Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Snoilsky

Generator och laddning

Rekommendera Poster

Jag förstår inte riktigt vad som händer i min nya båt:

*Spänning över förbrukningsbatterierna (2st 75Ah, nya) när jag kör motor: ca 13,3 V

*Spänning över startbatteri (väl begagnat 75Ah av samma märke som förb.batt.: 12,4 V

*När jag stänger av motorn så stiger spänningen över startbatteriet en aning till ca 12,45

Jag har inte kunnat se hur elen är kopplad men ska undersöka vid passande tillfälle men mätningarna bör tyda på att startbatteriet inte laddar när motorn går. Om det inte laddar så kan jag inte förstå hur det fortfarande kan fungera och ge tillräcklig startström då jag använt det flitigt.

Om ett skiljerelä är kopplat i kretsen så kanske kabeln från relät till startbatteriet är dålig (kontakterna) vilket skulle kunna förklara varför laddningen inte fungerar. Men då förstår jag inte hur batteriet kan överleva så länge.

Kan det vara så att det finns en diod i kretsen som gör att startbatteriet laddas av förbrukningsbatterierna?

Några idéer som kan förklara mätningarna?

Återkommer om jag lyckas dokumentera alla kopplingar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med är laddspänningen på 13,3 V skum. Den bör vara 14-14,4 V eller åtminstånde runt 13,8 om batterierna är absolut fulladdade och regulatorn är av intelligent typ som går över till lägre spänning när den underhållsladdar.

Sedan låter det som att startbatteriet inte får laddning. 12,4 V vilospänning är halvladdat, knappt det. Att det fungerar kan ju bero på att din motor är lättstartad och det tar ju väldigt litet kapacitet från batteriet. Nu framgår det ju inte vad flitigt betyder men ett fulladdat 75 Ah batteri bör klara uppåt hundratalet starter a 3 sek i teorin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under förutsättning att jag förstått det jag läst så är det inte konstigt om du har ett lägre värde på startbatteriet.

Ett nytt batteri ska väl, enligt vad jag lärt mig, hålla högre volttal än ett begagnat?

Det skulle då kunna vara så att ditt startbatteri börjar bli dåligt, det var ju väl begagnat. Såg nån lista nånstans här på MG där någon listade volttal vid olika skick på batteriet.

Det här är förstås med reservation för att jag missförstått det hela. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog missförstått litet. Spänningen i vila har inget med batteriets ålder att göra. Ett fulladdat batteri håller 12,7-8 V oavsett ålder.
Däremot tappar ett gammalt batteri laddningen snabbare, dvs det har lägre kapacitet.
En annan sak är det ju med batterier som är defekta, då kan ju spänningen ha låga värden trots laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en laddspänning på ca13,3V när jag hade skiljedioden kvar på generatorn. Nu har jag tagit bort skiljedioden och kör med skiljerelä och nu är min laddningsspänning ca 14,4V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, jag trodde att ett fulladdat batteri höll över 13V. Blev därför orolig när jag mätte mitt startbatteri (äldre) och det höll 12,6V i vila. Sen när jag mätte mitt förbrukarbatteri (nytt) så höll det också 12,6V. (Jag har ett skiljerelä emellan som slår till när jag vrider på tändningen)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste få flika in med en fråga. Jag bytte all el i motorn och hade innan renovering laddpänning på 13,9-14 men nu skenar det iväg till 14,8 för att efter nån timmes gång gå ner mot 14,6-14,5 detta är uppmätt vid ekolod samt vanliga voltmätaren. Fråga nr 1

Kan nåt i båten ta skada?

fråga nr 2

Kan det vara så att jag får felaktiga uppgifter från ekolod samt mätaren?

Jag ska mäta imorgon med elmätaren vi polerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga 1: Ta skada? Tror jag inte, grejor som är gjorda för 12V ska klara av normala spänningsvarioationer som normalt förekommer i bly-ackumulator system. 14.8 V är fortfarande inom rimlighetets gräns. Fast inte så nyttigt för batterierna i längden.

Fråga 2: Mätvärdena kan nog vara rätt, men kolla med en riktig voltmeter, helst digital.

Om spänningen är för hög så kan det bero på att laddregulatorn har en separat sensorledning som inte sitter dragen direkt till batteriet där den ska sitta. Har du råkat rensa bort en kabel för mycket under ombyggnaden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På generatorn hittade jag efter några år sensorledningen. Då jag kopplade in den blev det mycket bättre laddning. Jag fick 14,0-14,1 V. Sen tänkte jag att lite extra spännng skulle kunna göra susen för snabb laddning och lade in en diod i sensorleningen. Då fick jag 14,6-14,7 V

Då kan man tycka att jag är ute och cyklar men det verkare inte vara nån fara med för hög spänning. Då jag kör normalläge; 14,1V bli strömmen 1,5A vid fulladdade batterier och med högläge;14,7V ökar den bara till 2-2,2 A.

Är man rädd för gasning i batterierna så är det inte mer än drygt 0,1A mer ström per batteri vid den högre spänningen. Det blir nog inte så mycket mer gasning av den lilla ökningen.

Kan vara värt att notera.

Däremot ökar laddningsströmmen betydligt när batterierna är urladdade och man kan snabbt få i energin i batterierna igen.

Jag noterar detta precis nu när jag varit ute en sväng till Knippla. Idag soligt och lite kallt ute men med nya gångvärmen 26 grader f.n inne.

Vinden vred sig och ökade när jag skulle in i båset och fick slita i tamparna. Tur man inte har större båt då. Det är gränsfall med den här när man är ensam och nåt går lite snett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit ute vid båten och provmätt lite. jag fick 14,4 vid samtliga batterier efter att ha slagit av och på lite förbrukare. I början var laddningen på 14,6 men sjönk sedan rätt snabbt.

Jag har en bilgenerator på 60A i båten köpt på biltema för några år sedan. (Har diesel) På generatorn sitter det en blå sladd med ett stift på som jag aldrig lyckats klura ut vad det är.

Står inget om det vare sig på generator eller förpackning. Generatorn är av typ bosch.

Men sladdarna är kopplade exakt lika som innan men dom förra laddkablarna var riktigt risiga och förra ägaren berättade stolt hur han klämt dit batteriskorna i ett skruvstäd.

Jag har nu 35mm men kabelskor klämda med riktig kabeltång och toppat dessa med vaselin samt krympslang.

Så vet någon vart den blåa sladden ska ta vägen. biltema säljer fortfarande generatorn som del till 240.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den tjusiga laddspänningen skulle jag ägna tiden åt annat än den blåa ledaren. Du har kanonbra laddning. Men förresten det är med fulla batterier och kanske låg belastning av förbrukare. Mät vid halvladdat. Har du sämre spänning kan det vara bra att höja upp den med sensorledaren vilket den blåe kan vara.

Vad säger Biltema? Det är väl inte vanligt anars att man har sensorledning till en bil med de korta kablarna, inga fördelningsdioder och huvudströmbrytare att tänka på. Men man vet aldrig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag gnäller inte, bara lite chockad från att ha gått från 13,8 till 14,6. där ser man vad lite nya kablar kan göra

Hur många volt ska gelbatterier ha, har 2 st 100ah hemma. kan jag slänga i dom eller kommer dom gå sönder av den höga laddspänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj,

Om du har den rätt vanliga laddningsmodellen med diod för att först ladda start och sedan förbrukningsbatteri skulle det nog kunna vara rätt normalt på ett sätt..

De batteri som bäst behöver spänningen, eller som har lägst impedans får mest ström. Om det sedan går till förbrukningsbatteriet så får man som med alla halvledare en spänning på 0,7 volt över dioden.. därmed också en lägre ladd spänning på förbrukningsbatteri..

Vissa laddningsregulatorer har en extra kabel att dra för att mäta spänningen vid laddning och kompensera för detta eller spänningsfall i kablar..

riktigt dyra regulatorer kan även ha temp sensor vid batteri för att kompensera för temperatur och batteriets ändrade impedans..

Hoppas det hjälper nåt..

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...