Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
sunerotting

Båten drar åt babord

Rekommendera Poster

Undrar om det är normalt att segelbåten drar sig åt babord när man går för motor.

Om det är normalt ,förstår att det är svårt att säga hur mycket .hur mycket tryck är det då på rorkulten?

Har kört en båt med ratt.

Där kändes det inte mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, det var en lite svår fråga. Det är väl många faktorer som spelar in där. Men den drar nog åt olika håll beroende på hur propellern är gängad, vind och ström. Jag ser nu att du har en utombordare som inte sitter i mitten på båten. Det kanske också har någon inverkan.

Senast ändrad av Crona | 09 maj 2009 | 12:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä ingen ut bordare.

Den båten har jag med sorg sålt.

Nu är det ny båt på G.

Inombordre rak axel ,2 bladig ,styra med pinne.

Senast ändrad av sunerotting | 09 maj 2009 | 12:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som har någon ide´ ?

Vet att båten drar åt ett håll men hur mycket är normalt.

Räcker det med att hålla emot med ett finger eller är det oftast mer mothåll som krävs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inombordare med rorkult och jag har aldrig tänkt på om den drar åt något håll. Men det gör den säkert i och med att den är högergängad. Man får nog alltid hålla emot lite och det ska ju inte behövas någon jätte kraft. Sen hänger det en del på vatten strömmarna också. När jag lägger till så lägger jag i backen och då går aktern in med midskepps roder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då med säkerhet rodret sitter efter proppen så får du detta fenomen, sen hur mycket beror på rodrets utformning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är förmodligen propellerverkan du märker av - om du går för motor i bleke (så att inte vinden påverkar) så kommer du att märka att alla båtar drar mer eller mindre åt något håll. Om babord eller styrbord beror på om propellern är höger - eller vänstergängad (alltså åt vilket håll den snurrar). Den här effekten varierar med olika typer av propellrar. Effekten brukar märkas tydligast när man backar, på min förra båt slängde aktern till ganska rejält precis när jag påbörjade en back manöver. Någonting att tänka på, och också att använda vid tilläggningar och när man svänger i trånga hamnar. Med rätt teknik vänder du en båt med stark propellerverkan på en 5-öring. Också väldigt bra vid långsides tillägningar där du kan sladda in mot bryggan. Min nuvarande båt har väldigt svag prop-verkan vilket är skönt när jag backar ut från min plats, men saknar effekten ibland vid tilläggningar.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok.Tack.

Bara rusa iväg o lägga handpenning då.

Senast ändrad av sunerotting | 09 maj 2009 | 13:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...