Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
Elias

Inom- eller utombordare?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag planerar att köpa en ny båt. En mindre DC eller Bowrider 5-6 meter. Men ska man titta på en med inom- eller utombordare?

Inombordare är ju mycket snyggare, men jag har aldrig haft ngn inombordare och känner mig därför osäker. Utombordare håller ett jättebra andrahandsvärde, även efter många många år. Hur är det med inombordare?

Utombordare verkar ha en mycket längre livslängd, då man ser många båtar från 70-80 tal som säljs med samma årsmodell på motorn.

När man ser Bowriders och DC´ s (med inombordare) så står det ofta på båtar från 2000-talet att det är ny motor i. Det kan ju låta bra, men VARFÖR har man bytt ut en motor som ofta bara är 3-6 år gamla? Håller de inte så länge?

Jag har tittat en hel del på Glastron 175 & 185 med inombordare på 135/190hk. Någon som har en sådan?

Jag kan ingenting om motorer och vill därför köpa en båt som har en motor med bra livslängd och som är enkel att underhålla.

Snälla hjälp mig med massa tips. För- och nackdelar med både utom- och inombordare.

Tack snälla på förhand!

// Elias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare - stöldrisk

Inombordare - tar oftast lite plats som skulle kunna använts till annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för svaret och det är ju viktigt, men det som jag helst av allt vill veta är hur livslängd och underhåll ser ut får inom- resp. utombordare....

// Elias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underhållet i pris e väl nästan detsamma. Och hur länge en motor håller beror alldeles på hur man vårdar dem.

Tror sj att det handlar om hur man sköter grejerna snarare än om det e innom/utombordare.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Glastron 175 SX. Inombordare, Volvo Penta på 135 hk.

När jag kikade runt så visste jag inte heller om jag skulle välja inom- eller utombordare.
Jag gjorde så att jag valde efter vad den båten hade som jag tyckte mest om, hade nämligen inte heller bestämt mig för HT/DC eller om det skulle vara en Bowrider.
Har inte ångrat mig. Tycker som du att inombordare är mycket snyggare.
Att man får mindre plats pga inombordare vet jag inte, motorluckan på min båt är ett stoppat soldäck, samt att man har en hel badbrygga i bak.

Som jag förstått det så finns Glastron bara med inombordare. Fördelen med utombordare som jag såg det är att man kan byta motor enklare om de skulle paja eller bli gamla. Tills jag insåg hur stor och tung en sån motor är...så jag vet inte om det är enklare.
Jag har själv inget emot utombordare och hade min modell bara haft det så hade jag suttit med det idag.

Anledningen till att många inombordare blir utbytta är två olika saker enligt min mening.
1. Man har köpt en motor som gått i Florida och totalt rostat sönder inuti (saltvatten).
2. Man har gjort vinterförvaringen felaktigt och motorn har frusit sönder.

Helst ska motorn enbart ha gått i sötvatten för att ha en längre livslängd (visste jag inte innan och där hade jag en jäkla tur bara) och sen ska du se till att vinterkonservera ordentligt genom att tömma vattnet innan du kör in glykolen. Då kommer du inte behöva byta motor. =)
Sen gäller ju det allmänna med ny motorolja och filter varje säsong, den vanliga servicen alltså.

Jag inbillar mig att det är enklare att serva en inombordare själv, än en utombordare. Lätt att komma åt överallt, speciellt om du har stora motorluckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om du inte haft motorbåt förr och stöldrisken kan anses låg där du skall ha båten på sommaren skulle jag satas på en utombordare, 4-takt med direktinsprutning (EFI) eller 2-takt med motsvarande system utan förgasare (typ Optimax el E-Tec).

Har du tänkt köpa sprillans nytt, några år beg eller ännu äldre?

Inombordare har den nackdelen ur underhållssynpunkt att de har drev med gummibälg som bälgen måste bytas regelbundet men några års mellanrum. Man byter ej motor lika enkelt i en båt med inombordare. I en mindre båt är allt stuvutymme man kan få bra, en såpass liten båt som 5-6 meter med inombordare innebär i regel att du tappar en del sådant stuvutrymme jämfört med en båt som har utombordare.
Båtar med utombordare blir lättare och därmed enklare att traila med personbil med B kort.

Bowriders i den storleken du funderar på som kan vara intressanta kanske, med utombordare:

Yamarin 53 BR
Yamarin 5820/58BR
AMT 185BR
Finnmaster 5700
Uttern T55
Ryds 520 GTX
MV-Marin 5700 BR
Buster XL/XXL
Anytec 622 SPD

Har själv en Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115 4-takt.

DC i den storeksklassen med utombordare:
Yamarin 5920/59DC eller 6420/64DC blir mitt förslag. Bombsäkra båtar både vad gäller kvalitet och ang sjöegenskaper.


/Bo



Senast ändrad av bossee | 08 maj 2009 | 15:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till att om det är just Glastron du är ute efter, och en ny sån så har de i nyaste Båtliv testat 3 modeller. Varav 185:an är en.

Miljömässigt så är Glastron tydligen bra med då de har en ny tillverkningslinje där de kapat bort 95% av alla utsläpp som en normal båttillverkning dras med. (Med reservation för missuppfattning) Ska visst ha nån vakuumteknik på skrovtillverkningen som gör att deras skrov har grym garanti och kvalitet.

Enligt Båtliv så har Glastron fått utmärkelsen Best value for money i USA men jag vet inte om det var förra året eller i år...

Sen om de är bättre än andra märken...ingen aning. Jag tror de flesta är likvärdiga och man ska nog göra sitt val efter magkänslan. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5-6 meters DC så är garanterat utombordare bättre.

Utombordare fördelar:

-tar MYCKET mindre rum än inombordare, mer plats för annat

-bättre bränsleförbrukning på utombordare som har bättre teknik än inombordare

-bättre prestanda, bättre teknik och lättare än inombordare

-lättare skötsel på utombordare (bara oljebyten och serviceintervall att sköta), inombordare skall man sköta om genomföring och bäljar (lossa drev) och lager nu som då, jobbigt. kan du inget om motorer så är inombordare säkert dyrare i skötsel

-stöldrisken av en utolmbordare för en 5-6m DC med kanske en 100-200hk fyrtakt är nog säkert lika liten som inombordare, för tung för att bara ta motorn, De tar hela båten isåfall, det gäller både inom- och utombordare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare fördel med utombordare är att de går att tilta upp helt. Därigenom undviker man beväxning på drev/växelhus och propeller.

Dessutom kan det kanske kännas tryggt att inte ha några hål under vattenlinjen...

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar inte många minuter för våra vänner från Baltikum och Ryssland att ta din utombordare med sig, oavsett vikten. De kommer med stora arbetsbåtar med lyftkran och gammal militärutrustning från Röda Armén så att ta med motorn handlar om enstaka minuter, tyvärr !! 

Har du inte båten i en bevakad båtklubb eller marina så är en inmbordare att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och tiltar man upp motorn så blir man istället av med propellern...

Hål under vattenlinjen? Du menar att inga utombordare har dyvika? Nu hänger jag inte med...

Cool

Jag tror det kan bli svårt att få en balanserad bild av inom- vs utombordare. Alla vill att det de själva valt ska vara det bästa.

Kanske om de som har inombordare bara får uppge fördelar med utombordare och de med utombordare bara får uppge fördelar med inombordare...då kanske kan det bli slut på överdrifter... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det händer i sverige men aldrig hört om något sådant i finland. Kanske du baserar dina så vanliga händelser på några artiklar där ryssarn kör in med Röda armens armebåtar  för att ta snurror, låter ju lite myt över det hela Skrattande. Troligen inte svårt att spåra dessa, kustbevakning och marina militären lär ju nog kolla gamla ryska militärbåtar som kör in på svensk vatten.

vanligaste stölder av båter sker väll ändå när båten ligger på trailer.

Finns ju dessutom försäkring för eventuell stöldrisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har haft både inom och utom-bordare, så av min erfarenhet så föredra jag utombordare i detta fall.

Med hål under vattenlinjen menas säkert sköldens håltagning i skrovet som kan medföra vattenlekage direkt via skölden eller avgasbälg eller knutbälg. dessutom vid grunndstötning finns det risk att akterspegel spricker under vattennivå på inombordare och hela ekipaget sjunker. Denna risk är mindre på utombordare som har fassättningen högre upp.



Senast ändrad av Patric78 | 08 maj 2009 | 12:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, risken kanske ökar för propellerstöld med upptiltad motor? Det är faktiskt aldrig något som jag reflekterat över tidigare och än så länge har jag fått ha min motor ifred, fast det kanske är dumt att bli alltför kaxig på den punkten...

Dyvikan är kanske ett något mindre problem jämfört med det gigantiska hål, som är tätat med gummibälgar på inombordsbåtar? Själv har jag inte ens någon dyvika, fast jag har funderat på varför jag inte har det. Många båtar som är mindre än min har ju det...

Själv är jag långt ifrån totalanti mot inombordare (även om jag aldrig har haft det). Däremot tror jag att det var en större fördel med inombordare förr i tiden. Det som tidigare ansågs som nackel med utombordare, såsom ljudnivå, tungstyrdhet, ökad bränsletörst, miljömässiga nackdelar har ju egentligen helt avhjälpts. Detta eftersom det finns gott om fyrtaktare, samt moderna tvåtaktare med insprutning. Dessutom hydraulstyrning m.m.

Vikfördelning och tyngdpunkt väger däremot fortfarande till inombordarens fördel. Tror jag...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade runt för några år sedan och valde mellan inom/utombordare till en Uttern D55 som jag skulle köpa då. D55 är en mkt kompakt DC. Hade bestämt mig för inombordare men ångrade mig snabbt när jag insåg att det i praktiken inte fanns kvar några stuvutrymmen alls i båten. Och tvärt om: med utombordare är det fantastiskt bra stuvutrymmen.

det är extremt mycket värt att man kan ha med lite verktyg, reservdunk, olja, extra flytvästar, kuddar, etc utan att behöva släpa hem allt varje gång man varit i båten. Och slippa ha allt i sittbrunnen när man ska iväg.

och kanske särskilt om man ska ha en bowrider. då har man inte ruffen att slänga in saker i.

och mercruisers inombordare känns inte helt moderna i konstruktionen. jag tror att bränsleekonomin är betydligt sämre med inombordare.

D55 går snabbare med en 115hk utombordare än med en 135hk inombordare, vilket säkert förklaras av vikten antar jag?

Märks det att jag röstar för en modern utombrdare till mindre båtar?? :-)

Lycka till! /Tor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hoppas det framgick av solbrillorgubben (Cool) att jag skojade när jag skrev att jag inte hängde med... =)

Jag tycker det är bra när man kan erkänna den andra sidans fördelar också...det tyder på en balans i tyckandet.

Sen kan man snubbla över intressanta funderingar i förlängningen, t ex, varför har alla bilar inombordare om utombordare är att föredra?

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inser att det kommer låta som att jag desperat försvarar inombordare, men det är inte min mening nu, jag tror utombordare har jättebra fördelar, men jag måste kommentera det här med stuvutrymme. För det första så har jag väldigt stora stuvutrymmen på varje sida om motorn i kubikmeterklassen, förutom de vanliga stuvutrymmena, så jag ställer mig lite frågande till den punkten.

Men... 

Det jag undrar är följande: Finns det båtar i samma storlek där enda skillnaden är inombordare/utombordare? Jag tänker som så att det vore bra att kunna se och jämföra de faktiska skillnaderna på en ritning.

Då kommer jag in på hur man mäter längden på båten...är det till bakre punkten på badbryggan? Eller bakre delen av motorn/drevet?

Vore smutt om det fanns två modeller från xxx-båt som är 5,5m och som har samma inredning där det enda som skiljer är vilken typ av drivning man vill ha.
Lite så att man kan lägga ritningarna på varandra och se att ytterlinjerna är desamma...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Tack för alla svar.

Om man tittar på dessa två länkar, så ser det ju ut som att man får ut mer utrymme om man tar inombordaren (utombordare finns inte i sverige).
Då får man soldäck och stuvutrymmen i motorrummet

http://www.glastron.com/view/ssv170_mainx.jpg

http://www.glastron.com/view/MX175_09x.jpg

MEN är livslängden ungefär densamma så länge man sköter service på dem?


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att det går att hålla igång en inombordare ordentligt länge om man bara sköter den. Det som jag tycker är bra med inombordare är försäkringskostnaden. Det var för mig viktigt när jag valde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft både utombordare och inombordare. Båda har sina fördelar.

Utombordare är stöldbegärliga oavsett lås, då folk helt enkelt tar med en bit akterspegel med motorsåg på en minut. Därav är försäkringen högre.
Kör man med lös tank, har du ytterligare en stöldrisk.
Men det är enklare och mindre fix, när du tar upp båten för vintern, med utombordare.
En innombordare väsnas mycket mindre, ger en tystare resa.

Vad gäller livslängd handlar det till största del om att sköta om motorn. Min nuvarande inombordare är 25år ;-)

Så känn efter vilken båt du vill ha och leva med...
/Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad exakt är det som behöver göras med en inombordare varje upptagning/sjösättning?
Hur mycket kostar det som behöver bytas ut varje säsong? Hur lång tid tar det att göra det som göras skall?

Hur ofta byter man drev? Många skriver hela tiden att det är nytt drev i sina annonser.... Vad kostar ett drev?

Jag har fastnat för Glastron med inombordare, men har aldrig tidigare tänkt tanken på att äga en båt med inombordare. Vill bara vara säker på att jag inte gör ngt dumt om jag köper en sådan. Plus att jag vill veta att det inte kommer kosta skjortan varje år med delar som ska bytas ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant debatt.

Har själv inombordare på en 23 fotare. Angående utrymmet så kvittar de det nog. Med inombordare kan man oftast utnyttja båten ända till akterspegeln men förlorar ett stuvutrymme. Utombordaren stjäl ju minst en halvmeter av båten.

Vad som glömts bort i diskussionen är:

1)Bästa delen av båten vid bad är ju badbryggan. Den blir ju patetisk med en utombordare. Inget att ligga och sola på direkt!

2) Bränsleekonomin. Diesel!!!! Överlägset men dyrt i inköp.

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig, det borde vara ännu bättre stuvmöjligheter med den lösningen, det var det här jag efterlyste. Nu kanske vi ska säga att det här ENDAST gäller dessa två Glastronmodeller med samma skrov. Har man Ryds, Uttern eller Yamarin så har de såklart mycket bättre lösningar och utrymmen för utombordsmotorer (så vi inte kliver nån på tårna). Oskyldig

Livslängden har jag aldrig hört talas om att den skulle skilja mellan utombordare och inombordare så länge man sköter bägge väl. Man brukar väl säga att man aldrig sliter ut en båtmotor...de rostar sönder innan de slits ut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rolig sak med inombordare tycker jag är motorljudet. Då tänker jag naturligtvis på inombordare med bensin V8. Gärna raka rör. Mumma vilket ljudbild det skänker!!! :-))

Rent praktiskt och ekonomiskt tror jag emellertid att nästan allt talar för utombordaren idag. Såg att någon tog upp försäkringskostnaden. Den skillnaden tycker i alla fall jag verkar klart försumbar, i alla fall hos mitt försäkringsbolag. Vill minnas att det på min båt gjorde cirka 500 kr/året.

Det som skulle kunna få mig att välja inombordare än nog ändå känslan med V8 som sagt. Tung brutal power helt enkelt! :-) Bränsleinsprutade tvåtaktare från Mercury och Hondas fyrtaktare i alla ära, men i ljudbild finns det nog inget som går upp mot klassiskt amerikanskt gjutjärn!

Att däremot exempelvis välja Mercrusiers 3L fyra istället för en en Mercury Optimax på en liten bowrider eller liknande känner jag mig mer tveksam till. Då hade jag nog valt utombordaren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du tar upp den så ska du byta olja och filter.
När du har den på land så sköljer du igenom motorn med färskvatten. Sen låter du motorn suga i sig glykol. (Eller så tömmer du bara vattnet och struntar i glykolen)
Sen sprayar du i konserveringsspray i insuget. Sen har du konserverat motorn. Det borde vara samma oavsett om du har inom- eller utombordare så länge det är 4-takt.

Specifikt för inombordare (drev):

Du lossar drevet och smörjer stödlagret och knutkorset och monterar tillbaka.
Du tömmer drevoljan och fyller på ny.
Du kollar skicket på bälgarna. (2 st gummibälgar som ska bytas var 2-3 år)

Att folk byter drev har att göra med samma som motorbyten... Om det fryst sönder på vintern (om du glömt tömma drevolja och det varit vatten i det) eller om du kört på nåt så det pajat i övrigt och inte går att laga, eller att det har rostat sönder genom saltvatten eller helt enkelt slarvat med underhåll.

När jag köpte båt tyckte jag också, precis som du, att det lät lite läskigt att ha en inombordare...och jag kan fortfarande känna att jag inte skulle vilja ha en båt med motorn placerad så man knappt kommer åt den. Men i Glastrons lösning så har du gott om plats runtomkring.

Sen kanske det passar dig bättre att ha en utombordare om du är väldigt orolig för att du inte klarar det, men jag tror du lurar dig själv om du köper en lika stor utombordare för att den skulle vara lättare att sköta. Även en utombordare ska ha nya stift ibland och ny impeller...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske skulle ut och kika på en BR med utombordare och en med inombordare så du kan se på plats hur det verkar...och se hur de stämmer överens med dina krav/önskemål...

Så du baserar dina val på lite mer konkreta grunder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra svar från alla. Tack!

Jag bryr mig inte om försäkringspremien eller bensinförbrukningen. Försäkringen diffar på några hundralappar och det blir nog inte mer än så med bensinförbrukningen heller under en säsong, så det är inte det viktigaste.

För mig handlar det mer om livslängd, hur mycket som behöver göras och andrahandsvärdet.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag sitter i precis samma funderingar.

Och har kollat runt lite. Och man undrar ju vad som händer i framtiden. Kommer det bli samma revolution med insprutning på små inombordare som på utombordarna(optimax).Och om det kommer på bredfront? Isåfall misstänker man ju att förgasar motorer kommer att dö på begagnatmarknaden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig handlar det mer om livslängd, hur mycket som behöver göras och andrahandsvärdet.....

Hej,

Då är en DC el bowrider med utombordare vad jag skulle satsa slantarna på. Den dag du skall sälja kommer du med all sannolikhet får fler intresserade om du har en kvalitetsbåt med bra sjöegenskaper och med rätt utombordsmotor på (lagom stor utombordare, inte för klen men heller ingen överdrivet stor motor). Andrahandsvärdet beror ju delvis på efterfrågan delvis på ett båt- och motorfabrikats rykte, delvis på bevisad kvalitet och prestanda i tester.

Livslängden på en ny el lätt beg båt av känt märke och erkänt bra kvalitet (det finns ju det) med en modern utombordare innebär väldigt lite för dig ur underhållssynpunkt. Skall du göra allt underhåll på motorn själv kan en 2-takt vara något enklare att serva än en 4-taktare. Men köper du en 4-takt med kamkedja (t ex Suzuki har det på sina 4-taktare) behöver aldrig den bytas (tillskillnad mot kamrem i gummi på de flesta andra som behöver bytas ca vart 5:e år el efter visst antal gångtimmar). Ventilspelet som behöver kollas och justeras emellanåt på en 4-takt kan du göra själv, annars är det sånt man låter göra på höstservicen om man lämnar till verkkstad inför vintervilan. Dock sprillans ny motor kan det vara klokt att låta verkstad serva så länge motorn är under garanti.
Har själv haft en Yamaha F115 4-takt (EFI) i 6 säsonger med 0 fel på än så länge utom bensinfiltret som gängades på snett av verkstan en gång och trimindikatorns plastring(hållare) som gick av en gång (byttes jag själv till det facila priset 20 kr).

Lycka till. Var och en blir salig på sin sak (jag håller mig till utombordare i den storlek av båt jag har).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 08 maj 2009 | 16:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen snubblade du den frågan.

Fundera på vilken Yamahamotor Volvo XC90's motor baserar sig på?

Inombordare är ju överlag marinkonverterade standarmotorer från bilvärlden, vilket gör att man får ner priset en del.

 



Senast ändrad av Patric78 | 10 maj 2009 | 18:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...