Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Jippe

Pris på denna båt?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag köpte min båt förra sommaren och känner jag vill ha en HT båt.

Min fråga är då vad jag kan få för denna?

Finnark 490. 4,9M lång, 2M bred. Ny bottenmålad, nytt ekolod, nya åror, ny styrvajer, bad stege. Sitter en 50HK evinrude(2 tankar) och en 6HK Evinrude(1tank) (trolling). De är från 81-82, el start på 50HK. Den ligger på en i/upptagning vagn 30km/h kärra. Absolut inga fel på båten och går hur fint som helst!

*kolla bild*

post-10005243-1394235898,1188_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte ge ett förslag för jag lägger mig så extremt lågt (men realistiskt enligt min mening) så folk blir upprörda...haha. Det jag tänkte säga är, hur mycket gav du för den? Det lär ju vara ganska vägledande.

Man brukar inte få mycket för nya prylar man plockar på, inte säkert att nästa ägare tycker de är så fenomenala som man själv oftast tycker...

Senast ändrad av Dawa | 07 maj 2009 | 13:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att du skall sälja den!

Hur det än blir så blir den prisvärd, jag har en själv Flört
Med prisvärd sagt så går det tyvärr inte att ta ut
alltför mycket pengar för en så pass gammalbåt.

Det andra problemet (tror jag) är att det för dom flesta är ett relativt
okänt märke.

Jag gav själv 44t för min, men det var 6 år sedan
och då satt (sitter) det en 4 takts murkla på den.

Och nej den är inte till Salu.

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, ser att du gett 35.000 kr, lägg till en slant för det du har köpt till och se vilket gensvar du får. Räkna med att folk prutar i dessa tider, speciellt på en okänd båtmodell med mer än 25 år på nacken. Du kan ju även försöka med bytesaffär då har du ju två allternativ att bli av med båten.

Mvh

Styrman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ska han lägga till en slant för det han köpt? Det enda som inte är normal utrustning är ekolodet och till det ska läggas att både båt och motor har ytterligare ett års slitage och värdeminskning. Alla nya saker är dessutom ett år gamla.

Tyvärr är ju båtar emotionella saker att sälja vilket gör att man oftast vill ha ut ersättning för att man gillar sin båt och den går ju så bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojda, en motor från tidligt 80-tal, lite roulett att köpa en så gammal motor, alt kan hända. Om jag var spekulant och gillade båten så skulle jag kanske bet. runt 20.000 för den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ca 15.000:- - 20.000:- är ett rimligt pris på detta ekipag. Hade gett 10-15.000 vid ett inbyte. Motorn är så gamal så den drar ner priset rejält

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla inlägg! è de nån idé och köpa en nyare motor, typ -99 -00  och slänga på? Eller bortkastade pengar? Jag får väll försöka byta till mig en HT eller slänga upp den för en rimlig peng. Men jag vet inte, det jag ser på blocket finns ingen stor mittpulpet för under 20K. Tycker de verkar konstigt. Kan jag inte få mer? Eller är jag för mycket positiv till min båt kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl så folk brukar göra, kanske lite svårare i detta fallet med tanke på åldern. Kikade runt lite på blocket för att se vad man får för 35.000 kr och där fanns det några styrpulpetare från tidig 90-tal för denna peng. Så man får vara realistisk och inse att marknaden är stor idag och därmed utbudet när det gäller begagnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att båten ser ut att vara i bra skick och tycker nog du kan få en bra peng för den. Motor skulle jag aldrig byta före ett byte, det är något som jag skulle göra som köpare. 81:ans årsmodell är nog ganska gammalt men köparen får ju lätt inbytt den mot en nyare eller kör ut den gamla och köper sedan ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mer än 20 t borde du få för den!

Dom flesta som ligger runt dom pengarna på blocket idag är mindre
mot vad din är. Samt pupleten sitter då oftast också på sidan och inte
i mitten som den gör på Finnarken. 4,90 x 2 gör en ganska stor skillnad
mot det som är på 4,34 x 1,80 eller vad dom nu brukar ligga på i mått.

Instämmer i att du inte bör göra någon investering i nyare motor
för att göra den atraktiv. Det kostar mer än det smakar.

Dock tycker JAG att 35t låter lite högt.

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, ca 19.000:- är nog vad jag skulle ha på lappen för något så gamalt. Medellivslängd för utombordare i sötvatten 20-30 år, saltvatten 10-15. Alltså inte så länge kvar för denna maskin, Därav priset

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, de är blandade uppfattningar om priset. När jag själv var ute efter en båt så ville jag ha minst 5m. Hittade ingen under 30K i skåne/Blekinge/Halland. KOllar man på blocket idag så får man ingen runt 5m under 30K. Får bara de mindre pulpeterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Sätt ut det pris du vill ha, se om du får nåt gensvar. Om inga seriösa hör av sig, sänk priset stegvis. Behöver du inte sälja så avvakta till lite senare, strax för semestern blir många sugna att köpa.

/Bo 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger precis samma sak. 25-30 tkr på marknaden. Framgår ju visserligen inte vad båtvagnen är för något. Taskig vagn så snackar i nog i det lägre intervallet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Bra tråd idee, man kanske skulle prova, både få en shyst vädering och sen även sprida intresset och ev få en köpare som nappar. troligen bättre än en annons på blocket sen hamnar ju maringuidens trådar även på google så då har man fått ut sin annons även där smart. Guld

post-15930-1394235904,8859_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...