Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
ulfa

En fråga om väjningsplikt i praktiken

Rekommendera Poster

Se (simpel) bild.

Utgångsläge: jag är båt A. Har just tagit upp draggen, inga båtar i sikte, puttrar fram i ca 3 knop och tar en snabb koll i båtsportkortet om vilken väg jag ska ta. Tittar max 5 sekunder.

Hör därefter ett rytande mullrande, tittar upp, en snabb motorbåt närmar sig i ca 55 knop på min styrbordssida, typ dubbla V8, han går direkt mot mig från en udde han rundat, jag hinner inte tänka om jag ska dra på eller vika av, förrän han passerar akteröver på ca 10 meters avstånd och han hötter förbannat med näven för att jag inte väjde.

Hur skulle jag gjort? Hade max 2 sekunder på mig att fatta beslut. Hur skulle jag väja? Tänk om min båt gjort max 3-5 knop, då hade jag haft dåliga marginaler att väja.

Hur ska jag veta om han ämnar gå föröver eller akteröver från mig?

Vilket ansvar har man om man kör 55 knop (minst) i inneskärgård?

Skulle vara intressant med era kommentarer...  Cool

post-2742-1394235904,5644_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det låter som du gjort något fel. Visserligen kommer han från din styrbordssida, men han uppvisar ju heller inte gott sjömansskap som jag ser det. Passerar han bakom dig i full fart tight bakom en udde i full fart så är han rätt knäpp. Han vet ju aldrig vad som finns där bakom. Själv brukar jag alltid köra en yvig sväng runt alla öar, uddar m.m. Resan är ju målet så jag ser inga anledningar till att gena...Glad

Men visst, någon med strikt tolkning kanske skulle få det till att du gjorde fel. Högerregeln överordnat allting annat osv osv...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högerregel eller inte, sunt tycker jag gäller här.

En båt som färdas i hög fart (inkl mig själv) anser jag ska ta ansvar för vart jag placerar min båt. Skulle aldrig runda nära en skymd udde. Känns lite som att göra en omkörning med bil i skymd kurva eller i ett back krön.

Mao, snabb båt väjer för långsamgående.

Mvh Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den situation du beskriver skulle jag inte gjort något överhuvudtaget utom kanske slagit stopp i maskin (om jag hunnit) .

Finns ingen anledning att *hötta* för man får inte köra hur fort som helst:
Regel 6 – Säker fart

Varje fartyg skall alltid framföras med säker fart, så anpassad att det kan vidta lämplig och effektiv åtgärd för att undvika kollision och kan stoppas upp inom en distans avpassad efter rådande omständigheter och förhållanden.

Utdrag från NFBs regler om sjövett och hänsyn i högfartsbåt

Kom aldrig nära en annan båt.

Styr inte rakt mot en långsam båt.

En långsam båt har få möjligheter att hålla undan för en snabb båt.
Han kan känna sig utlämnad och orolig när han ser stäven på en snabb båt komma mot sig.
Han kan då göra oväntade manövrar och därmed skapa en farlig situation.

Gott sjömanskap == sunt förnuft.



Senast ändrad av Gunnar_ | 08 maj 2009 | 20:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen tvekan. Högerreglen gäller! Må vara att han kommer i 55 knop, (verkar lite mycket), men 3 knoparn måste väja för den snabbe.

Självklart är det inte gott sjömanskap att dundra fram i mycket hög fart, men han kommer från höger och har förkörsrätt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker sunt förnuft får gälla givetvis så passerar den snabba båten akterom. Det finns många självutnämda sjöpoliser som hytter näven. Har själv råkat ut för det när jag åkte tvärs över en farled som förövrigt är hastighetsbegränsad till fem knop. Plötsligt dyker en daycruiser upp i uppskattningsvis 20-25 knop och kör rakt upp mot min styrbordssida, gör en kraftig gir och går bakom. Föraren står upp skriker diverse okvädningsord samt hötter näven. Man kan undra vad som rör sig i den hjärnan.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

steffo .... va lite seriös .... eller vill du bara provocera? det finns inget som är självklart i något fall ..... som sagt .... vart ska 3 kn ta vägen? om du har du kört i 3 kn någon gång så vet du vad man kan och inte kan göra ... mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som utbildat sig i högfartsnavigering (stridsbåtsförare, rib-båtsförare etc. ) vet att när man åker i så hög fart som B i detta fallet gör, så ska man ALLTID betrakta sig själv som väjningsskyldig i ALLA lägen. 



Senast ändrad av Martin73 | 08 maj 2009 | 23:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inte en chans att man rent juridiskt kan åberopa högerregeln om detta situation skulle lett till en incident. Din motpart har helt åsidosatt sin skyldighet att som skeppare ha full uppsikt och kontroll föröver.

En shkvaltorped i röven skulle han ha!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man anpassa fart till rådande förhållanden. Den som kör fort har ett extra stort ansvar för att anpassa sig fart till rådande förhållanden.

Ska du passera en udde på styrbordssida torde det vara gott sjömanskap att dra ned på farten. Då har du en högberedskap för att hantera korsande trafik från styrbord.

Men man kan ju fråga varför ni bägge två envisas med att gå så nära udden. I den givna situationen borde du lägga dig vind om att gå så lång åt babord som  möjligt och den andra båten att hålla ut mot styrbord för att kunna se och synas så väl som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär har vi seglare det jämt...

Självklart har B brustit, precis så som Gunnar här ovan så riktigt skriver:

Varje fartyg skall alltid framföras med säker fart, så anpassad att det kan vidta lämplig och effektiv åtgärd för att undvika kollision och kan stoppas upp inom en distans avpassad efter rådande omständigheter och förhållanden

A måste ha en chans att hinna bedöma vad han bör göra och sedan hinna väja! 

Och inte minst lika viktigt, båt A kunde ju faktiskt ha varit en segelbåt och då hade B varit väjningsskyldig! Vem skulle ha hött med näven då!?
Eller så kunde det ligga en kajak ännu närmare udden som B fått syn på ännu senare.

De som tyckte A inte skulle vara så  nära udden får faktiskt betänka att han nyss lyft sitt ankare.

B är ansvaslös och inget annat.



Senast ändrad av Eilean | 08 maj 2009 | 23:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitsnack att katogorisera.

Alla med motorbåtar är inte skit. Precis som alla med segelbåt inte är nötter även om det finns sådanna med och givetvis några med motorbåt som aldrig borde sjösatt.

Allla oavsett fartyg är skyldiga att ha god uppsikt och alla är skyldiga att göra allt för att undvika en olycka, avasett om man har en segelbåt eller motorbåt.

 

Exempel, rännan utanför Fisketången vid Kungshamn förra året bär vi höll lagliga och lämpliga 5 knop och höll på att akterifrån bli påkörda av en större segelbåt som envisades med att det skulle gå fortare. Tyckte jag var ivägen.

När det blev plats så girade jag och släppte förbi och upptäckte då att segelbåten både hade segel uppe och gick för motor.

Han tyckte väll att jag med min lilla plastbåt skulle hålla mig ur vägen för honom med sin fina stora dyra segelbåt och som absolut inte behövede lyda sjövägsreglerna.

Ska jag på grund av detta klassa alla med segelbåt för idioter, nej givetvis inte och vill även inte som motorbåtsägare bli placerad i ett fack där ALLA med motorbåt är hänsynslösa idioter???

Nej givetvis inte.

Lägg ned den sneda attityden.  Sådär har vi seglare det jämt...

Blir så jävl... förbannad.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det var så han menade med 'Sådär har vi seglare det jämt..' utan mer att en segelbåt sällan går mer än kanske 8 knop för motor och det susar omkring bra många båtar snabbare än så i skärgården. Har ingenting med 'segelbåtsfolk är kloka och motorbåtsmänniskor är usla' att göra alls som jag tolkar.

Alla med snipa eller dylik båt har det naturligtvis likadant. Det är svårt att hålla undan när man rör sig i 5 knop och har båtar som gör 30-40 omkring sig. Man hinner inte följa väjningsregler helt enkelt. 

Störst går först och snabb får klara sig lite själv.. IMHO.

- En som både seglar och motorbåtar fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt bilden så är du vejningsskyldig, men... Som sagt så ska man hålla säker fart och uppsikt. Kom han runt udden utan att du såg honom, och han gjorde den farten så var det inte mycket du kunnat göra. Hade det hänt någonting så hade det varit han som åkt dit så det stänkte om det. Han körde alldeles för snabbt och rundade en udde utan en aning om vad som fanns bakom. Antagligen visade plottern att där var tomt och sen får ju verkligheten anpassa sig Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hadde jag varit B och kommit i 55 knop på det viset, hadde jag nog slagit av ordentligt och hytt med näven åt mig själv, sedan puttrat därifrån med svansen mellan benen och skämts ett tag. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag citerar mig själv,kan någon förklara,STEFFO exempelvis ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi snipåkare kommer i klämm :-) Mellan fortåkare och seglare. Tycker att i de flesta fall så löser det sig till det bästa. Finns alltid några paragrafryttare som tvunget ska gå rätt sida om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en sista åtgärd kunde A ha girat hårt styrbord, i en sjöförklaring hade det hela kokat ner till vem som gjorde mest/minst för att undvika kollision, samt att vid kollision göra sitt yttersta för att begränsa skadorna härav. Ska man krascha är det ju bättre att göra det så nära stäv mot stäv som möjligt.

Strikt enligt sjövägsreglerna bör ju B ha förväntat sig att A girat styrbord för möte babord mot babord.

Att öka farten är aldrig ett alternativ vid en närsituation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

heheh osnabba torpeder;) går den i 55kn tro:D finns kanske på watski ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Själv skulle jag aldrig komma på tanken att undvika kollision genom att styra mot det jag vill undvika närkontakt med och därmed minska manöverutrymmet för båda.

Antingen stoppa framfarten eller varför inte:
 babordsgir 90 grader och ökad fart för att öka säkerhetsavståndet och minska eventuell kollisionshastighet (och vips så blev B upphinnande..Obestämd ).

Vi vet ju inget om hur området ser ut så vissa manövrar kanske inte heller är fysiskt möjliga ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då så - tack för alla kommentarer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...