Boho999 0 Postad 8 Maj , 2009 Hej Efter sjösättningen upptäckte jag att den gamla trotjänaren läcker vatten fr motorn. det verkar inte så farligt eftersom det kommer efter motorn men innan avgasböjen, men det kanske är bästa att åtgärda? Nu till min fråga: Är det någon som vet hur det sitter ihop? Efter vad jag kan se så finns en muff alldels innan avgasböjen och den delen som sitter i motorn(avgaslimpa?). Denna är gängad och det är från gängorna det läcker. Det finns gängor åt båda håll. Är dessa motgängade eller hur får man ihop det hela? Lite orolig för att man skall dra sönder något. Kanske bättre att täta? Böjen är i brons el ngt linande och läcker inte. Tacksam för tips /boho Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 8 Maj , 2009 När min böj rostade sönder bytte jag hela systemet, avgassamlaren, rörmuffen och kröken. Det är nog bara att demontera alla tre delarna och sedan se om du lyckas dela avgassamlaren från böjen i ett skruvstäd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 10 Maj , 2009 Min förra båt ( en accent med samma motor) var lagad med plastic paddings metall? (vad det nu heter). Det var så när vi köpte båten och hade varit så i några år - det fungerade - men jag bytte både avgassamlaren och kröken = de är inte billiga. Du måste någ ha en del tur om du skall lyckas få i sär angassamlaren från avgaskröken .Du kan säker fixa en mer eller mindre tillfällig lagning med pastic padding medelt.. Kolla på Lidingö marin = perfekt hemsida för Yanmar - med sprängskisser på hela motorn http://lidingomarin.bai.nu/ / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser