Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Presto

Maskeringstejp - klantat till det

Rekommendera Poster

Efter att ha läst runt lite här så inser jag ju raskt att det absolut inte var maskeringstejp jag skulle ha använt, MEN nu är det gjort!

Maskeringstejpen har suttit sedan förra sommaren då mitt grundmålningsprojekt påbörjades. Har målat 5 lager Gelshield 200 (2-komp Epoxi) på en Gelcoatbåt.

Snälla, rädda min båtsommar, hur ska jag på bästa sätt kunna få bort tejpen?
Den sitter som värst där jag har kladdat med färg ovanpå tejpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag jobbade som lackerare så brukade vi skära med ett rakblad längs kanten på tejpen för att säkra att det inte blev tok när vi skulle riva bort den. 
Enklast genom ett specialverktyg eller att du gör en anordning så bladet sticker ut ytterst lite och därför inte skär för djupt, men jag är inte säker på hur du menar att det strulat. Om tejpen sitter fast pga genomfärgning eller bara på ytan du målat.

Maskeringstejp är ett helsicke, du kommer få allt lim från tejpen kvar på båten även om du får bort tejpen...usch det där är inte kul...kommer inte ihåg om det fanns nåt medel att lösa limmet med, jag brukar gnugga med fingrarna, tills de är ömma och jag lärt mig att aaaaaldrig mer göra om det. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, börja med att försiktigt skära längs tejpkanten. Pilla bort den tejp som sitter löst, använd sen en plastskrapa som är mjukare än gelcoaten, t.ex. en rejäl uppsättning plastknivar från närmsta gatukök.
Efter detta karaktärsdanande eländesarbete så finns det förhoppningsvis endast limrester kvar, och de avlägsnas antagligen bäst med gnidning med tummen, som sagt.
Man bör nog iofs försöka fuska och använda t.ex. ett sämskinn på en mjukstoppad pinne av motsvarande diameter, för att spara tummen.

Hög friktion och ev lite mjöligt talk kan nog få limmet att rulla ihop sig till små kulor eller rullar, som sen förväntas släppa snällt om de mättats med talken. Slutputsa med aceton på en vanlig trasa, använd gärna ovanstående mjukstoppade pinne för att slippa hudkontakt.

Tja...kan väl vara värt ett försök i alla fall....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är många som varnar för att använda aceton i och med att det torkar ut plast och gummi väldigt mycket. Kemiskt ren bensin är ett snällare sätt att försöka få bort limresterna.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, håller faktiskt med. Aceton löser nog t.o.m. upp plastbåtar om det får verka länge. Det avdunstar ögonblickligen så det lär inte hända, men ....

...jag ger mig fasen på att jag kan få full ståhöjd i min Amigo 23:a om jag gillrar en lämpligt ytfördelad domkraft mot kajuttaket, och sen dessutom anordnar en ständigt påfylld bassäng av aceton uppepå kajuttaket. Bara att vänta och pressa uppåt till valfri takhöjd...?

Skämt åsido, en Amigo-kollega använder sen länge aceton till det mesta utan synbara problem så jag har väl börjat apa efter, antar jag. Rengöra fendrar, avfetta teak innan lackning och fläckborttagning på gelcoat....Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det finns dekalborttagningsmedel, kanske värt att prova.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att aceton skulle lösa upp härdad polyesterplast ifrågasätter jag på det starkaste. Vad har du för belägg på det?

Att acetonen skulle torka ut gelcoaten, som  någon skrev, är jag också frågande till. Naturligtvis tar acetonen bort det vax som finns på ytan, det är väl självklart, men det har ingenting med att torka ut att göra. Efter att man tvätta en gelcotyta med aceton får man ju återställa ytan med polering och vaxning.

Några bra metoder att ta bort gammal maskeringstape mer än de som anngets ovan har jag inte. Jag har lärt mig läxan genom egna misstag och är snabb att ta bort tapen när jag målat klart.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Belägg för att aceton löser upp plastbåtar...har jag inga!  Skäms

Det var nog ett lätt övertramp för att dels varna lite för acetonet i samband med plast i allmänhet och samtidigt skoja till det lite. Men visst används väl aceton för att limma (lösa upp och sen förena ytorna) ihop plexiglas...? Har testat detta, det blir klibbigt men fastnar sen svårligen. Inte alls samma sak för en plastkunnig, antar jag!?

Att det skulle torka ut gelcoaten verkar inte heller vara fallet, vad jag märkt. Gummi-uttorkning vet jag inget om, skulle vara mycket försiktig med aceton i det fallet.

Trixet med plastbesticken har jag testat, det ger i alla fall knappast några repor på gelcoaten och motsvarar väl ungefär att skrapa med nageln. Sämskinn-trixet har jag inte testat, men det kan nog funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åk till en biltillbehörsfirma och fråga efter en trissa till borrmaskin som man tar bort stripes med. Den funkar som ett roterande suddigum. Funkar kanon på tejp,lim, klistermärken mm. Kanongrej som jag hittade för ett par år sen när jag skulle ha bort stripen på sidan av skrovet.  Jag suddade bort ca 12m x 15 cm och har fortfarande mer än halva trissan kvar. tidsmässigt så tog bara ett par timmar. Kostar ca 150-200 spänn. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...