Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
strob

Plasta igen borrhål i skrovet? Få skråvet rakt?

Rekommendera Poster

Jag har ett enkelskrov som skall totalrenoveras. Det är helt strippat och nu ska jag plasta i träribbor på insidan från aktern hela vägen upp till fören.

Men hur gör jag för att få ribborna att följa botten dikt an hela vägen till fören? (det är inte rakt och fint alltså)

Jag skulle vilja borra hål och skruva fast den underifrån (genom skrovet) och plasta in ribborna för att sedan ta bort skruvarna och laga skruvhålen. Men hur gör man det så det blir bra? Eller har någon något annat tips?

Hur får man skrovet rakt när man pörjar bygga? Det är en ganska flatbottnad plastbåt med 2 st kölstockar/fenor under och det går ner som en buk i fören. Skrovet står på träplankor i garaget. Problemet är ju att det finns inga bra referenser då jag inte litar på att sidorna är lika vinkel eller knappt lika höga. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skall du plasta in träribbor?

Jag hade nog valt att sätta fast remsor av Divinycell med Stypol som jag sedan plastade över.

Divinycell - (egentligen varumärke) cellplast som tål polyester.

Stypol - ett snabbhärdande plastmatrial som användes för just sådan arbete - ev finns det inte attt få tag på längre, men det borde finnas något liknande.

Om man kan ordna ett tryck genom att tex lägga på sandsäckar eller stämpa med ribbor kan man lima fast divinycellen med polyseter som först blandas med härdare och sedan blandas med talk till en gröt. Det tar ju några timma för blandningen att härda. Stypolen härdade på 5 minuter.

Kan man stämpa fast det man skall plasta fast kan man ju plasta fast ribborna mellan stämpingarna och sedan göra färdigt när plasten härdat och man kan ta bort stämpningarna. Det finns många sätt att lösa de problemen på.

Att borra genom skrovet för att sätta fast träribbor på insida är väl inget att rekomdera. Visseligen är det inget problem att plasta igen hålen - men ganska onödigt.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, men var kan man köpa divynicell då? är det dyrt?

Farsgubben gjorde fina planer boards i eco-prim som han mplade för att inte plasten skulle smälta ner dem. Blev riktigt bra. Är lite samma idé kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!

Cellplast kan du ex köpa på Sea Sea i olika tjocklekar. Biltema har (vet inte vilken kvalitet de är men). Kolla hos din lokala båthandel. De har säkert.

// S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...