Hans-Uno 0 Postad 7 Maj , 2009 Läste att om man har en packbox på hjärtstocken så ska man fylla den med fett men var sitter den i så fall? Är det där nödstyrningen ska sättas eller längre ner där det är svåråtkomligt? Är det en vanlig nippel eller en liten behållare? Jag har rattstyrning med vajer och Autohelm 6000 Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 Maj , 2009 Packboxen sitter förmodligen ganska långt ner. Följ roderhylsan upp från botten av båten, där hjärtstocken kommer fram ur hylsan sitter packboxen. Hur man sedan skall göra är omöjligt att säga utan att se vilken typ av packbox det är. Berätt gärna vilken båttyp det är och hur gammal den är. Eller ännu bättre, ta en bild av packboxen. Men vanligtvis brukar packboxar på rodret inte behöva något underhåll under många, många år. Varvtalet på hjärtstocken är ju rätt lågt jämfört med en propelleraxel... Det är sällan någn nippel eller behållare. Boxen fettas in vid montering och det håller länge. Jag har exempelvis inte rört min från -77. Inspektera bör man dock göra regelbundet. Och svåråtkomlighet är tyvärr ingen ursäkt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans-Uno 0 Postad 7 Maj , 2009 Tack, ska göra en ordentlig koll nu innan sjösättningen. Det är en Malö -90 Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2009 Vi hade ett mystiskt läckage på vår båt. Det kom bakifrån nånstans när båten gick över c:a 5 knop. Det var från hjärtstocken vattnet kom och det var när akterna satte sig djupare i vattnet. Vi gjorde ett rör av 1 mm gummiduk genom att limma på plats med kontaktlim runt roderaxeln och drog åt med en slangklämma på nedre änden at gummiskangen så var det slut med det läcket.Det blev samma princip som en centerbordslåda att vattnet ligger i gummislangen men kommer aldrig över kanten. Kan gå att fixa på en del båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 Maj , 2009 Är det inte bättre att fixa packboxen på riktigt istf att förlita sig på en lagning av gummiduk? Låter litet läskigt tycker jag! Om det nu inte var en nödreparation för att klara säsongen förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2009 Jag vet faktiskt inte om det är nån packbox på Forgusen eller om det kanske är vår båt som har varit för tung i häcken. Eftersom det bara kom vid högre fart gjorde vi faktiskt den medan vi var ute och seglade och sen har den fått sitta där. Det är ju inget som har nåt med säkerheten att göra då den lilla mängden mer är att slippa salt i båten. En helt torr kölficka är också en säkerhetsfördel. Nån annan Forgusägare kanske kan ge mig tips om hur ni har gjort? Att demontera rodret är ingen lätt grej när båten står uppställd på asfalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 Maj , 2009 Låter konstigt tycker jag. Även om båten inte sitter på häcken kan jag tänka mig att gångläget med hög fart ihop med hög sjö borde kunna dra upp vatten, exempelvis vid en passadvindssegling över Atlanten. Även om det är skvättar så blir det som du säger blött och saltbelagt. Många rorkultsbåtar saknar ju packbox, men då är ju hylsan obruten upp till däckshöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2009 Möjligen kan det ha att göra med konverteringen till rattstyrning som gjordes innan vi köpte båten. Ska ta en titt på detta under akterdäck. Man får krypa ner i stuvfacket vilket bara blir svårare med åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 Maj , 2009 Passa dig bara - jag har gjort samma upptäckt som du - det blir allt svårare att krypa in dessa hål. Men ännu svårare att ta sig ut igen! Har du inte skrivit något här de närmasta dagarna tvingas vi efterlysa dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2009 Ho-ho! Tack för omtanken. Ni märker direkt när jag slutat bajsa ord på den här irritrisanta sajten. När ska jag sluta trycka ur mig? Jo när jag fastnar i ett stuvfack. Tur man har maringajdare som kan fack me up. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser