Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Rink

Hjälp! Mercruiser 5.7 mpi -02

Rekommendera Poster

Ingen kan hitta felet!

Startar ej, gnista finns, bränsele kommer fram, går ej på startgas.

Gick bra förra sommarn, stiften var ganska sotiga dock, lägger i båten, den startar fint, puttrar på tongång ca 2 min, stänger av, ca 5 min, kommer tillbaka och startar återigen fint, puttrar bort för att tanka, då börjar den dö ett par gånger men startar igen, när jag försöker gas motorn sätter den i halsen o dör på nytt, sen går det inte att få liv i henne, Kollar bränslefilter verkar inte vara någon fukt eller dyligt. Testar då att skruva ur stiften, som är blöta, luftar motorn, hämtar nya stift, i med dessa, då startar hon direkt, går ca 1 min, därefter livlös, men som sagt ginsta finns fortfarande. Läste på forumet att någon haft liknade problem men avhjälpte felet med att byta tändspole, ska testa spolen i eftermiddag. Tyvärr kan inte marina hjälpa mig med diagnosinstrumenten, dröjer minst 2 veckor.

Jätte tacksam för alla typ av tips!

MVH

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör du hur bränslepumpen ljuder har du bränsletryck?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bränslepumpen låter normal, den borde tända på startgas tycker jag, men det gör den ju tyvärr inte, ska kolla trycket!! /Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Koppla bort tanken och kör från separat dunk. Kan vara vatten i tanken. Enkels sätt att utesluta detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska känsliga pumpar på dessa maskiner, har du torrkört pumpen (soppatorsk) någon gång så är risken stor att pumpen e skadat och inte ger tillräklig med bränsle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet löst!Skrattande

Det var tändspolen som spökade!

Tack för hjälpen! Nu blir det havet...

MVH

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...