Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
BMoon

Få bort klämringen från struten

Rekommendera Poster

SKa byta skölden på mitt 100-drev och håller så sakterliga på att plocka bort den gamla. Allt har gått som en dans nu tills klämringen där bort i bak ska väck.

Skruvarna släppte hur lätt som helst men sen tog det stopp. Finns ju tre hål där man ska kunna skruva in skruvarna och få fäste så klämringen kan fås bort. Testade först lite försiktigt att gänga dem i bott men började gå tungt så vågade inte skruva mer. Byggde mig då en avdragare som jag fäste i dessa tre skruvar. Dock böjde sig hela konstuktionen och en av skruvarna lossade och drog med sig klämringens gängor ut.

Med andra ord tror jag det är rätt så kört, ringeländet sitter där det sitter.
Är inne på att börja knacka och försöka spräcka de, får la köpa en ny (finns t.ex hos drevdelar har jag sett).

Någon som har några andra tips eller idéer på hur man kan få bort den utan att hacka sönder den? Sitter verkligen som berget i struten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag hade samma problem för ett par år sedan när jag skulle lyfta ur min B20. Fick hugga sönder klämringen, den gick inte att få loss, ärgar fast mot struten så in i bäng. Kollade först med Ingemar på Drevdelar som hade en begagnad, han har även nya. Så lägg inte ner mera jobb på att få loss den. Hugg den i bitar. Lycka till.  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då är det nog det som gäller...

Vet du hur tjock den är så jag vet hur långt in jag ska?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. Tjockleken gissar jag ungefär 15 mm men det ser Du nog ganska bra om Du tittar noga och har gjort hyfsat rent. Räkna med att den inte spricker helt lätt den är förvånansvärt seg, men ta den bit för bit med en bra huggmejsel. Hälsn. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu huggt bort den. Tog mig ett par timmar och fick hugga bort små aluminiumbitar allt eftersom. Till slut sprack den och det gick så rätt så enkelt att slå loss struten.

Tjockleken var nog runt 30 mm så blev en bit att hugga...

Efter att ha fått bort skölden så hittade jag ju också en del röta i akterspegeln, vilket nog inte var helt oväntat. Men det får bli en annan tråd...

Senast ändrad av BMoon | 09 maj 2009 | 01:47

post-20309-1394235905,0491_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...