrande båtägare men annan typ.

Liknande som den som tröttnat på motorbåten oljud och vill njuta av vinden i en segelbåt.

Eller de som vill byta från segelbåten till en motorbåt för att det passar bättre.

Se det positiva i båtlivet.

Största felet jag gjort är att börjat så sent med båt, (9 år sedan)

Angående väder så har väll de två sista somrarna varit rätt så hyfsade om man varit på rätt platser i Sverige, men kräver man under 3 sekundmeter, sol och varmt väder under hel juni, juli och augusti så är man rätt naiv om man tror det ska vara så i Sverige.

Givetvis hoppas man på en riktigt kanonsommar som det var 2002 och 2003 då vill man verkligen inte vara utan en båt att ta sig ut på sjön. 

Eller kommer ni ihåg sommaren 2005 då det inte gick att få tag på en enda elektrisk bordsfläkt i hela landet.Cool

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 10 maj 2009 | 12:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjusningen med båtlivet och framförallt motorbåtar är ju den stora variationen man får med så många olika modeller av båtar avsedda för så skilda typer av båtliv.

Min sambo och jag skaffade som första båt på mitten av 80-talet en jofa 485HT

för att åka omkring i soliga dagar, ett par år senare när första sonen kom bytte vi upp oss till en halvmeter längre båt.

När son nr 2 kom och vi ville ligga ute några dagar  i taget så blev det byte till 6,5m DC

Några år senare tröttnade vi på att ligga ute och ville ha en mer lätthanterlig båt för fiske och vattensporter. Det blev Styrpulpetare.

Nu efter styrpulpetare nr2 och barnen växt upp har vi börjat snegla åt någon typ av hyttbåt som jag och sambon(fortfarande) kan ligga ute några dagar med.

Finns inget bättre än havet oavsett farkost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

En 70-talsbåt med utombordare 35 hk till bra pris och med lite småjobb

Nu undrar jag dock om det är oansvarigt att som total novis ge sig hän åt båtlivet och inte veta någonting?!?
----------------
Hej,

Det blir nog bra båt att börja med. Många gånger är det vettigast att börja i den änden med en enklare billigare båt med mindre motor, om man mot förmodan märker att båtlivet inte var nåt för mig så är det då inte hela världen rent ekonomiskt. Oftast inga problem att sälja av om grejerna funkar. Men man bör ha klart för sig att en båt med 35 hk får problem att ta sig upp i planing när du tar ombord några vuxna till. Det där märker du snabbt vad den klarar för last.

Nu skrev du inte vad du köpte för båt men rent allmänt så koncentrera dig på de väsentliga sakerna fungerar med båten, som främst har med säkerheten att göra. T ex kolla över att elinstallationen, speciellt kablaget till och vid motorn, är OK, ev fjärrreglage (gas-/växlingsreglage) fungerar och nödstoppet fungerar (snöret man har runt handleden under gång som man drar ut så motorn stannar). Bränsleslangar hela och bensinblåsan (den lilla äggformade gummiblåsen man klämmer på för att få fram bensin innan start till motorn) är hela och fungerar, bränslefilter rengjort. Batteriet OK (gammalt batteri kan vara dags att byta trots att man laddat det - själv byter jag batteri var 3-4 år för att ha ett fräsht batteri som jag kan lita på, jag skall byta i år igen då det var 3 år sen sist). Man är väldigt beroende av batteriet på sjön för motorstart även om det går att dra igång den med ett snöre i nödfall.
Styrningen får man kolla att styrkabeln löper lätt och kabeln ser OK ut samt kopplingen vid motorn ser OK ut.

Vad gäller motorn så om den är från 1970-talet så börjar den förstås bli till åren men kan om den sköts om hålla många år till. Finns dock vissa saker som är lite mer noga man har koll på ang en utombordare t ex när byttes den s k impellern (vattenpumpens skovelgummihjul) för den är av gummi och slits av bruk och tidens tand. Om du ej vet när den byttes så kan det vara klokt att byta den åtminstone nästa service/konservering till hösten (då får du hoppas den håller i sommar). Sen finns det en gummipackning, oring(ar) vid den s k packboxen runt propelleraxeln som tätar där, om de blir otäta kan man få in vatten i växelhuset (en massa drev, kullager mm där) och då kan det bli rost och så kan det vara adjöss med det växelhuset. Att propellern är hel och balanserad är också viktigt för att växelhuset skall få livslängd och motorn dra ordentligt. Förgasare är en svag punkt på en utombordare som har det då de är relativt känsliga för smuts och kan becka igen under vintern (som kan visa sig frampå vårkanten/sommaren när man skall ut på sjön som startproblem, ojämg gång eller stannar titt som tätt osv) - en sak att ha i åtanke i alla fall. En annan sak är bensinpumpen i en utombordare som oftast är ett gummimembran som ser till att bensinen kommer fram till förgasare - membranet kan med tiden spricka och ge problem med bensintillförseln. Kan vara bra att veta om lite sånt här som är vanligt att man måste byta efter x antal år, normalt egentligen.

Om du skall blanda olja i bensintanken direkt (nyare utombordare har oljebehålare under motorkåpan som man häller olja i och den blandas då automatiskt i rätt dos i bensinen när du kör, s k oil injection) så kanske du vet att det är 2% marin 2-taktsolja du skall använda, exempel: 5 liter bensin 1 dl olja, 10 liter bensin 2 dl olja osv. Kan vara bra att veta att det finns biologiskt nedbrytbar marin 2-taktsolja t ex OKQ8 Marin Bio om man vill dra sitt strå till stacken ang miljön.

Det jag ville säga med ovanstående är att som båtägare kan man göra mycket i förebyggande syfte bara men vet vad som kan vara viktigt att ordning på. Man får tänka på att med båten är det inte som med bilen om/när man får motorstopp. Det kan vara mitt ute på sjön där ingen lägger märke till en eller oväder drar in så man behöver iland kvickt. Därför är det mer noga att se till att grejerna funkar och man kan lita på dem. Kanske låter jobbigt men bättre förekomma än förekommas av div stora som små fel.

Ett annat tips är att teckna medlemskap i Sjöassistans eller Sjöräddningssälskapet för då får du bogsering in till närmsta hamn om du råkar i nöd ute på sjön, även bensinstopp eller andra problem sak samma vilka. Skaffa ett vattentätt fodral till mobilen att ha mobilen i när du är ute på sjön (det går att prata i mobilen även när den är i det genomskinliga fodralet). Dock har mobilen inte täckning överallt på sjön (därför brukar man ha VHF i en båt men då måste man ha VHF certifikat för att få använda den). Men mobilen räcker oftast. En el två paddlar är bra att ha med i båten också (men blåser det är det svårt att paddla nånstans) och en frälsarkrans dvs livboj också.

Och sist men inte minst ha ett öppet sinne och inse att man håller på och lär sig men svälj inte allt okritiskt som sägs om båtlivet för den saken skull - tänk själv.
Att alla i båten skall ha flytväst el räddningsväst är förstås självklarhet och skall du ge dig ut bortom synhåll från din hemmabrygga bör ett papperssjökort med i båten och en kompass. Försök lära dig läsa sjökort ganska snart för det har du mycket nytta av när du skall ut på lite längre utflykter.
Ekolod och GPS navigator är bra att ha men inget som behövs egentligen. Håll dig utanför 3-meterslinjen (som betyder 0-3 meter) enl sjökortet så skall du klara dig från att slå i propellern i nåt grund. Där man vet säkert att det går att gå innanför 3-meterslinjen kan man förstås göra det. Grundläggande väjningsregler lär du dig nog snabbt och viktigaste sjömärkena likaså (finns dekal du kan klistra vid instrumentbrädan som stöd ang sjömärken, kan vara bra i början innan det satt sig).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 10 maj 2009 | 13:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått helt motsatt väg mot rillez (som har fyra båtar och en hund som signaturbild!). Jag har en båt som kan användas till allt. Åka snabbare med bensinmotorn, cruisa ljudlöst och trolling med elmotorn. Bo i kabinen och dyka, sola och fjärrstyra båten från min flybridge.  Men såna båtar görs ju inte längre. Då skulle ju marknaden krascha och depressionen vara här (hoppsan, det är den ju ändå) ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja abal e colla båtar skulle nog vilja ha en sån oxå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det där Abal båtarna är ju lite speciella. Tror nikitalord här på Maringuden har en sån också och han verkar ju nöjd med sin också (tror jag sett han har den till salu numer). Men hur går de när det blåser? Hur tar den lite sjögång och den lär ju vara ett rejält vindfång vid tilläggningar om det blåser.
Snygg kan man svårligen säga men praktisk multibåt som kan användas till lite allt möjligt.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 10 maj 2009 | 15:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gnäller inte, tyckte bara inte det värt jobbet med den båten kontra upplevelsen. Nu blir det en eka. Man ska ju liksom leva med båten även de dagar man inte använder den i soligt väder. En eka känns enkel leva med 365 dagar per år. Men jag förstår de som gör andra val. Just nu vill jag ha de minimalistiska materiellt men max upplevelse. Det var det jag menade. Ha det så gott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser det så här; har man en liten båt så blir det inte så mycket båtåka av eftersom man helt enkelt inte är på plats i båtklubben när solen väl visar sig.  För så är ju vädret ofta i Sverige, eller hur?  Mulen morgon, äsch, vi skiter i båten idag och gör något annat istället.  Några timmar senare på gekå,s så skiner solen och båten ligger oanvänd.  Själv har jag använt mig mer och mer av mina båtar ju större de har varit.  Numer bor jag halva året ombord och med en tillhörande jolle kan jag ta kortare turer var jag än befinner mig, runt hemmahamnen eller långt ute i skärgården.  Sitter man hemma i lägenheten en mulen dag kanske man inte ens upptäcker att det faktiskt var soligt några timmar mellan skurarna.   Dessutom är vädret nästan alltid bra i ytterskärgården.  Molnkanten vid dåliga dagar brukar ligga vid Möja - Runmarö - Nämdö.  Har åtskilliga gånger talat i telefon med folk som inte tror på en när man säger att man solar och badar, det ösregnar ju i stan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bo och alla ni andra för goda tips!

Fantastiskt forum det här för en nybörjare som jag! Inser att man kan ha mycket nytta av denna sida och er som generöst delar med sig av tips och erfarneheter!

Min lilla pärla, med något slitet kapell, är en Alicraft från -74. Någon som vet nåt om dessa båtar? Motorn är dock från -87 och ska in på service innan premiärturen. Vill så långt det är möjligt undvika motorhaveri den första tiden... I så fall är nog risken att man drar öronen åt sig, även om jag är SÄKER på att man kommer att begå en hel del tabbar i början. Huu, hemska tanke. Hur ÄR det egentligen med snobberiet där ute? Sitter man som världsvan båtägare och tittar på oss nybörjare och ler i smyg när vi strular till det när vi ska lägga till vid bryggan? Glad Eller hjälps man gladeligt åt som här?

/Åsa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa, det finns nog alla sorter. Tror inte att båtägare är varken hjälpsammare eller oginare än någon annan löst sammanhållen grupp. Men människor i allmänhet och de flesta är nog mer hjälpsamma än man tror. Vi har alla varit nybörjare med förstabåten och jag tror att människan som art hjälper varandra när vi är i nöd. Vår sociala kapacitet är det som gjort att vi hållit oss levande och utvecklats. Hoppsan vad djupt det blev då! ;.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är värt vart enda cent !!!  :-)

Lägger alla tillgängliga pengar på båten och det ger så mycket att jag kommer att fortsätta så länge det går.......

Säljer hellre lägenheten och flyttar in i båten än att ge upp båtlivet.

Nu är det sommar och massor av tid på sjön oavsett regn eller sol.

Hälsning Per



Senast ändrad av oceanis | 10 maj 2009 | 21:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara träffat på de hjälpsamma människorna tror jag. Dom som sitter och ler i mjugg kanske inte kommer fram och berättar hur klantig de tycker man är

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lite histora om Alicraft, som tillverkades i Norge:
http://home.c2i.net/jarhans/index.html

Kan det vara en Alicraft 15 (ca 4,6 meter) el 16 fot (ca 4,9 meter) du har?
Här har du bilder på en Alicraft 15 (liknar din väldigt mycket), hajfenen på bilden kan vara eftermonterad men i övrigt stämmer det mesta med din båt till det yttre i alla fall. http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2979
(tror du måste logga in där för att se alla bilderna)

Mer bilder i de här annonserna (hur länge bilderna nu finns kvar):
http://bat.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=641321;_cmd=similar

http://bat.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=746802;Modified=1220547227;_cmd=similar

Tror det varierar lite var man håller till med båten hur hjälpsam attityd det är. Håller själv till i Vänern och där verkar de flesta hjälpsamma. Det är väl främst när man skall in till brygga och liknande, speciellt om det blåser, som det kan uppkomma lite knepiga situationer innan man lärt sig hur vinden kan driva båten, hur propellerns rotationsrikning påverkar båten vid back osv. Då kan det behövas en hjälpande hand av nån på land som tar emot tampen (repet/linan). Men de flesta är hjälpsamma det är min erfarenhet.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack än en gång Bo för alla tips!

Håller med om att det verkar vara en Alicraft 15... och lite historik är toppenskoj! Nu ska jag plugga sjökort och märken. Hoppas på att motorn inte har några större fel när den nu är på service! Den är förresten fr. 87 och inte fullt så gammal som båten. Tur va?!

Hälsar Åsa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Lokarn!

Det kan nog vara ett väl så gott alternativ tror jag, speciellt om man bor i närheten av någon insjö. En plasteka som man bara drar upp och vänder upp och ned efter varje utflykt. Ingen bottemålning och noll underhåll. En liten aktersnurra om 5 hk som man enkelt tar med sig hem i bilens bagageutrymme. Håller med om det halvdassiga vädret som förtar mycket av nöjet. Skulle du ångra dig, kan du ju alltid köpa en båt igen;-)

 

Daycrusing-Malaren:

Jag skulle gissa att ni byter upp er redan till nästa säsong, förutsatt att det inte blir skilsmässa inom familjen;-)

 

 

bossee:

F_n, du börjar nästan låta som rättrådige RoddarnGlad

Ska man göra allt det där, har man garanterat hunnit tröttna innan båten är i sjön. Om inte lär familjen ha hunnit göra det. Klar skiljsmässevarning där medSkrattande

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ligger jag lågt ett tag. Kan bli för mycket att ta till sig för en ny på sjön.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej, nej nej!

Bättre att (precis som du gjorde) tala om vad man bör tänka på/kolla innan.
.då är man i vart fall fall mentalt förberedd om det händer.

Sen behöver det ju inte hända alls. Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosse,

Bry dig inte om Sparres påhopp. Vissa av oss bryr oss väldigt mycket om familj och barn och är tacksamma för alla tips som minskar onödiga risker. Andra åker ut med en mer optimistisk går det så går det --- med de kan ju bara hoppa över tipsen om säkerhet.

Jag tycker du är fantastisk som ofta tar dig tid att skriva så långa inlägg med tips till diverse nybörjare --- du gör stor nytta för båtlivet i Sverige.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...