BengtC 0 Postad 7 Maj , 2009 Jag behöver gjuta en bojsten av större sort för en 3 tons båt. Den blir 90*90*50 cm vilket ska väga 850 kg på land. Vad använder jag som infästning för kedjan. Jag har tyvärr ingen svets. Gjuter jag in en bit kedja? Finns det något från byggvaruhusen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 7 Maj , 2009 Jag hade nog bockat/låtit bocka en bit rundjärn i rostfritt, i form av ett Omegatecken kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pekivan 0 Postad 8 Maj , 2009 Sätt en vattenslang eller liknande (modell större) igenom hela klumpen och dra kättingen igenom. Görs med fördel innan du gjuter : ) Fäst båda ändarna av kättingen i bojen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 8 Maj , 2009 De gula flexslangarna som används för markförläggning av elkabel går fint att använda till detta. Gör en böj ner i betongen med röret och se till att armera också innan gjutningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BengtC 0 Postad 11 Maj , 2009 Hej, Idéen med slangen fick jag även från annat håll och den verkar ju smart! Man skulle väl även kunna använda frigolit som man sedan bränner bort med en blåslampa eller bensin. Senast ändrad av BengtC | 11 maj 2009 | 18:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 11 Maj , 2009 En fördel med slang antar jag är att kättingen inte ligger och nöter direkt mot betongen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 11 Maj , 2009 Nja, den största fördelen är ju att inte ha ett ingjutet fäste som rostar bort efter ett par år i sjön. Dessutom kan man som Pekivan redan sagt, med fördel fästa båda ändarna av kättingen i bojen. Påsåvis kan man rotera kättingen vid inspektion, samt slippa hyra in dykare eller arbetsbåt med kran för att lyfta hela stenen vid kättingbyte. Att som någon skrev gjuta in en ten av syrafast stål i bojstenen kräver isådantfall syrafast hela vägen. Det blir ju inte billigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 11 Maj , 2009 När jag gjorde min bojsten göt jag in största modellen schackel fäst i armeringen. Efter 10år ser det fortfarande ut som nytt om än lite missfärgat av tidens tand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 11 Maj , 2009 Jag har vire nere vid bojfästet. Håller bättre än kätting. Hade gärna haft vire hela vägen upp till bojen men då förlorar jag fjädringen som kättingens vikt ger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BengtC 0 Postad 19 Maj , 2009 OK ska gjuta imorgon och kommer att använda ett rör som jag drar kjedjan igenom. Nästa fråga: det blir billigare om jag lägger in lite sten i gjutningen. Det kan väl inte va nåt problem?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 19 Maj , 2009 *natursten* har högre vikt/yta än betong..valet är enkelt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BengtC 0 Postad 19 Maj , 2009 Jovisst. Betong har densitet 2,3 och kostar 1,54 SEK/kg på Byggmax granit har densitet 2,7 och är oftast gratis. Jag tänkte bara att det påverkar väl knappast hållfastheten så det spelar någon roll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 20 Maj , 2009 Bor du i Stockholmsområdet så kan jag tipsa om att en båtklubb på Ekerö tidigare i vår sålde en stor mängd bojstenar och bojar pga byte till bommar, inte omöjligt att de har någon kvar. De tog 200 kr för sten med kätting. http://www.bkfaringarna.org/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 20 Maj , 2009 Glöm inte armeringsjärn ! Ditt rör måste gå ner runt ett armeringsjärn i stenen. Tänk på att betong har väldigt dålig draghållfasthet i sig själv. Bara ett tips ! Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BengtC 0 Postad 4 Juni , 2009 Så då ligger den äntigen på botten så jag tänkte jag sammanfattar hur jag gjorde om det finns någon som är lika okunnig som undertecknad var. Jag planerade för försäkringsbolagetsrekommendation för storlek (850 kg för 3ton) det skulle med att cement väger 2,3 kg/liter motsvara 90x90x45 cm och kättinng med 14mm godstjocklek. När man i efterhand pratar med mer erfarana båtägare förefaller det närmst orimmligt kraftigt. En sten av den här storleken kräver en specialbyggd båt bojsten eka med 1,5 tons lyftblock Byggde en form i 12 mm plywood 90x90x60cm. förstärkning med brädor, spännband och skruvas även i underlaget så den inte lyfter. Gjut nära vattnet! Plastsäckar på insidan av formen så cementen inte fastnade. Jag kunde inte hitta kättigar med 14 mm utan köpte 13 mm för 349 kr/5m på Biltema. Den håller för många års rostande. Loda djupet så du vet att kedjan är tillräckligt lång och att det inte lutar kraftigt Infästning gjorde jag mha 110 mm gult markrör. Då kan man byta ut kättingen och behålla stenen. Rör för nätdragning var för klent för kättingen. Röret böjs som ett U. i innerkurvan la jag några 8mm armeringsjän. Najade sedan fast armering 90 grader mot denna. Efter jag köpt cement 700 kg skaffade jag lite sten att slänga i. Om man tittar på den volym jag fick och räknar på granit som väger 2,7 kg/l blev det 1150 kg. Cementen måste vibreras! Ta ett armeringsjärn dom stöts upp och ner i cementen ett oändligt antal gånger. Märk stenen med vikt och namn :-) Täck över med plast Vattna nästa dag Ska brinna minst 4 och gärna 7 dagar. Montera kättingen, jag använde ett stort lyrschackel som jag la runt och fick en stypsnara. Då nöter det runt kättingen och inte bara på en sida av en länk. Lyft upp stenen med järnspett så att du får in en mindre sten på sidorna. Flytta stenen korta bitar mha spetten. Stick in under, lyft och bryts åt sidan. Bojen måste klara bra mycket större vikt än kedjan då får man bättre mothåll vid akterboj. Jag behövde 13 m vilket väger 45 kg. Då blev 60 kg boj för lite. Övrigt Som jag förstått det är vitsen med en riktigt grov kätting att det finns matrial som kan rosta. Precis av samma anledning är det olämpligt med vajer. Det var rätt svettigt att få ut bojenstenen men nu ligger den på plats! Senast ändrad av BengtC | 04 juni 2009 | 21:08 Senast ändrad av BengtC | 04 juni 2009 | 21:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 4 Juni , 2009 Snyggt! Förutom rostmån så ger ju en grov kätting ochså lite bättre fjädring genom sin egenvikt. Försäkringsbolagen brukar räkna in kättingvikten i den totala bojvikten. Dvs, använder man lina bör man lägga till kättingvikten på bojstenen istället. Marginell skillnad när man kommer upp på dessa vikter iofs, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BengtC 0 Postad 11 Juni , 2009 Jag fick en till fundering idag. Funkar det att sätta en offeranod på kättingen om man inte vill byta för att det är besvärligt att få upp bojstenen ??? Någon som vet?? Rättning stavfel Senast ändrad av BengtC | 11 juni 2009 | 23:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser