FireWolf 0 Postad 8 Maj , 2009 För ett tag sedan skaffade jag en mercury 40 hk från 76. Och efter ett tag fick jag igång den mha startgas. Då hade jag spolmuff på och det komm vatten ur skvallerstrålen och ur avgasröret också har jag för mig. Men här om dan skulle jag också starta motorn och satte på spolmuffen. Jag hade igång motorn in några minuter (kanske 3-4) då jag märkte att det inte kom fram något vatten till motorn. Då stängde jag av den med en gång. Och när jag fixade vatten till den och stardade en dag senarge kom det varken vatten hur skvallersträlen eller hur avgaserna (propellern). Jag har också för mig att jag körde motorn med spolmuff innan det och märkte att det var lite grus och sånt i skvallerröret. Vad tror ni, har impellern gått sånder, något annat också kanske, eller vad kan problemet vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 8 Maj , 2009 Jag skulle ha kollat efter mer skit i kylkanalerna, runt termostaten ex. samt slangen för skvallerstrålen. Lägga i båten i sjön och prova. Sedan kollat impellern om det fortfarande inte funkar... Kör inte med motorn utan kylning, bara start&stop, typ. Senast ändrad av Knoparn | 08 maj 2009 | 19:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 8 Maj , 2009 Ja, jag tror att impellern har gått sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FireWolf 0 Postad 8 Maj , 2009 Hur lång tid brukar det ta innan impellern går sönder, Det är nog ingen som har tagit tiden men vad är det som gör att du tror det. Finns det något annat som också kan ha gått sönder vid torrkörning? Jag vet inte när impeller byttes senast så den skulle lika gärna kunna bara gammal och stel. Då går den antagligen sönder fortatre eller? Hur byter man isf impeller och var får jag tag på en ny? Senast ändrad av FireWolf | 08 maj 2009 | 19:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FireWolf 0 Postad 10 Maj , 2009 Jag kan berätta att det var impellern som hade gått sönder. När jag öppnade filtret till vattenintaget så trillade det ut delar från impellern. Nu är den bytt, det gick faktiskt bra tillslut utan några tidigare erfarenheter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser