Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Michel_Graf

Landström 230 - 110 volt, US import

Rekommendera Poster

Denna tråd handlar om transformatorer / inverter för US båtar mfl.

Avsikten är att följa upp användning av trafo och ev. problem som

kan och har uppstått. Här kan Ni fritt framföra Era synpunkter samt

dela med Er av era egna erfarenheter.  Cool

Transformator, Omvandlare, Omformare, Inverter, Landström, Båtelektronik, 230 - 110 volt

post-11065-1394235905,1944_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter fram en gammal tråd för Er info

 

 

Ang. reversed polarity checkar denne av vad för typ av ström du skickar in på trådarna. Jag har en Rinker och tittar jag i mitt elschema så har jag L1 och L2 ( N ) och det betyder att du kan ge L2 fas ell. nolla, den känner av vad du har på trådarna. Har du köpt en xxxxx . P30/2 trafo så ger dom ut 2 x 55 volt  jord förutom xxxxx  där jorden stannar i trafon. Slå jag på AC ell. varmvattenberedaren så slocknar reversed polarity ( röda lampan ) men kör jag endast laddaren uttan någon större belastning så lyser den röda rev. polarity. Detta kan beropå att dels känner den inte av nollan rätt alt. är att man inte utnyttjar båda faserna som man gör med  AC, varmvattenberederen mfl.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter fram en gammal tråd för Er info

Ang. galvaniska strömmar kan man mäta detta enl. följande. Ta fram en voltmätare och sätt röda tråden till plus på batteriet och svarta till skrovet tex. drevet ( metall ), visar mätaren samma spänning som du har i batteriet så kommer dina offeranoder att försvinna på någon vecka.

Det man är rädd för i det flesta fall när man installerar 230 - 110 volt utrustning med skyddsjord i en båt är att det blir en potentialskillnad mellan vatten och skyddsjordsledare. Mot detta hjälper en galvaniskisolator ell. om man hindrar landströmsjorden in i båten, typ med en xxxxxx trafo.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter fram en gammal tråd för Er info

Installation av trafo fast ell. portabel vid brygga. Enklast är att ställa trafon vid bef. el-stolpe på brygga, anslut med ECC 16A kontakt ell. övergångskabel till stickpropp. Det går att skifta fas och nolla utan anm. om Ni använder stickpropp. Mellan bef. 110V uttag i skrovet och trafo använder Ni ( 30A ) 50A kabeln med amerikansk handske i ena änden och ECC hane i andra änden. Det Ni bör tänka på att jorden skall kopplas till den större pinnen på ECC handsken ( CM Marine är stora pinnen nolla ). Från trafon på 110V utgången kan Ni koppla faserna som Ni vill då utgången är 2 x 55V.

 

Vill Ni göra en fast installation så är det inga problem med det heller. Använd önskad kabel längd mellan båt och stolpe. Kabeln bör vara av gummi typ, 2,5 mm, 3-ledare. Anslut ECC 16A handske i båda ändarna hona / hane ( finns att köpa färdig i butik ). Den befintliga Marinco kontakten ersätts med en t.ex. infällbar ECC 16A handske då den ej är godkänd för 230V. Trafon placeras fast i båten stående på av vibrerande matta typ armaflex ell. dyl. 230V kabeln från trafon anslutes till handsken i skrovet. 110V kablarna som går till huvud- panelen i båten kan monteras i 110V handsken alt. direkt i trafon.

 

Marinco kabeln har tre trådar och kopplas in på 110V handsken enl. följande sätt:

L1 = svart

N ( L2 ) = vit

Jord = grön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som valt att installera trafo fast i båten och behållt befintlig 110V kontakter och som nu använder 230V via dem bör byta dessamot 230V kontakter. Det kan finnas en risk att det blir överslag ikontakten då de är gjorda och provad för 110V. Känner inte tillnågot fall ännu men fick information att risken finns. Det finns att köpa infällda EEC 230V 16A handske som Ni kan byta till ochdärmed slipper Ni den stora tunga 30A kabeln med.



Senast ändrad av Michel_Graf | 09 maj 2009 | 19:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla drev har zinkanod och normalt slitage varierar på en säsong men är anoden slut efter några veckor har Ni problem. Ett tips är när Ni ligger förtöjd i hamn en längre tid backa ej in båten då drevet hamnar närmare jordning från bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger in ett mail från Björn i Stockholm:

 

Jag hade stora problem med att trafon ”vibrera och brummade högt”, jag löste det problemet med att jag köpte ett tjockt liggunderlag ca: 1,6 cm på Clas Ohlson (100kr). Där av klippte ut 2 x 2 dm2 och ställde trafon på det och spände fast trafon med spännremmar sedan blev jag av med ”vibrationerna och det högt brummade ljudet”.

 

Det var så att vibrationerna gick vidare i båtskrovet och fick en lite resonans effekt, men på detta sett blev jag av med 95% av ljudet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger in ett mail från Ivan i Varberg:

 

På det stora hela har det fungerat bra då det är en mkt bra produkt och prisvärd.

Jag tittade internt vill jag minnas men fann inget löst. Jag valde dessutom att sätta

gummipads under burken och den sitter nu i motor rummet och märks men inte så mycket. Vore dock skönt med en helt och totalt tyst burk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer det tips om hur man kan installera trafon på ett bra sätt.

 

Tyvärr brummar alla trafon mer ell. mindre det kommer man inte ifrån

men dock inte så mycket att den nästan hoppar i sjön. Det går bra att

ställa trafon i en balja med någon form av gummimatta under typ armaflex, motorrumsisolering m.fl. Skall man sätta faste trafon med spännband

mot ett skott ell. dyl. som jag rekommenderar bör man även sätt

gummimatta mot ryggsidan.


 



Senast ändrad av Michel_Graf | 09 maj 2009 | 19:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågor ang. varm transformator

 

Alla transformatorer blir varma och behöver kylning. Dessa som är inkapslade blir väldigt varma vid hög belastning. Detta är ingen far och Ni behöver inte vara oroliga för värmen. Trafon kan bli så varma att man nästan bränner sig på dem. Chassi är av tjock glasfiber och all kontakter sitter det gummipackning runt om. De klarar att sprutas ned med vattenslang med reservation från 110 volts kontakten. Att brukas för inne och utomhus.

Tål utsatt väder såsom kyla, värme och regn. Placeras på brygga alternativt i båten.



Senast ändrad av Michel_Graf | 09 maj 2009 | 19:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågor ang. xxxxx transformator / inverter 230 - 110V.

Denna trafo är en isolertransformator och skyddar båten mot galvaniska strömmar då landströmsjorden är avskild i transformatorn.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei.

Jeg har nesten bare positiv tilbakemelding. Men det trengs en større trafo. Trafoen blir overopphetet og sikringen slår ut når jeg bruker aircon. Dette er en 18000BTU aircon. Ellers har jeg også oppleved at trafoen genererer endel vibrasjon/støy ved høy belastning, men dette reduseres som det står nevnt tidligere effektivt med armacell f.eks.

Jeg må slå av alle andre apparater når jeg bruker aircon/varmeren. Skulle gjerne hatt en som leverte ca 5000w i 110V. Finnes det? Har 20amp sikring på min brygge så det skulle kunne gå bra.

Når det gjelder reversed poparity lampen under bruk i Norge er det greiest å koble bort denne helt da norske elmyndigheter kjører IP nett med 2x 120V i stedet for fase og null leder. Reversed polarity lyser hele tiden å skaper en liten jordfeil tror jeg.

Om man tar bort jordledingen helt(klipper bort den), blir det positivt eller negativt i forhold til sikkerhet/bruk av en trafo fra CM?



Senast ändrad av Thelina | 11 maj 2009 | 10:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från en av medlemmarna:

Hej hopp i vårsolen.

Har en fråga angående detta med landström, galvaniska strömar och mercathode systemet:

Märkte nämligen då jag servade/monterade drevet samtidigt som jag hade landströmmen inkopplad för att ladda batteribanken innan sjösättningen att jag fick små stötar (knappt märkbara men ändå) då jag tog i metalldelarna kring drevet (sköld, powertrimslangar osv).

Kopplade jag ur landströmskabeln försvann fenomenet.

Betyder detta att något är felkopplat i elsystemet (USAbåt med 110V och 220-->110V trafo installerad, samt 220V uttag indragna separat), eller har detta något med hur mercathode-systemet fungerar ? 

Jag vet ej så mkt om detta system mer än att det skall skydda drev osv från korrosion, men vet ej hur det fungerar rent praktiskt. Är mercathode-systemet endast aktivt då motorn går och på vilket sätt skyddar det drev osv (är detta på något vis spänningssatt) ?

Har skaffat plats med landströmsanslutning för att kunna köra kyl osv vid övernattning på plats, men blir nu genast orolig för krypströmmar som käkar upp drevet...

Kan tillägga att båten av tidigare ägare låg med landström inkopplad längre tider och jag har ej sett någon åverkan på drev osv, men något kan ju ha hänt sedan dess.

Någon som har bra koll som kan informera lite vore jättesnällt ! 

(ps. har sökt i andra trådar men hittar ej riktigt svar på detta)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Ander_ST

Svårt att säga hur exakt det är kopplat i din båt. Men jag gillar inte heler att du känner småstötar från drevet. Av din reaktion att döma skulle det kunna vara 55V (halva 110V) som på något sätt letar sig ut...

Några sporadiska ideer som dyker upp i huvudet:

1) Med landströmmen urkopplad och batterierna bortbrutna med huvudbrytaren; undersök med en multimeter hur mycket motstånd (ohm) du har mellan drevet och
a) landströms jord
B) landströms båda poler, en i taget
c) intern 110V jord, om det finns någon
d) intern 110V poler, en i taget
I alla fallen skulle jag vilja se oändlig eller mycket hög (Mega Ohm)

2) En isolationstrafo ska ta bort den klassiska anledningen till galvaniska problem; landströmmens jordning. Fast det finns billigare s k spartrafon som inte isolerar helt mellan in och utgång. Jag tror inte man brukar installera sådana i båtar men...
Med landströmmen urkopplad och batterierna bortbrutna med huvudbrytaren; undersök med en multimeter hur mycket motstånd (ohm) du har mellan in och utgångar på trafon. Ska vara oändligt.

Annars har jag ingen klockren förklaring. Kanske någon annan med erfarenhet har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen säger att eluttag i bad och duschrum skall vara skyddade av en jordfelsbrytare. Undantaget är uttag på 110 volt avsedda för rakapparater. Vad gäller det för båtar??

Någon som vet!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej På Er Alla Glada US Båt Ägare!

XXXX är en transformator som jag tillsammans med min tillverkare utvecklat och tagit fram till en bättre version enl. Era önskemål. Från att ha varit en standar trafo och till en nu mer anpassad trafo för marint bruk och mycket prisvärd.

Det som xxxxx har jämfört med en standar trafo är grövre kablar internt, 16 A automatsäkring, jorden är avskild i trafon ( galv. skydd ), 110 volt mot nolla ( ej 2 x 55 volt mot jord ) som vissa nya båtar 08/09 kräver då nolla och jord sitter ihop i båten. En nyhet är jordfelsbrytare på sekundär sidan ( 110 volt ) som tillbehör eller alt. standar på trafon beroende på kostnader.

Har Ni andra önskemål om nya idéer och förändringar ell. dyl. kontakta mig om detta.

Återkommer om detta framledes.  Cool

 

 

Senast ändrad av Michel-Graf | 22 maj 2009 | 08:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägg från Anders_ST

Lägger in ett inlägg från ovan som jag fann intressant:

Jord och nolla ska kopplas ihop, tycker jag verkar riktigt. Från den kopplingspunkten (nollpunkten) går man sedan med separata grön-gula och blå ledningar.

Gröngul ledning från nollpukten direkt till jordblecken i de jordade uttagen i båten.

Blå ledning från nollpunkten till den ena hålet i uttagen.

Svart ledning leder fasen från AC-output till det andra hålet i uttagen.

OBS: svart ledning går först till en huvudsäkring som bryter när strömmen blir högre än transformatorn tål. Sedan går både svart och blå igenom en jordfelsbrytare. Först efter det går ledningarna till uttagen i båten.

Har man metallskrov så bör man skuva fast en gröngul jordledning från nollpunkten till skrovet.

Plastskrov har ju den fördelen att den inte leder ström. Dvs man behöver inte jorda i motor eller något annat. Det är iofs ofarligt att koppla den nya skyddsjorden till t ex motorn. Ingen risk för skadliga jordströmmar eftersom du har isoleringstrafon. Men jag tycker det verkar onödigt. Motorn är inte en del av 110V systemet.

Hur är det tänkt att skyddsjord ska fungera?
Jo: Det kan bli fel på en elapparat, t ex kan ledningen som leder fasen inuti apparaten lossna och hamna mot apparatens metallhölje som då blir spänningsförande.
Men om metallhöljet är ordentligt anslutet till skyddsjord så blir det istället en kortslutning tillbaka till nollpunkten som får huvudsäkringen att gå sönder. Så man märker att det är fel. Mycket säkrare så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägg från cerber0s

 

Det finns ingen mening med att jorda några apparater i motorblocket, de är redan jordade genom jordstiftet i kontakten. Att jorda skyddstransformatorn är i bästa fall onödigt, i sämsta fall farligt. Det är det som är hela meningen med prylen, att av säkerhetsskäl och korrossionsskäl slippa jorden. På många håll är det förbjudet att använda 110V apparater i stål/aluminiumbåtar utan att först koppla i skyddstrafo. Har du en skyddstrafo och märk väl att den ska vara ojordad så kan du utan fara stoppa fasen i munnen utan att det händer något. Du kan stoppa fasen i munnen och ta i diskbänken, motorn eller gå och ta en dusch. Du kan däremot inte stoppa fasen i munnen och samtidigt ta i höljet på apparaten. Har du ingen skyddstrafo så kan du inte stoppa fasen i munnen och ta i diskbänken, motorblocket eller duscha, det är däremot lite säkrare (inte helt säkert) att ta i höljet på apparaten. Skulle du ha ett vanligt system och du har kortis i apparaten så att fasen ligger emot höljet så får du dig en kyss om du tar i den. Värre blir det ifall du samtidigt håller i diskbänken. Har du en skyddstrafo och det är kortis i apparaten med fasen mot höljet så händer inte ett smack om du tar i den. Kort sagt: Sätt dit en skyddstrafo och ge fan i allt vad jord heter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I båt sammanhang äter galvaniska strömmar upp drev, roder mm. Skyddsjorden i 110V landanslutna elförbrukare är boven. Skyddsjorden från landanslutningen skapar en väg för låga strömmar att vandra via båtens metalldelar till vattnet – en galvanisk strömslinga uppstår. Vanligtvis monteras en eller flera offer-anoder för att offras/ätas upp istället för båtens dyra metalldelar. Anoderna måste dock inför varje säsong bytas ut.

För att undvika problemet kan en isolationstransformator 230 - 110 volt installeras mellan landanslutningen och elförbrukaren. Den är så konstruerad att den bryter upp den galvaniska strömslingan på ett säkert sätt. Kostnaden är dock hög, vanligtvis 6500-9000:- beroende på storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apparatens jord ansluts till mittledaren i transformatorn. Mittledaren i transformatorn, eller jorden i apparaten ska på inget sätt anslutas till skrovet, motorn, primär sidans jord eller på något annat sätt till vatten.

Alla skyddstrafo har inte mittuttag, som CM Marine trafo har. Inkommande jord bör vara ansluten till trafons järnkärna och ev. metallhölje, metallhöljet bör inte vara i kontakt med båtens jord eller metalldelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående jordfelsbrytare på 110 volt sidan, stämmer det ej att det är krav eller norm från myndighet. Har varit i kontakt med elsäkerhetsverket och flera kunniga båt elektriker. Finns ej något krav att det ska finnas jordfelsbrytare i båten eller efter trafo på 110 volt sidan. Elsäkerhetsverket har velat införa detta men inte fått igenom förslaget. Däremot är det krav att vid stolpe på bryggan ell. dyl. 230 volt sidan skall det finnas automatsäkring samt jorfelsbrytare.

Förstår inte vad jordfelsbrytaren tjänar till egentligen då man vill undvika landströmsjord i båten pga. ev. galvaniska strömmar.



Senast ändrad av Michel-Graf | 28 maj 2009 | 15:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

” Zinksaver ” – pengar i sjön!

Enligt expertis är en s.k. ”Zinksaver” (galvanisk isolator) bortkastade pengar. En

”Zinksaver” skyddar inte mot de spänningsskillnader som är vanliga i svenska hamnar. Om du inte har en isolertransformator måste du på annat sätt säkerställa att inte landströmmens skyddsledare kommer i kontakt med havsvattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behörighetskrav


Det erfordras inte någon elbehörighet för att utföra elarbeten i fritidsbåtar. Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda.

Texten är lite motsägelsefull men kontakta Elsäkerhetsverket så bekräftar de att det inte krävs någon behörighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägg från Anders_St

Ingen större skillnad på galvaniska strömmar och andra. Finns det en spänningskälla och en strömkrets så kommer det att gå ström.

Skillnaden är att vad vi kallar galvaniska strömmar är oönskade och kommer till av misstag.

En vanlig orsak är att koppla skyddsjorden i ett uttag på bryggan till en bra jordpunkt i båten typ motorn och drevet, för säkerhets skull. Skyddsjorden är kopplad med tjock och fin kabel som leder ström lätt, det är meningen för att man vid fel ska kortsluta ordentligt så säkringen går så man märker att det är fel.

Ofta (men inte alltid) så ligger det en liten spänning på skyddsjorden. Den är fastskruvad i nollan och jordad i närmaste transformatorstation som kan ligga några kilometer bort. Man kan mäta upp potentialskillnader mellan olika punkter på land och i vattnet. Mest problem i saltvatten som leder ström bra, men oftast är det lite föroreningar även i sötvatten som gör att det kan gå ström. Spänningen är kanske någon volt och är helt ofarlig att ta i.

Tyvärr så ger kombinationen någon volts spänningsskillnad och tjock kabel väldigt mycket ström. (Det här finns även i t ex bostadshus, kallas vagabonderande jordströmmar och kan ge stora strömmar och magnetfält.)

Hög ström, vi pratar 10-tals ampere som går genom motorn, drevet och ut i vattnet, är inte bra. Den märks oftast inte för den som sitter i båten. Men har man landströmmen inkopplad ett längre tag, typ veckor eller månader så finns det skräckexempel på drev som bara försvunnit, Metallen bryts ner genom galvanisk korrosion.

Det finns även folk utan landström som fått problem nä båtgrannen lyckats göra strömmar i vattnet intill bryggan.

Det finns burkar att köpa som är en galvanisk isolator. Sätts mellan jordpunkteni båten och skyddsjorden. Inuti så sitter oftast två dioder motkopplade. Meningen är att ett riktigt 220V fel ger så hög spänning så dioderna leder och kortsluter. Men en liten galvanisk spänning på under 0.7V får inte dioderna att leda och spärrar galvanisk ström. Det fungerar om spänningsskillnaden är under 0.7V. Vilket den väl oftast är men inte garanterat.

Min slutsats är att skyddsjorden ska kopplas till alla jordade eluttag i båten, men ingen annanstans. Då får man skyddsfunktionen i de elapparater man ansluter. Men ingen risk för galvaniska strömmar.

Notera att alltfler moderna elapparater INTE kopplar sig till skyddsjorden även om de sitter i ett jordat uttag. De är dubbelisolerade dvs gjorda så att elsäkerhetsmyndigheten inte kan komma på något felsätt så man kan få spänning i höljet. T ex om höljet är av plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett problem med min US-båt en Four Winns 328, den är ombyggd från 110v till 230v med en trafo på 3,3 kva (inte samma trafo som ni pratar om här utan en gul) som sitter i motorrummet. Det mesta fungerar som det ska men har dessa problem:

1. När jag kopplar på landström så lyser reversed polarity varningslampan. När jag kollar spänningen på elcentralen har jag bara 55v i varje lina, när jag kör elverket så visar givaren 110v i varje lina..

2. Det konstiga är att uttagen lämnar 110v när jag mäter dem med multimetern, micro, kyl osv fungerar...

3. AC anläggningen fungerar bara i ca 10-15 min på landströmmen, sen stänger den ner. På elverket kan jag kör den hur länge jag vill. Jag har testat att stäng av allt och bara köra AC och det blir samma problem, inga säkringar går varken i båten eller på stolpen utan AC´ n bara lägger av. Med elverket kan jag köra allt utan minsta problem.

Jag blir inte riktigt klok på det, är trafon felkopplad? Sönder?

Alla tips mottages tacksamt!!

Mvh Martin



Senast ändrad av sleeplezz | 16 juni 2009 | 23:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin!

Ang. reversed polarity checkar denne av vad för typ av ström du skickar in på trådarna. Du kan välja att köra 1 x 110V alt. 2 x 55V. I elschema så har man L1 och L2 ( N ) och det betyder att du kan ge L2 fas ell. nolla, den känner av vad du har på trådarna. Slå du på varmvattenberedaren så slocknar reversed polarity ( röda lampan ) men kör du endast laddaren uttan någon större belastning så lyser den röda rev. polarity. Detta kan beropå att dels känner den inte av nollan rätt alt. är att man inte utnyttjar båda faserna som man gör med  AC, varmvattenberederen mfl.

Tyvärr får man bara ut max 16A ( = 3,3 kva ) i gästhamnar och i båtklubbar har du max 10A ( = 2,2 kva ) Jag vet inte vad Ni har för trafo. maila mig så får du mitt tfn. nr så kan vi ta det hela på telefon. Vi lägger ut resulattet här sedan.  Info@gme.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägg från Katla:

Tackar för tipset, Michel! Tack dessutom för transformatorn! Jag måste säg att du fixade det snabbt och proffsigt! Rekommenderar din trafo till andra användare.

Kan någon med erfarenhet svara mig varför jordfelsbrytaren i båten löser ut? Kan det ha med 50/60Hz skillnaden att göra? När jag kopplar bort jorden till båten så funkar allt klockrent. Vet inte om det är ok att koppla bort båtens jordfelsbrytare...? Det borde ju vara ok eftersom trafon har en egen jordfelsbrytare.. Har du tips/erfarenheter, Michel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har haft en del förfrågan om problem precis som Katla beskriver och svaret på detta är ganska enkelt. Samtliga trafon i denna modell ell. typ leverera 2 x 55 volt jord. CM Marine leverera 2 x 55 volt Nolla. En del nya och äldre båtar har egen inbyggd jordfelsbrytare. Detta innebär att nolla och jord är ihop kopplad i båten. Problemet med det är att trafon levererar fas L1 55 volt samt fas L2 ( N ) 55 volt. L2 kan väljas som fas alt. nolla, manöver boxen känner av vad som kommer in på trådarna. Det man då måste göra i detta fall för att lösa problemet är att frigör jorden från nolla, då kommer all utrustningen fungerar.

Jag har tittat på detta under en tid och nu tagit fram en ny version av CM Marine som levererar 1 x 110 volt med galvanisk skydd samt att den har grövre kablar internt på 110 volt utgången för att få ner belastningen och värmen. Den har högre tät -och fukt klass IP55 samt 16A automatsäkring mot tidigare 10A. Denna har jag nu testa och den fungerar bättre än vad jag hade väntat mig. Blir inte lika varm som tidigare version. Jag har lagt ner mycket tid på detta men priset är oförändrad. En nyhet är att denna även finns som en 5.0 KVA trafo i marin version med galv. skydd för större båtar med mer utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får en del förfrågan på 110 volts utrustning såsom varmvattenberedare, mikrougn, AC, landströmskabel mfl.

Ring till Bowlinder Marin och tala med Perry så hjälper han Er. www.bowlindermarin.se

// Michel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägg från Seawolf:

En mycket vanlig missuppfattning är att en jordfelsbrytare känner av om det går ström i den gröngula skyddsjorden. Det gör den INTE! et.

Jordfelsbrytaren känner av skillnaden i ström mellan fas och nolla. Om denna skillnad överstiget ett minimvärde, oftast 30 milliampere, så bryter jordfelsbrytaren bort fas och nolla. Men den gröngula förblir obruten.

Korrosion från gröngul landjord uppstår på grund av att den kan ha en spänningspotential som är annan än den som är i vattnet runt båten och alltså i alla metalldelar i båten som är i kontakt med vattnet.

En jordfelsbrytare är inget som helst skydd mot landströmskorrosion!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...