Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
BMoon

Byta halvröten akterspegeln eller köra vidare?

Rekommendera Poster

Nu när jag rev ner skölden för att byta den så upptäckte jag att akterspegeln på min Selco 18 verkar sjunga på sista versen på grund av fuktskador. Kom kanske inte som någon direkt överraskning då jag tidigare rivit upp och bytt golvet i den just för att det var fuktskadat.

Verkar ju inte vara lika illa som golvet var. Golvet kändes som en svamp och plywooden i det fick i princip att gräva upp med fingrarna.
Akterspegeln känns klart fastare men går att gröpa i med en kniv och det ser även ut som plywood och glasfiber har släppt från varandra.

Antar det inte är i närheten av hur mycket jobb det var med golvet utan här känns det som ett aningen enklare och mer lättåtkomligt arbete. Antar man kan riva bort glasfibern och plywooden inifrån ner till ytterskrovet och sedan bygga tillbaka på samma sätt med nytt material, känns ju inte direkt som något jättejobb! Lär ju dock ändå ta 2-3  veckor i min takt men är det väl fixat så finns det ju knappast något kvar som kan vara fuktigt. Samtidigt hänger ju motor och drev i akterspegeln och väger säkerligen 150-200 kg så är ju en fördel om den är skapligt stabil.

Min andra sida vill ju dock bara smacka tillbaka den nya skölden och köra. Man vill ju ha båten i sjön o kunna nyttja den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

OM du inte promt måste i med båten snart så ju byte av plywooden i akterspegeln ett klart peace of mind i sommar när du väl kommer att använda båten mest. DÅ vill man ju inte mecka och reparera - då vill man ju bara köra och njuta av sommaren!
Har du inga kompisar du kan engagera så ni kan angripa akterspegeln lite mer på bred front? Att ensam slita med detta kan bli lite oinspirerat... lätt man tröttnar men i goda vänners lag får man mer inspiration och ligger nog i lite mer ihärdigt.

Om man kollar på olika båtsiter (t ex boatlife punkt se) där folk bytt akterspegel så är det väl inte så jättesvårt men man får förstås vara noga och se till att man planerar jobbet så man har det som behövs hemma så man inte får en masa irriterande avbrott i arbetet.

Personligen skulle jag byta plywooden nu av några skäl:
1) Motivationen är kanske högre nu eftersom du ju vill åka båt i sommar (tvingar dig att jobba på lite mer)?
2) Varm och ljust ute nu ger mer energi så man kan hålla på lite längre på kvällarna utan att krokna (förhoppningsvis).
3) Du kanske har ångan uppe redan efter golvbytet?

Men, det var min personliga åsikt, kan bero på att jag själv är lite av ta tjuren vid hornen med risk att man tar vatten över huve ibland.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 10 maj 2009 | 19:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trro du har helt rätt i det du skriver.

Lika bra att ta itu med och byta den nu. Lär ju vara klar till slutet av maj och då har jag ju en båt som jag vet är okey på ytterligare en punkt.

Har kikat lite mer på det hela och ser ut att vara rätt mycket fukt, speciellt i den nedre delen som legat under vatten. Båten är ju säkerligen närmare 40 år så tycker det nog är en skaplig tid det hållt ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...