Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
MattaP

Bottenfärg på

Rekommendera Poster

Hejsan,

Min nyinköpta båt har tidigare gått på Ostkusten och är bottenmålad med International Fabi Eco, detta är en färg som är lämlig för båtar som gör max 10 knop. Båten är bättringsmålad här och där och färgen flagnar på vissa ställen så jag skulle vilja måla på den ordentligt innan sjösättning på västkusten

Problemet är att min båt gör ca 30 knop och jag skulle vilja måla över med International Cruiser eller liknande. Denna färg är tydligen inte kompatibel med Fabi färgen utan försäljaren tyckte man skulle ta bort den gamla färgen innan jag målar på den nya.

För att få i båten i år tänkte jag måla över med ett lager 10-knops färg och till hösten försöka få bort så mkt färg som möjligt mha högtryckstvätt och borste för att sedan gå över till Cruiser. Är detta rätt tänkt?

Förresten, vad menas med ej kompatibel? Vad skulle hända om jag målar över Fabi (10 knop)färgen med Cruiser (30 knop) färgen?

Senast ändrad av MattaP | 09 maj 2009 | 11:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda som kan hända är att färgen flagnar.
Blås rent med högtryck och måla på.

Jag skulle valt Micron WQ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejs

I år valde jag alternativet, slipa rent hela botten och hoppa över bottenfärg helt och hållet. Tar altrenativet båttvätt istället. Finns en sms funktion så man får meddelande när blomningen är igång. Orkar inte hålla å med färg längre och nu har det poppat upp fler och fler tvättställen.

Skepp å hoj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...