Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
burk

topplocksbyte/topplockspackning MD 32

Rekommendera Poster

Jag ska nu efter mycket velande nu byta topplockspackning ... har nu märkt att den trycker ut komp på 2 ställen  ... funkar hur bra som helst men varvar inte mer än 2500rpm.

å så trycker den ut avgaser i motorlådan ...så risken e väl att topplocket åkt på stryk när jag har åkt med det felet ..

Undrar nu hur jag ska gå till väga ... vill inte göra nå General fel ... tänkte om nån har goda råd , grejer som jag ska tänka på när jag demonterar toppen ..

Om det finns nån sida som ger en vägledning

I helgen e de tänkt att det ska mekas !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör efter med någon som kan diselmotorer/lastbilsverkstad, kan annars sluta med utbyte av motor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur mycket du kan om dessa motorer men jag hade inte startat rivning av topp utan en verkstadshandbok. Har själv plockat med MD17 och nästan bläddrat sönder boken.

Du kanske kan hitta en kopia på nätet men annars köp en av en Penta verkstad t.ex. Drevia i Lysekil. Det är en billig väg till någorlunda trygghet plus att du får en uppfattning om arbetet innan du tar isär maskin.

Angående toppens plan-ytor så ring en motor renoverare typ SM-Motor http://www.smmotor.se/ och hör med dem. Eller någon annan med samma känsla lokalt där du verkar.

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...