Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
wahlis

Färg till vattenlinje?

Rekommendera Poster

Hej,
Har haft båt nu några år men inte behövt göra något åt min vattenlinje men nu de så har jag sett att den inte är så fager. Vad använder man för färg för att målan vattenlinjen? Räcker det med att man slipar på ytan av den gamla färgen eller behöver man ta bort den helt för att få ett bra underlag och slippa att den släpper?

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle höja vattenlinjen på en tidigare båt, som hade vattenlinjen i svart gelcoat (mot vitt fribord) målade jag med bottenfärg. Sen har jag fortsatt med det på de båtar jag haft.

Man kan naturligtvis måla med tvåkomponentfärg och det finns nån färg som heter Brightside från International http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=457&artname=Brightside - International&sok=international

Om man målar med tvåkomponentsfärg bör underkant vattelinjen ligga ett par cm (minst) ovanför vattenytan. Man får problem med att den släpper om vattenlinjen ligger under vattenytan under en längre period. Detta vet jag av egen bitter erfarenhet.

Och kom ihåg att det enda på en båt som skall var rakt är just vattenlinjen.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Eller gör du som jag, sätter dit en vattenlinjetape. Finns i bl.a watski-butikerna, men jag beställde till min båt hos en reklamfirma för då kunde jag måttbeställa. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...