Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
tobiasA

studsande för

Rekommendera Poster

Hej, har ett problem med min crescent 495 ht med 60 hk på, när jag ligger i 20-25 knop och vill trimma ut motorn lite så börjar fören studsa upp å ner, även fast jag bara tiltat väldigt lite, vad kan jag göra för att få bukt med detta problemet, om jag inte tiltar så går ju båten långsammare och tyngre. detta problem uppstår även vid lägre farter och vid max på ca 30 knop

Tacksam för tips

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du kan prova är att montera motorn lite högre, om det är så att den sitter för lågt idag. Övre delen på propellernavet ska vara i linje med båtbotten vid optimal hissning. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att kavitationsplattan skulle vara ungefär i linje med botten?

Hur som helst - ett annat alternativ är att montera en kilplatta på akterspegeln för att få ner motorns lägsta trimläge (vid t ex start). Vi hade det på en tidigare styrpulpet, där förre ägaren hade monterat plattan p g a liknande problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alt. bredda kavitationsplattan med vingar, säljs bl.a. på Clas Ohlsson. Vet att det finns olika uppfattningar om dessa men på min tidigare styrpulpet löste detta problemet galant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Att stuva om och lägga mer vikt i fören kan hjälpa.
Trimplan fixar det också om inte hissning av motorn löser problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid trott att det är normalt på styrpulpetare eller vad som nu kännetecknar de som är drabbade... de jag känner som har vanliga ryds 478 t ex har samma fenomen om de tiltar ut motorn tillräckligt långt.

Minns inte hur det var på min styrpulpetare när jag hade större motor på den...men jag har som sagt alltid haft uppfattningen om att det hör till...ville man åka och hoppa så tiltade man bara ut motorn tills den gungar fram på sjön.

Ska det inte va så?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade likadant på vår styrpulpetare. Satte dit trimplan (förlänger botten) Så var var problemet som bortblåst.






Senast ändrad av Reine | 08 maj 2009 | 09:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, för normalkörning är det enklast är att måtta efter kavitationsplattan. Propellernavets överdel är maxgränsen i höjdled när man jagar knop på topp. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med de som svarar att det är normalt att en styrpulpet med 60 hk ska ha motorn tiltad i botten när du kör 20 knop. Då har du inte så mycket effekt att motorn/propellern orkar lyfta fören.

Däremot när du gasar max (och ligger över 30 knop) så borde du kunna tilta upp motorn och få upp fören ganska mycket. Hur mycket du får upp fören innan båten börjar gunga beror även på propellern, hur bra bett den har. Ett skäl att folk betalar extra för stålpropp är att de är vassare och därmed klarar att hålla uppe fören bättre, vilket ger högre toppfart.

Men om det är högre fart eller bra bränsleekonomi du vill ha (vilket det låter som) så tror jag att du förlorar på trimplan och extra påsatser på kavitationsplattan (som bromsar). Då är det nog bättre att acceptera att kring 20 knop har båten ett fast läge som propellern inte har kraft nog att ändra på.

Eller testa att köpa hem en stålpropeller på öppet köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

sattestor alu vinge en triasnkel på ca 40 cm i diameter istället för kavitationsplatta, badankan lyfte rejält och runt 30 sträcket åkte fören upp och ner riktigt otäckt, sågade ner vingen 20 % och sen gick den perfekt, vingen behövs inte för farten utan som extra fotsteg till badtrappan.

så din montering av motor vill troligen lyfta båten för mycket. prova att höj hela motorn ett skruvhål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...