Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
annakm

Hjälp! Plasten är bortpillad!

Rekommendera Poster

Nu är det katastrof igen, sjösättningen kryper längre och längre bort...

Förra året (när vi också köpte båten) upptäckte jag att en bit av plasten som sitter över propelleraxelstödet hade lostnat. Vårt propelleraxelstöd i rostfritt sitter på/inplastad i en vinkel och är ca 10*10 cm på vardera båtens sidor. Jag pillade i Sikaflex och glömde bort eländet. Nu i år så var jag där och kollade igen och då har det skett samma sak på andra sidan. Så jag petade in min nagel och bröt av en bit plast som var lös. Helt plötsligt var allt rostfritt exponerat! Det ser ut som att stödet är limmat på plasten och sen är hela kalaset inplastat i ett till lager. Jag gissar att plasten över stödet var ca 1 mm.

Ska försöka få upp en bild.

Hur ska jag fixa? Slipa ner till plasten i området runt stödet och lägga ett nytt lager. Hur hindrar man vatten från att komma in under den nya plasten? Hur ansluter man till själva stödet som går ner mot propellern? Hur sitter stödet fast, bara genom lim och plast? Det är antagligen helt omöjligt att förstå min beskrivning så jag återkommer med en bild och hoppas att någon förbarmar sig över min gamla båt.

/Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen fullständigt ofarligt. Jag antar att det är gelcoat som du pillat bort? Dvs, där är ingen väv i plasten och den är helt genomfärgad.

Gelcoat fäster dåligt på rostfritt och spricker lätt. Själva tätytan är på undersidan av det rostfria stödet. Gelcoaten är ditmålad mest för syns skull men även delvis som lite extra tätning för att fukten inte ska krypa in mellan plast och gelcoat alltför lätt.

Gör rent området ordentligt med aceton och ett ganska grovt sandpapper, måla dit lite ny gelcoat. Klart!

Alternativt kan du dra på ett par skikt epoxy och spackla med epoxyspackel om du vill ha riktigt slätt. Men förmodligen kommer epoxyn att spricka tillslut den också, pga, rörelser som ofrånkomligen uppstår i området.

Tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ligga nånting i det Coppertail skriver.

 

Skippa gelcoat/topcoaten och använd epoxy i stället. Den fäster bättre och är tät.

 

Det framgår inte var i Sverges avlånga land du befinner dig, men finns det inte nån gammal räv - nån kunnig båtägare där du står med båten som skulle kunna titta på problemet och ge dig ett råd,

 

Återkom gärna med bilder.

 

Har du kollat här; http://www.sailguide.com/Shipman_28.htm Längst ner finns en länk till ägares åsikter. Vissa har satt ut sin mailadress. Du kan maila och fråga. Det är säkert ett känt problem.

 

På shipman 28 förbundets hemsida http://www.shipman28.nu/ finns det en del tekniska tipps. Dock kan bara medlemmar läsa, så du får väl registrea dig som medlem.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det verkar som det ni säger att det är tätt under stödet, där är en glansig vit yta med gula prickar. Runt stödet sitter det plast som är liksom urhuggen. Men det jag pillade bort hade ett lager glasfibernät i sig. Kan det var det ( lim) som har fäst stödet vid skrovet för det är ju inte skruvat. Och då måste det väl förstärkas igen på något sätt?

Jag har tagit några bilder. http://gallery.me.com/annakm/100050. Finns några från insidan också från ett annat gammalt problem som jag har bestämt mig för att förtränga tills nästa år...

Shipmanförbundets sida i all ära, tyvärr så är det ganska lite aktivitet där. Det brukar dröja veckor till månader mellan svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, där har det varit någon kock på före dig ja. Det blanka du ser är ren epoxy, vilket ju är bra sålänge den är sprickfri och har fäst ordentligt mot alla ytor. Plasten du har pillat bort är en bit kolfiberväv. Otroligt overkill som var dömt att misslyckas från början.

Eftersom man nu redan använt epoxy så måste du fortsätta på den linjen, polyesterprodukter och det mesta annat också för den delen, kommer inte att fästa på epoxyn.

Tycker fortfarande inte att det ser så katastrofalt ut men någon som har erfarenhet av båttypen borde svara på hur stödet är infäst i skrovet.

Har du bråttom sikar du lite och sjösätter. Jag skulle inte ligga sömnlös över det iaf,

Edit: Vill du göra det ordentligt så kör du epoxymetoden enligt tidigare beskrivning. Någon väv ska ju inte behövas sålänge det inte rör sig om en grav felkonstruktion från början. Förhoppningsvis så sitter ju stödet väl förankrat. Det gäller alltså bara att förhindra vatteninträngning.



Senast ändrad av coppertail | 09 maj 2009 | 16:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter stödet inte fastbultat, bara limmat?

Verkar ju otroligt om det bara är limmat.

Har du bankat på stödet för att kolla om det sitter fast ordenligt?

Ordentligt fast. slipa ner det rostfria och en bit ut på botten.

Epoxi och väv, klart.

sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att det r bultat upp i skrovet, om du talar om på vilken ort du bor så kan säkert någon kolla på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för tips. Jo svärfar var ut till båten och han tyckte att vi skulle förutsätta att det satt fast ordentligt. Att något annat helt enkelt är så urbota dumt att det är omöjligt! Han byggde själv en båt på 70-talet så han har lite koll även om den båten inte hade inombordare.

Jag är hemma sjuk från jobbet och har underhållit mig med att läsa vårda din plastbåt av Björn Petter Behrens med följd att jag sitter kallsvettig här och inser att det där är nog mitt minsta problem. Sammanfattningsvis så är oddsen att mitt skrov från 71 är ok i övrigt typ 1%... Man ska inte läsa såna där böcker!

Jag har köpt epoxy och glasfiber och hade i princip bestämt mig för att plasta om infästningen till stödet. Efter att ha läst boken så funderar jag på att täta det provisoriskt för att nästa höst ge mitt skrov en fuktskyddande bottenbahandling med epoxi som den förtjänar. I denna veva tänkte jag då jaga böldpest (har kollat med ficklampa och fingrar efter upptagning men inte hittat något). Men om man då kunde hyra in någon kunnit person som går igenom båten med fuktmätare och sen säger vad man behöver göra så skulle det vara guld värt. Båten ligger på en sommarstugetomt mellan Åkersberga och Norrtälje. Vilka plastproffs finns att hyra i närheten?

Så nu lutar det åt ettan.

1, slipa rent, spackla slätt med epoxi, täta skarven mellan rostfritt och epoxi med Sikaflex och måla över skiten.

2. slipa rent, pensla epoxi, spackla, pensla epoxi, lägga glasfiber, pensla epoxi tills mättas, snygga till och måla.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte all plast redan har förstörts till pulver såklart! Gaaaah!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte all plast redan har förstörts till pulver såklart! Gaaaah!

om båten har klarat sig från 71 utan blåsor (böldpest ) och varit sjösatt varje år

då behöver du ej oroa dig ( det är vissa båttyper som drabbas mer en andra

så epoxi jobbet är en extra utgift som ej behövs ( tycker jag )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska tilllägas  jag menar Epoxi målning mot böldpest ( hela botten med allt arbete som ingår

all lagning bör ske med Epoxi mot gammal polyester

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som jag har fattat det så finns det (minst) 2 olika problem. Böldpest OCH att plasten åldras. Gelcoaten släpper igenom vatten som sugs upp i skrovet. Allt detta vatten gör att plasten bryts ner och förlorar sin styrka med tiden. Genom att epoximåla så skulle man alltså fördröja åldrandet och förhindra att båten suger upp så mycket vatten. Men hur pass allvarligt styrkebortfallet är vet jag inte, det kanske finns lite marginaler... Som sagt, man ska inte läsa såna där böcker. Bara att tuta och köra.Edit: Delar av det där är väl iofs bara teorier, nog så läskigt :-)

Nu har vi fortfarande motorproblem så jag kan lika gärna pilla på med min propelleraxelstödsinfästning.

Jag bestämde mig för att köra epoxi och glasfiber. Kul att testa hur det går till och hur materialet uppför sig. (Mindre kul att slipa gammal plast upp och ner för hand).

1.slipa. 2.tvätta med t-röd. 3. måla epoxilager. 4. spackla ojämnheter. 5. slipa. 6.tvätta med t-röd 7. måla epoxilager. 8. pilla dit glasfiber. 9. Måla epoxi. Och där är jag nu med regnet utanför fönstret.

Regn: http://www.me.com/gallery/#100050

 



Senast ändrad av annakm | 23 maj 2009 | 16:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din beskrivning låter lite konstig vad menar du med att måla epoxi......och pilla dit glasfiber??

Låter som du pratar om epoxifärg eller något ?  Verkar inte som om du använder den epoxin som du skall laga med och att du väter glasfibern med denna epoxi.

Jag har kanske fel och missuppfattar vad du skriver.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll! Min beskrivning kanske inte var den bästa när det gäller pillandet... Men jag följer West systems tekniska handbok. Våtmetoden rekomenderas och beskrivs på följande sätt:

1. Förbered ytan för limning

2. Skär glasfiberväv till önskad storlek (visade sig svårare än man kan tro...)

3. Rolla ut ett tjockt skickt epoxi på underlaget. (Istället för roller använde jag pensel)

4. Rulla ut väven på den våta epoxin. Ytspänningen gör att väven ligger kvar. (pillandet)

5. Rolla på mer epoxi på ytor som ser tunna ut.

6. Dra av överflödig epoxi från ytan med en limspridare.(Limspridare vad är det?)

7. Laminera flera lager av glasfiberväv omgående

8. Skär bort överflödig väv (det här missade jag, blev ganska jättefult... Hur avslutar man väven, det blir ju en kant)

9. Styrk ytan med epoxi för att fylla ut väven innan slutlig härdning uppnås (här är jag nu)

Det är ganska skönt att ha båten på land också, sitter med en kall öl framför en brasa 10 m från min båt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog bra detdär, du verkar ju ha bra koll på läget. Ta med bästa största kökssaxen nästa gång du ska skära till glasfiberväv.

Kikade lite på en Shipman idag, där hade man lagt väv ungefär halvvägs ner på stödet. Såg rätt så bra ut.

Angående förebyggande böldpestbehandling, varför laga något som inte är sönder? Risken är att du istället stänger in fukt och annat elände. Gör det när de första blåsorna kommer. De kanske aldrig kommer på din båt. Vem vet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anna

Är själv Shipman ägare och har roat mig med att renovera den sen jag köpte den, Kan kolla in bilder här: http://syemma.blogspot.com/

Några konkreta åsikter som jag vill pådyvla dig. Det där med böldpest är överdrivet, men visst förtjänar hon ett bra skydd, jag hade den på land i tre år och sen målade med epoxi färg. Ditt axel stöd är bultat så det kommer nog inte att vara några problem, som andra redan sagt, det handlar om att skydda den från vatten.

Själv har jag slägt ut den gamla farryman motorn och satt in en MD7 med saildrive, går som en klocka och har bra drag när det behövs.

Tycker vi shipman ägare borde starta en klubb eller nåt, det känns så sälsynt att man hittar någon som har en, för utbyte av ideer och sånt. Nåja det blir nog bra.

Lycka till och god segling.

 



Senast ändrad av thomas_sundberg | 26 maj 2009 | 16:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo, nu är det epoxi och glasfiber. Skillnaden från förra gången är också att jag spacklade igen den tomma skarven innan jag lade glasfiber över. Men banne mig vad svårt det var att få till ändarna på glasfibern. Fult som stryk är det, ska ta nya bilder på eländet.

Nu krånglar vår motor fortfarande så den kommer väl aldrig att bli blöt igen… Jag får se när det blir upptagning nästa år om jag ids epoxi-måla den.

Fina bilder Thomas! Mitt däck är jättefult, det var lackat med ett tunt lager lack som nu har börjat släppa. Det ser ut som däcket flagnar. Blev inspirerad av bilderna att ta tag i det också. Någon gång ska det göras.

Det finns en Shipman-klubb. www.shipman28.nu, dessvärre är det långt mellan inläggen i forumet. Det finns även en Shipman-”klubb” på Facebook men inte så mycket händer där heller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...