Andyh 0 Postad 8 Maj , 2009 Hallå ! Sjösatte i tid och hade en underbar Valborg ute i skärgården. Båten gick som en dröm och vädret var det rätta. Upptäckte sent på kvällen att dieselvärmaren behövde servas. Vi låg nära varandra den natten... Var ute med pärlan igen i veckan, o då hände ngt märkligt. På utvägen till min fars sommarställe gick båten jättebra. Lite tung har hon kanske kännts. På hemvägen började hon kännas trög. Vid gaspådrag för att plana var det som att motorn inte ville varva. Det tog mer än 15 sek. innan turbon började ladda. I samma stund kändes det som att motorn vibrerade mer än vad den brukar. Jag ville nu inte pressa motorn utan körde hem i 7 knop. Då gick motorn lika fint som den brukar. Kan ngn klok person tipsa mig om vad som har hänt??? Motorn har gått 600 timmar och fick stor (DYR!) 600 timmars service hos Volvo Penta. Har ni några tips??? MVH//Andy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 8 Maj , 2009 Hej, På något sätt känns det som om det tog lång tid för avgaserna att sätta fart på turbon. Du nämner vibrationer vilket skulle kunna vara att den inte går på alla cylindrar. Skulle det vara så så får ju inte turbon fart som den ska. Spridar problem? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 8 Maj , 2009 kan vara luft i bränsle systemet .... mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andyh 0 Postad 8 Maj , 2009 Hej Hon går på alla burkar. Inget bludder eller oren gång. Det enda problemet är att hon inte vill ladda på krafften, utan tvekar.Länge..... Något är fel. Jag skall kolla bränslefilter i morgon. De är ju iofs bara 5 timmar gammla. Jag har som tes att toppfylla inför vinterförvaring, 600 liter diesel. Då fyller jag med bunkerdiesel som är bättre för motorn. Det har funkat tidigare. Jag är rädd att det är turbon som är trasig?. Det kanske är bränsle jag ska kolla??? Glad för tips!!!! Eller skall man skaffa segel? Nej......... MVH/Andy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 9 Maj , 2009 Inte ka du behöva skaffa segel Men antar att det är en traditionell avgasturbo? När en turbo börjar bli dålig kan oljud uppstå, blårök är också ett exempel. Känner man på kompressoraxeln så brukar den glappa upp med tiden. Eftersom det är avgaserna som sätter fart på turbon så saknas ju de.. Vet inte om det finns en wastgate som på bensin bilar? Om nu den fastnar i öppet läge släpper ju den genom avgaserna direkt till avgasröret och inte genom avgasdelen på turbon. Men det kanske inte fungerar så på dieslar? Om inget annat så låter det som om det är något bränsleproblem som sagt. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 Maj , 2009 Satsar en 25-öring på turbon. Men börja för säkerhets skulle och lossa så du kommer åt turbinen och känn så den snurrar någotså när lätt. Mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 9 Maj , 2009 När en diesel tappar kraft - och särskilt, då, tidigt efter sjösättningen - satsar jag definitivt på bränslefiltren. Du har väl vattenavskiljare med förfilter - kolla där. Det kanske inte ingick/missades i servicen, t ex. Du nämner förresten ingenting om den saken så jag antar att motorn inte satte några felkoder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 9 Maj , 2009 Om det vibrerar tyder det på att den inte går på alla burkar, jag sätter min femma på luft i bränslet. En turbo ska hålla längre än 600 timmar. Kan vara ett filter som inte tätar ordentligt och luft dras med. Har du kollat med dom som servade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andyh 0 Postad 17 Maj , 2009 Hej Tack för alla uppslag. Felsökning påbörjad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 17 Maj , 2009 Volvos nya motor tex D6 mår inte bra av den tjocka bunkerdieslen. Samma problem med bilarna. Kompisen XC90 gav upp pga fet diesel Pump m.m kan tom ta skada. Dock inte säkert att detta är felet i ditt fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matnils 0 Postad 17 Maj , 2009 Hej, Min D3 190 Diesel hade samma/liknande problem förra året enligt uppgift från Varvet. Visserligen är det inte samma motor men: Efter att de satt tillbaks frostpluggen (som VP inte slagit fast ordentligt, vilket fick till följd att hela kylsystemet tömdes på 30 sekunder) så fick de tydligen inte Turbon att dra igång. Lösningen blev att man inte bara bytte själva luftfiltret men även själva insatsen till en nyare variant. Sedan gick den bra. Får ett max laddtryck av 140. Så jag skulle börja i den ändan. mvh M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andyh 0 Postad 11 Juni , 2009 Löst problem!! Vill bara berätta att det var en spridare som läckte. Det var detta som gjorde att turbon inte snurrade som den skulle!! MVH//Andy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 11 Juni , 2009 Fint att Du hittade problemet. Det var ingen av oss som trodde rätt, nu lägger vi ytterligare en kunskap till vårt allvetande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thunderhawk 0 Postad 12 Juni , 2009 Hej Andy Har du fått någon förklaring varför spridaren börjar läcka efter bara 600h? Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 12 Juni , 2009 HAr samma maskin och är rädd för att det är problemmaskiner vi har -04 antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 5 Augusti , 2009 Lite sent svar kanske men. Ingen som trode rätt? Titta på mitt första inlägg *ler* Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser