Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
MattaP

Huvudströmbrytare Bella 512 Excel

Rekommendera Poster

Hejsan,

Köpte äntligen min första båt i veckanGlad, det blev en Bella 512 Excel med en 70 HK 4-taktare Johnson.

Och här kommer mitt första inlägg och fråga på detta forum:

Huvudströmbrytaren är kopplad så att det är endast lantärnorna som inte går att slå på när strömmen är bruten. Dvs det går att köra tilten på motorn utan nyckel och om man sätter i nycklen i fartreglaget går det att starta motorn.

 

Fick en förklaring till att det var kopplat på detta sätt från fabrik eftersom det fanns stor risk att huvudströmbrytare skulle oxidera pga fukt. När den gör det så släpper den till slut inte igenom någon ström och då bränner generatorn i motorn tillslut.

 

Kan detta stämma? Själva idén med huvudströmbrytare är väl att bryta all ström?? Finns det inte risk nu att elektroniken ligger på och drar lite ström ur batteriet?

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En huvudströmbrytare är ju faktiskt tillverkad för marint bruk. Om man då går och köper en helt vanlig sådan. Så får man ju förutsätta att den klarar sitt jobb. Jag har haft båt sedan 70 talet...Skruvat isär och rengjort mina huvudströmbrytare vartannat år ungefär. Har aldrig haft problem. Tror till och med att de flesta inte skruvar isär och rengör dom. De fungerar ändå.

Så jag tycker att dina funderingar är helt riktiga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Precis samma förklaring fick jag när jag köppte min båt ny. Dvs tillverkaren av båten garanterar bara utrustningen på båten, och står inte för kostnader på tex motor/generator styrboxar m.m. som uppkommer på grund av fel på deras huvudstömbrytare. Och tillverkaren av motorn kan inte heller stå för sådanna fel som blivit på motor, generator eller styrbox på grund av en trasig/oxiderad huvudstömbrytare. Lite konstigt tyckte jag, jag som kund köper ju ett komplett båt paket. Finns det föresten ingen lag / krav från tex försäkringsbolag att all el ska vara kopplad över huvudströmbrytaren? annars är det ju ingen HUVUDSTRÖMBRYTARE.

 

Mvh Snurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generator och laddregulator måste ha ett batteri anslutet när motorn är igång. Om man (nyfiket barn) t ex råkar vrida av huvudbrytaren och koppla bort batteriet helt när motorn är igång sticker utspänningen iväg och dyra grejor går sönder.

Om man nu är båttillverkare har man två val, gissar jag:

1) Koppla in huvudbrytaren som riktig huvudbrytare som kopplar bort allting. Då får man en massa reklamationer och diskussioner om dyra saker som bara gick sönder och jag har absolut inte rört nån brytare.

2) Se till att batteriet är permanent inkopplat till motorn hela tiden. Då slipper man reklamationer.

Har man levererat båten kopplad enligt 2) och får tillbaka den för reparation kopplad enligt 1) så kan man hävda att ägaren modifierat så mycket att elgarantin inte gäller.

Men det finns nästan inget i motorn som drar ström, så det är OK att ha det kopplat enl 2). Och mindre risk för dyra rep.....



Senast ändrad av Anders_St | 08 maj 2009 | 10:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en bella 621 dc 2008.PÅ den är all stöm frånkopplad ner huvudbrytaren är av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, verkar vara så som det är kopplat på fler båtar.

Jag läste någonstans i instruktionsboken till motorn att den var utrustad med en CMM (eller nåt liknande) som håller koll på att motorn har rätt oljenivå, att den kyler etc. Detta är kopplat till en mätare i instrumentpanelen. Denna drar väl ström även när motorn är avstängd vad jag kan förstå?

Känns också olustigt att någon kan hoppa ner i båten och fälla upp eller ner motorn som de vill om jag inte kopplar bort en pol från batteriet. Borde väl också göra båten lättare att sno om det inte finns någon fungerande huvudströmbrytare?

Jaja, verkar som man helt enkelt får leva med att det är kopplat på detta sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en ny finnmaster, även den är kopplad så att motorn har konstantström. Bara lite förbrukninggrejer är kopplade över huvudströmbrytan.

Har själv funderat över detta, och härmed alltså fått svar om varför.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

huvudströmbrytaren sitter ju i ett av stuvutrymmena om man  är osäker på om   tex barnen kan slå av strömbrytaren under färd så är det väl bara att låsa stuvluckan.Jag vet ej om det är bäst att strömmen skal vara helt av över alla kretsar när huvudbrytaren är av eller om det ska vara ström på till motorn

Det finns säkert någon kunnig som kan svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har fått lära mig att moderna motorer Direktinsprut och 4-takt skall ha motorn inkopplad direkt och EJ över huvudströmbrytaren just med tanke på att det kan få katastrofal följder om de blir bortkopplade när motorn är igång.

Huvudströmbrytaren är till för att koppla bort lanternor, 12-v uttag, bortglömda lampor, plottrar ja allt övrigt som går med ström.

Fast det kommer nog diskuteras och vara två skolor som allt annat. Den första kollen jag gjorde iallafall när jag köpte båt var att kolla så motorn inte gick över huvudströmbrytaren.

 

Bodpat har du fått i pärlan??Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bellaragazza. pärlan står fortfarande på trailer.Nyvaxad dammsugen urtorkad putsad på alla tänkbara vis,så allt är klart bara att ut och åka.

 

Är du nöjd med båten?Har du 12 volts kylbox? hur förvarar du ankaret?.Jag har ju bara haft bellan en säsong så alla tips ang båten tas tacksamt emot.

HUr som helst så anser jag att det är en ruskigt bra båt.Kan i för sig bara gemföra med några ryds båtar den sista en 568 gti men bellan spelar ju i en annan division eller vad tycker du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst blir det stor skada (katastrof är väl ändå något mycket värre...) om man slår av huvudströmbrytaren under gång (hela laddkretsen ryker ju). Men en huvudströmbrytare skall ju inte vara en leksak för barnen. Jag känner inte till någon motorbåt med inombordsmotor, där man inte slår av all ström med huvudströmbrytaren oavsett motoralternativ... Dock får ju ett eventuellt tjuvlarm och värmare ha permanent försörjning.  Varför är då tydligen just utombordare så känsliga för detta ?  Skulle vara intressant att få en kommentar från tillverkarna....



Senast ändrad av Reine | 09 maj 2009 | 05:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, min teori är att den permanenta inkopplingen är till för att tillverkarna ska slippa reklamationer från ledsna nybörjare. Tror inte utombordare är speciellt känsligare än andra. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...