Augustsailer 0 Postad 7 Maj , 2009 Det är så att jag har en gammal drag startad johnson 33 hästare (600cc) och har alltid undrat över att sätta en turbo på den? Kåpan är ju nästan dubbelt så stor som motorn och jag brukade använda den som ugn:) värmde pirrogerna fint.. Jag har nämligen en turbo från någon koreansk 1.2 liters dieselbil liggandes. Men det är väll så att om man ska sätta turbo på tvåtakt måste man kompsänka cyllarna och låta bensinen kyla turbon? Låter livsfarligt enligt mig? Det andra lilla problemet är väll att en utombordares backslag är väll byggt för jusst den hästkraften som motorn har? Men på en sån gammal motor så är det väll samma rigg/backslag som i 40hästarn? Kan vara så att det är meckigt och onödigt men ett extremt roligt tidsfördrivande projekt? Någon som har nå Turbo erfarenhet?? Tack på förhand iallafall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 7 Maj , 2009 Varför inte kyla turbon med vatten? Men hur ska den smörjas, och hur ska du få avgaserna genom turbon? Senast ändrad av Flipper_510_HT | 07 maj 2009 | 21:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 7 Maj , 2009 Hej, det är kul att exprimentera, turbo har jag aldrig testat, men en kompressormatad archimedes penta 360 har jag fått ihop allafall, tog en remdriven vakuumpump, satte den före förgasaren(bara en på den modellen) bytte munstycken till större från 550:a, och som kronan på verket tre st. effektpipor på avgasen, ha ha ha, världens mest högljudda 36:a blev det iallafall men det enda som egentligen händ var att den blev kvick som s-n vid starten men sen small det, och blev lungt, skuvade ihop det på en dag, höll i 5 minuter men kul hade vi nästa projekt för mig på planerings stadiet är att få ihop en Daihatsu Charade 3 cyl bil diesel på en gammal johnson rigg från 125:an, får se hu det går. ha de bra alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Augustsailer 0 Postad 7 Maj , 2009 Tjena! Det är när man läser sånt där man bli sugen på att gå ut klockan 12 på natten och mecka:D Intresant det där med archimedisen, men hur satte du effektrören på motorn? är det inte bara ett hål under vattnet i riggen som avgaserna leds ut? Det är det på min och är ett problem då en turbo hällst vill ha lite avgaser för att funka.. Hur ska man leda avgaserna upptillbaks till motorutrymmet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 7 Maj , 2009 Avgaserna,vet i faan,men smörjningen går utmärkt med Bregott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Augustsailer 0 Postad 7 Maj , 2009 bregott? vafasen? Går det inte att ta något rör från ändröret på avgasröret (rör) tillbaks in i motorn? Blir motståndet för högt då tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 7 Maj , 2009 Det där med överladdning på tvåtaktare är ingen vidare bra idé. Hela tanken är ju att kunna överfylla cylindrarna med bränsle/luftblandning, det går inte så bra när man har en avgasport som står vidöppen under en stor del av insugstakten. Mycket elda för kråkorna blir det... Om man ändå ska leda ut avgaserna på nåt annat sätt så tror jag att ett väl avstämt (expansions) avgassystem gör större nytta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Augustsailer 0 Postad 7 Maj , 2009 Expanditions system säger du, skulle det ge något mer effekt? eller är det bortkastade pengar? vad kostar ett sådant system? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 7 Maj , 2009 En tvåtaktare lever ju på sitt avgassystem. På det varvtalet avgassystemet är avstämt på kan ett expansionssystem lätt ge 30% mer effekt. Problemet på (tungdrivna) båtar är att effekten mycket väl kan minska med ännu mer i andra delar av effektregistret. Men inte finns det nåt att köpa färdigt inte! Här får man tillverka själv, det största problemet lär väl som någon sa vara att leda ut avgaserna på nåt annat ställe än ner i riggen, men det problemet hade du ju fått med turbo också... Visst är det kul med udda projekt, det har jag själv haft/har många, men det gäller att satsa på nåt man går i land med och som har en chans att bli bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 7 Maj , 2009 Vad expansionskammare (avstämt avgasrör) kan ge i effekt beror väldigt mycket på motorn. En lågvarvig motor med en avgasduration under, säg, 160 grader vinner relativt lite om orginal avgasprylar inte är riktigt hemska, en högvarvig motor med 180-205 graders avgasduration kan utan problem öka effekten 50% bara på ett byte till bra pipor och givetvis injustering av förgasare. Portning (modifikation av portarna i cylindrarna) för att anpassa storlek, vinklar och durationer kan göra stor skillnad om man vet vad man pysslar med. Förgasare och insug är antagligen inga direkt fenomenala grejer heller, utbyte och ombyggnad kan vara lämpligt om man jagar mycket effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P968orsche 0 Postad 7 Maj , 2009 En båtmotor är väl inte enklaste objektet med tanke på rördragning osv Om man ända på allvar tänker i de banorna skulle jag rek att man kikar i de kompendier eller böcker som kommer här ifrån: www.boostbusters.com Lennart Zander som är mannen bakom är nog så kunnig man kan bli i ämnet. Hälsn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
underisen 0 Postad 8 Maj , 2009 Visst är det kul med udda projekt, det har jag själv haft/har många, men det gäller att satsa på nåt man går i land med och som har en chans att bli bra! Haha den var bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EliasJ 0 Postad 1 Juli , 2009 Hejsan Hejsan Det var precis en såndär motor jag körde med första 3 sesongerna på båten, riktigt rolig och lika stark som pappa . Synd bara att växelhuset paja i slutet på förra sommaren =/ Aja, fick ju iallfall motorn såld för 3500kr ^^ Saknar ju den gamla motorn från 64, nästan sugen på att köpa en ny bara för att trimma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grizzlyboy 0 Postad 1 Juli , 2009 hur löste du biten med att tryckmata förgasaren? låter som du bara dragit en slang dit och det vet jag inte fungerar att trycksätta så! men skulle villa veta din lösning hur du gjorde! då ja vet hur ja gjorde då ja trycksatte en mikuni på en briggs&stratton ja byggde den i fjol sommar briggs turbo intercooler inte att leka med kan ja lova lägger in en länk på maskinen i fråga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 2 Juli , 2009 Jasså!? En av dom mest vanliga lok och fartygsmotorer är GM's tvåtaktsdieslar modell 567, 645 eller den modernaste 710! Finns i V8, V12, V16 eller V20. Vanligaste lokmotorn är en V16 645 på ca 2000hk men om den förses med turbo så kommer den upp i ca 3400 Hk. Kör dom dagligen. 710 V16 är idag uppe i 4400Hk i Vossloh EURO 4000 och 710 V20 i SD80MAC 5000Hk (USA) Alla med turbo, lågeffektarna utan turbo har kompressorer (ROOTS) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 2 Juli , 2009 Sant, men man måste tänka på att dessa motorer använder turbo/kompressor istället för vevhuset för att pumpa in luft i cylindern. En luftpump har bytts mot en annan bara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 2 Juli , 2009 Är det inte också så att de har ventiler för att styra insug och avgaser? Då blir förutsättningarna helt annorlunda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser