yama60 1 Postad 7 Maj , 2009 Jag undrar om någon vet var man kan få tag på kapelltyg i Umeå området? Jag har en kompis som har skaffat en sån där värstingsymaskin och hon har erbjudit sig att sy ett kapell till båten men hittar inget tyg, någon som möjligen har en aning om var man kan få tag på tyg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 9 Maj , 2009 OK, det verkar inte finnas någon som vet men om vi utökar området till hela Sverige, är det då någon som vet var man får tag på tyg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 9 Maj , 2009 På någon utav båtklubbarna i Umeåområdet så fanns det ifjol nåt på nån anslagstavla om att sy upp kapell - kolla med dem. Annars kan nog vilken tapetserare som helst ge dig tips - vi har en öst på stan Pilgatan eller liknande - inte långt ifrån bokcafeet. Annars bör du hitta på nätet - tycker jag - gäller bara att hitta rätt sökord. Sunbrella bör ha. Eller kolla med nån av kapelltvättfirmorna om de kan sälja tyg - tex http://www.orienttvatt.se/ Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 9 Maj , 2009 T.ex. här: http://www.marinaman.se/ListProducts.aspx?cat=461 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 9 Maj , 2009 Här kan du leta: www.batnet.se klicka sedan på skrov & däck och sedan på kapell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 9 Maj , 2009 Kanon! Tack för alla tips, ska kolla upp alla förslag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ohbon 0 Postad 10 Maj , 2009 Beställ från Hjertmans i Sundsvall, de har tyg och alla tillbehör till ok pris.(finns på webben) //Jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seagate 0 Postad 10 Maj , 2009 Tja! Jag håller med Flipper_510_HT De är klart billigare än Hjertmans. Beställer mitt mtrl från marinaman när det är dax (Markilux 37) // S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 11 Maj , 2009 Måste ju bara fråga när det gäller kapelltyg m.m nu när det är på tapeten här.... Finns det inget alternativ till tyg som inte möglar så snabbt som vanligt kapelltyg gör ?? Tycker mig ha en känsla av att markiser som sitter på hus aldrig möglar oavsett om man bor 10 meter från havet eller som landkrabba ?? Eller är jag helt ute och cyklar ? Har själv ett kapell som är 4 år gammalt och ser ut som en jord bufflar sprungit över det, supertrist verkligen.... /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 11 Maj , 2009 Jag tror det beror på att i båten har du mycket sämre luftväxling på insidan av kapellet än vad du har på en markis. Bättre ventilation så kommer kapellet klara sig lika bra som markisen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joppe_hagg 0 Postad 11 Maj , 2009 Jag rekommenderar att köpa kapellväv från Frewi i Södertälje. De säljer via sin hemsida - www.frewi.se och de har bra priser och bra leveranstider. Jag har nu sytt två kapell med deras kapellväv, och jämför man med att köpa i butik så slutade notan på 30% lägre än i butik här i Uppsala. Tyget är billigare, men även allat andra detaljer, såsom öljetter, dragkedjor osv. Jag har köpt extra mycket för säkerhetsskull vajre gång, och det känns tryggt då man provsyr i början. För övrigt så har jag sytt mina kapell på vanliga gamla hederliga Husqvarna 2000 maskiner. Till mitt senaste kapell så köpte jag en nyservad symaskin från 1960 ungefär för 1000:- på blocket. Det gick kanon. Kolla gärna hur det blev på min blogg: http://blogg.eu-seethru.se/#category3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 11 Maj , 2009 Så om jag lägger ner mitt kapell i kapellgaraget och aldrig har det på plats så skulle det inte mögla alltså ? för det borde ju vara samma sak som att rulla in markisen. För mig känns det som att det är skillnad på funktionen, men jag kan inte säga imot dig Dawa för visst är det bra ventialtion på en markis. Tycker dock att det möglar oavsett vädring eller inte i båtar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser