Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Roger_J

Johnsson 115 -91

Rekommendera Poster

Hej! jag har problem med min båtmotor, den tjuvstannar och nyser. När jag kör med båten fungerar den bra men på tomgång går den dåligt. Jag upplever att den är svag i mellanregistret tex när båten ska upp i plan (Flipper 620) men sen när den väl planar så går den 32 knop! den har ca 8,5kg i komp men stiften är alltid blöta. Ska byta nålventiler nu i vår men kan det vara nått annat som spökar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det kan vara att bränslepumpen inte årkar pumppa tilräkligt med bensin. Menbranpumpen drivs med vacum från vevhuset så först när du kommer upp i varv så suger det tillräkligt. Enklaste sättet att testa detta är att ha någon som sitter och pumpar på handblåsan när du kör. Ifall den funkar bättre då så är det enklast att skaffa en liten elektrisk pump att lägga direkt på slangen bredvid handblåsan.

Jag har haft en lika motor och samma bekymmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns service medelande om packning nr 6 den kan ändra form o blockera lågfartssystemet ,byt den packningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min är en VRO, jag ska ta bort det arrangemanget och sätta en vanlig mekanisk bränslepump och blanda oljan själv, hur många % olja ska en sån motor ha?

Tackar för sprängskissen ska beställa en repsats till förgasaren!

Senast ändrad av Roger_J | 10 maj 2009 | 14:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska blanda 2% olja , jag tog också bort min vro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! nu har jag bytt allt i förgasarna, tagit bort VRO och satt en vanlig bränslepump och motorn tjuvstannar fortfarande. Stiften ser bra ut så det måste vara nått med tändningen. Är det någon som har några nya ideer.

En ny motor är ju så dyr :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

var munstycket nr 7 på varje förgasare rengjorda?obs rullen på förgasaren får ej ligga ann på gascamen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla munstycken är rengjorda. Vad menar du med att   obs rullen på förgasaren får ej ligga ann på gascamen ? När jag testkörde motorn på land gick den bra men jag ska tillägga att det är svårstartad kall! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du har en rulle på förgasaren som påverkar spjällöppningen den får ej ligga ann på gaskammen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar alltså själva gasanordningen? jag ska kolla det! den går även 2 knop saktare än förra sjösättningen. Annars river jag isär allt igen och kollar att det inte kommit in skräp efter monteringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat på motorn en sväng till och rullen du pratar om ligger ju naturligtvis an mot gascamen då det är där man justerar tomgången:( men jag har rengjort alla jord punkter till tändspolarna och alla kontakter då jag även har problem med att varvräknaren inte alltid fungerar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är skruv nr 75 du justerar tomgången med ej direkt på rullen,betr varvräknaren så kan det vara laddningsregulatorn som felar varvräknaren får impullser från laddningsregulatorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätta mig om jag har fel men när man skruvar in skruv 75 så vrider det gascamen och ökar därmed tomgången för det finns ingen annan skruv att justera!

Det kan mycket väl vara laddregulatorn som racklar i så fall när den då ger impulser för motorn verkar inte ladda någonting... Den ska väl ladda några ampere? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

helt rätt med gasarmen,jag fick den uppfattningen att du justerade tomgången med skruven på rullen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OkejGlad Vet du hur många ampere motorn ska ladda? Jag får ta ur batterierna under säsongen och ladda upp dem och dem enda förbrukarna jag har är GPS och ekolod?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mäter man om den ger ström? voltmätaren står stilla fast man startar den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om du kör på starten några gånger så den får dra ur batteriet lite så ska du se på voltmetern om du gasar upp med hangasen varvet hur den rör på sig annars har du fel på laddningsregulatorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var huvudsäkringen som hade gått sönder men övriga fel kvarstår!

Jag har provat justera staget som vrider på tändplattan och den verkar gå lite bättreGlad men muttern var plomberad så det lär inte vara lösningen på problemenGråter Det konstiga är att ibland gå motorn klockrent så då tänkte jag att jag kollat alla jordpunkter så det inte är något sånt men det var det givetvis inte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man blir ganska less!!! var ute en sväng med båten och fick väl ihop 35 distans och motorn gick klockrentGlad Senare på kvällen for vi ut igen och hälsade på syrran i deras stuga och då först började den stanna och hostaFörvånad Det verkar inte vara vid något speciellt tillfälle som den börjar gå dåligt! Kall som varm! förutom när det blåser och man ska lägga till och motorn inte får stanna!

Vet nån om vevaxeln är konisk där svänghjulet sitter, jag tänkte om man behöver avdragare?

Senast ändrad av Roger_J | 30 juni 2009 | 05:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Den är konisk men svänghjulet kan komma av om en drar i hujulet och en knackar på axeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ställer man in tändningen? har justerat gasanordningen där tändplattan vrids när man gasar (motsols). Nu nyser den inte så ofta men den är inte lika rapp och den vandrar lite på tomgång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ingen som vet eller är det bara tändplattan som går att vrida påSkäms?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns en stopskruv för tändplattan under svänhjulet som du får justera för att ändra tomgången

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK! Svänghjulet snurrar medsols och jag har vridit plattan motsols då blir väl tändningen före eller? jag tycker förbrukningen har ökat, men motorn går bättre nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej då var det dags igen! har justerat flottörnivån så den håller lite lägre bränslemängd i förgasarna och efter det går motorn som en dröm:) tills jag sjösatte :( verkar som om den har svårt att trycka ut avgaserna då motorn ligger väldigt djupt ner på flipper 620.

Kan det vara så?

Den verkar sura ner sig när den står på tomgång så jag funderar på att bestycka ner tomgångs munstyckena!

Ideer någon?

Senast ändrad av Roger_J | 06 juni 2010 | 23:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...