Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
mach2

Trimnings tips

Rekommendera Poster

Har sjösatt min nya utter d66 med v8:an, men har svårt att hitta riktigt flyt i trimning av motor och trimplan. Jag är rätt ovan med det här. Har fått en del riktlinjer av säljare osv men det stämmer inte riktigt, eller så trimmar jag för lite dvs inte tillräckligt ofta. Har jag hittat ett bra läge i fin sjö och kommer ut i grov så kan det bli rena galoppen om jag inte trimmar ner trim planen. Kan nån komma med lite tips, det borde ju gälla de flesta båtar av den typen dvs marschfart drygt 25 och topp emot 50kt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först välkommen till båtdårarnas paradis!

 

Jag vet inte ifall ditt inlägg är seriöst eller annat. För det man i grov sjö trimmar är ner farten, inget annat. Det går på sjön inte bara dra på utan man måste förlika med de yttre omständigheterna och dra ner på farten när våghöjden ökar. ha en bra sommar/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seriöst så klart, jag menar inte att jag dundrar på i 40kt i bleke och tror att båten ska bete sig lika i sjö. Jag fick tipset att trimplanen ska vara fullt uppe och motor trim i lite över neutral läge i march fart, men det funkar inte. Jag får väl laborera själv och se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du växer ihop med båten efterhand. Då känner du nästan instinktivt vilket trimläge som passar bäst. Annars är det svårt att säga exakt hur trimläget ska vara generellt på planande båtar, förutom att stäven ska ned i motsjö och upp i medsjö. Båthandlarns tips får du väl se mer som en ungefärlig fingervisning. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag fick lära mig när jag hade min DC var: Trimplanen används nästan bara för att motverka sidolutning. Kan naturligt vis användas för att hjälpa till vid planingen, om man har lastat väldigt tungt eller har en något klen motor. Kraften ska inte du ha några problem med. Övrigt trim sker med powertrimmet. In med drevet fullt vid axeleration upp till planing. Därefter börjar du att trimma ut drever tills fören börjar guppa, då trimmar du in lite. Kommer du ut i lite grövre sjö så är det bara att trimma in lite till eller tvärs om. Samma sak gäller om du ändrar farten. Högre fart, mer uttrim för att båten inta ska ramla ned på nosen. Att hela tiden ligga på gränsen till pendling med fören ger högsta hastighet och minsta bränsleförbrukning vid givet varvtal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, tack för tipsen. Jag kan få ca 5kt högre toppfart i lugn sjö med allt trimmat, men så funkar det inte så fort det blir lite sjö. nitros tips att sänka farten har jag plastat in och satt på instr panelen, han verkar vara insatt med så många inlägg som han har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anpassa farten efter förhållanena med andra ord.

Tänk även på att även om du som förare tycker det går hysat mjukt så kan passagerarna tycka annat och sitta och hålla i sig för fullt, de är ej är beredd på samma sätt som föraren när nästa våg kommer.
Försök köra mjukt, det är en bra regel.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...