dykaren 0 Postad 9 Maj , 2009 Hej , har en bekant som är spekulant på en Uttern 7000 med en 115hkr Yamaha -88 , är det någon som vet hur mycket den drar per distans vid 12-15 knop ? Motorn är väl servad varje år. Tacksam för svar. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 10 Maj , 2009 Sorry, men när jag läste inlägget så slog det mig först att motorn har 21 år på nacken, det var inte illa. Utan att veta så dristar jag mig till att påstå då har den inte gått i saltvatten. Ändå är det en bedrift. En Yamaha från slutet av 80-talet låg väl på en 1,5 - 2 l/M. Närmare 2 vill jag minnas om inte över med en såpass tungdriven båt som Uttern 7000. Vilken enligt min mening är en av de mest praktiska båtarna som byggts. Ifall man verkligen vill vara ute på sjön i väder som väder. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 10 Maj , 2009 Ok Nitro , jag har själv en segelbåt med en Evinrude 9hk , 80-talare som användes till och från bryggan och vid ankring , i saltvatten och har aldrig haft problem. I klartext , säger du att Yamaha´ n sjunger på sista versen ? Kollade runt lite och det är ju inte direkt billigt med en ny 80-115hk utombordare... Den har gått i mälaren och Vättern. Är själv ingen hejare på motorer... Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 10 Maj , 2009 Ingen som har en kommentar ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 10 Maj , 2009 Håller med Nitro, förbrukningen bör ligga närmare 2l/NM på en såpass tung båt. Hoppas bekanten inte betalar för mycket för båten, motorn har inte stort värde längre. Visst kan snurran hänga med några år till om den är välskött, Yamaha är ju kända för sin höga kvalitet och driftsäkerhet. Men han bör kalkylera med ett motorbyte inom snar framtid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 10 Maj , 2009 Ok , då är jag med , ska vidarbefodra dina synpunkter. Tack för ditt svar. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 20 Maj , 2009 Hej Peter, Hade själv en Yama 115 på min Uttern 7000. Den drog mellan 1,5 - 2 L /dist. Ha nu bytt till en Selva 80 hk insprutning 2-takt. Drar runt liter/dist. Ca 5 l/tim i 6-7 knop. Går dock inte över 20 knop med den. Helnöjd! /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser