Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
iskall

Biltema EP SAE-90 till Archimedes 45?

Rekommendera Poster

Jag har precis fyllt på min med samma växelhusolja till min 50HK Evinrude. Där gick åt 3,5 tub. Om det är bra vet jag dock inte då jag aldrig kört med biltema förr. Så första säsongen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde med den i min förra motor volvo penta archimedes 40hk, fungerade bra. Du ska fylla hela växelhuset tills det inte går i nå mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar säkert bra med den oljan.

Du öppnar båda oljeskruvarna. Den nedre och den övre och tömmer ut gamla oljan. Sedan stoppar du tubpipen i det nedre hålet och pressar i så mycket tills det rinner ut i övre hålet. Då försluter du båda skruvarna. Gärna med nya fräscha packningar.

Till en motor som slukar mer än en tub (som i ditt fall antagligen) kan det vara lämpligt att arrangera ett större kärl (typ en gammal YES-flaska) med en liten plastslang. När du nu ska fylla på så att du slipper byta tub mitt i påfyllningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var rädd om grejorna. Det finns en anledning till att biltema är billigare och man får vad man betalar för. dvs junk hos biltema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..och beviset för ditt påstående är  ?

 Själv har jag aldrig någonsin upplevt något problem med Biltema:s kem-produkter (olja till motor/hydraul/lampa) eller fetter, eller packningssilikon eller rostlösare eller avfettning eller vad-som-helst ur smörj/kem-sortimentet.

Jag ser bara fördelar med att det är *billigt* om man som normalbåtägaren kör relativt kort tid och ändå ska byta ut *allt* vartenda år =höst/vår-service..

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 07 maj 2009 | 19:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den fungerar finfint. Körde den när jag hade min Archimedes 45:a!

Numera köper jag dock oljan hos båttillbehörsaffären men det beror på att det är smidigare med en flaska än småtuber. Literpriset blir detsamma snudd på öret, så inte kan man kalla Biltemas billig heller för den delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det funkar säkert på dessa fornminnen till motorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas oljer bygger på stor del till återvunna oljer, därav priset. Detta var uppe tidigare och jag fick på pälsen för det men dessa uppgifter är enligt en person på biltema som borde veta samt att det stod om det i media för något år sedan. Skulle själv aldrig snåla in på något så viktigt för att spara någon tia till mina motorer. Bästa oljan och bästa delarna garanterar längre livslängd. Så enkelt är det. Slår du även i Biltemas oljer i en ny bil för 300 loppor? tex.

Men, men denna motor som tråden handlar om har ju snart gjort sitt så det spelar nog ingen roll. Finns inga delar till och stenoldersmotorn som släpper ut fullt med oförbränt skit i sjön gör inget att den pajar och försvinner för våra fiskar och växtersskull. Så egentligen borde det vara lag på att dessa skulle köras med Biltema grejor Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att Biltema varken är billigt eller bra, snarare halvdant och därmed ganska kostsamt prissatt, men att oljan skulle vara skit är inte helt sant.

Bensinmotorolja klassas efter API-skalan. Så även Biltemas olja. En bilmotor eller vad det nu kan tänkas vara för motor har ett lägsta krav vad gäller kvalitet som tillverkaren av motorn uppger. T ex SJ eller SH, ju senare bokstav bakom S ju modernare olja och högre kvalitet. Är osäker på om det senaste är SL eller om det kommit någon nyare.

De olika klassningarna kommer från olika år och då är det enkelt att se att en motor tillverkad före 2004 inte kan ha krav på SL-olja då den nivån kom ut först 2004.

I olika klassningar finns olika additiver med och en högre klassning klarar alltid att ersätta en lägre klassning. Har din motor ett krav på SJ-olja och du häller i SL så håller du dig på rätt sida. Möjligen är det det du menar Sea-Ray, att du alltid vill ha bättre olja än du egentligen behöver för att ge din motor de allra bästa förutsättningarna att leva så länge den bara kan.

SF 1980 

S

SH 1993

SJ 1996

SL 2004

*med reservation för att SL i dagsläget är den högsta normen, det kan ha kommit ytterligare en nyare.

Biltemas mineralolja 10W-30 t ex håller SJ-klass.
Deras delsyntetiska 10W-40 håller SL-klass. Allt enligt deras hemsida.

Finns alltså inga belägg för att Biltemas olja skulle vara sämre än andra, relaterat till motorernas krav, då de möter de kvalitetskrav som finns inom varje kvalitetsklass.
Sen kan andra oljor naturligtvis innehålla ytterligare saker som förbättrar just det märket, men det är inget som motortillverkarna eller motorerna behöver/kräver.

 EDIT: Listan blev oläsbar...



Senast ändrad av Dawa | 08 maj 2009 | 10:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var vi där igen.

Har hört från säker källa, talat med en som borde veta, har läst det i media, känner en vars kompis bilmotor rasade efter oljebytet o.s.v. Inget av detta går att styrka eller har någon relevans egentligen. På samma sätt som man inte kan bevisa motsatsen heller. Och hur vet Du att det inte är s.k. återvunnet i andra Statoil-produkter ?

Tyckanden av detta slag bör man hålla inne med, vad trådskaparen är betjänt av är reell erfarenhet. Det har han fått i flera svar.

Sedan kan det kännas bättre att köra på något dyrare märke. T ex i nya bilen för 300' som Du tar som exempel. Upp till var och en, men också något som man skall låta vara upp till var och en. Och i detta fallet handlade det ju om en helt annan prisklass och ålder på motorn...Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema eller inte kan man stöta och blöta i all oändlighet. Jag skulle nog kalla det mesta för bra grejer till okey priser. Sen finns det vissa saker som är redig skit eller kostar mer än de borde och andra saker som är väldigt mycket för pengarna.

Sen vad gäller oljan så vet jag inte om jag skulle kalla den för billig.
Kollade hos drevia på deras Volvo originalolja som dessutom har snäppet högre klassning. Den kostar 93:- för en liter och får nog då jämfört med Biltemas olja även den klassas som en billig olja. Och eftersom den är billig måste ju det vara något gammal återvunnet mög det också, eller?!

http://www.drevia.se/olja.html#e



Senast ändrad av BMoon | 08 maj 2009 | 12:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe... Det låter lite som att det skulle handla om raketforskning och förberedelser inför en marsexpedition.

Det är ju för böveln lite olja till ett gammalt växelhus vi pratar om. Det är inga extrema förhållanden på något sätt. Klart det funkar med biltemas olja. Så länge växelhuset är tätt så att det inte kommer in vatten så kan ett sånt växelhus köras på i princip vilken frityrolja som helst.

Havererar en sådan motor ute på sjön så är det knappast pga dålig kvalitet på oljan i växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med, det handlar om en gammal motor med lågt värde.

När den tillverkades fanns inte de fina oljor som finns nu inklusive Biltema och motor/växelhus är tillverkat med stora toleranser och väl tilltaget vad gäller godstjocklekar m.m.

Kan omöjligt vara några som helst problem att köra på ovan nämnda växelhusolja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Biltema är inte billigast har vi tidigare märkt och avhandlat. Exempelvis polyester och glasfiber kan man hitta billigare på annat håll. Däremot ligger butikerna bra till för den större delen av sveriges befolkning. Jag handlar där för att det mesta är rimligt prissatt, att jag bara har tre kilometer dit och framförallt att dom har bra öppettider.

Om dom går ut med specade kvalitéer så stämmer det. Att häva ur sig en massa utan att kunna ange kontrollerbara källor är bara trams!

Sen att totalsåga killens Archimedes är bara löjligt. Funkar den bra är det bara dumt att byta upp sig. Det finns vissa som prioriterar nya och dyra grejer och det finns dom som trivs bra med gamla grejer som fyller sin funktion.

Du som gillar dina dyra märkesoljor får gärna fortsätta med det. Jag kommer fortsätta att köpa billiga grejer så länge jag tycker dom funkar bra. Alla nöjda och glada!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du tycker det är dumt att tänka på miljön för våra vattenlevande djur och växter. Intressant´ , men för mig helt obegripligt. Skrotningslag på alla dessa gamla 2taktare borde ha införts för länge sedan. Skit motorer som dör ett herrans liv och förgiftar våra sjöar och driksvatten. Trodde inte att det fans folk som tyckte det var bra. Men se här lärde jag mig något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du läser bevisligen bara vad Du vill läsa. Och därmed är synpunkterna som Du baserat på vad Du hört sannolikt ännu mer irrelevanta, eftersom Du troligen också bara hör vad Du vill höra....

Ingen har skrivit att det är dumt att tänka på miljön. Det är Din egen tolkning. Och innan Du börjar tala om miljön så kan Du ju fundera på vad Din och min båt drar i sig i bränsleväg under en säsong jämfört med trådskaparens Archimedes.

Skall vi tala miljö tror jag vid en jämförelse nämligen både Du och jag ligger rätt illa till i absoluta nersmutsningstal, oavsett om våra motorerna är moderna, och oavsett om det är bensin eller diesel....Skrikandes

Edit: Sea-Ray_230 är väl handlare om jag inte minns fel, och har därmed ett egenintresse av att solka ner Biltema. Kanske därför inte så konstigt att åsikterna då blir lite kategoriska eftersom det påverkar den egna plånboken...Flört



Senast ändrad av IngemarE | 08 maj 2009 | 15:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han kanske menade att det finns de som kör så lite så det inte lönar sig att byta till en ny 4-taktare...dels ekonomiskt men även miljömässigt.

Kör man bara nån enstaka sväng per säsong så är miljöpåverkan större att köpa en ny motor som faktiskt måste framställas och fraktas till butik osv osv. Det finns väl inte så många lokalproducerade 4-taktssnurror...

Jag såg inte någonstans att han tyckte det var dumt att tänka på miljön för våra vattenlevande djur och växter.
Om det är en sån hjärtefråga för dig så antar jag att du själv inte har någon båt, förutom möjligen en roddbåt utan bottenfärg, samt att du envist jobbar för att byta ut alla bensin- och dieseldrivna båtmotorer (även 4-taktare) mot kanoter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte det lite dumt skrivet, du vet vad jag menar och brukar vara sakligare. Jag gör allt jag kan med teknologin som finns idag för att dra mitt strå till stacken för en renare miljö. Är det dumt? Allt behöver inte gå till ytterligheter. Återgå till att resonera som du brukar, Den trevlige Dawa Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag orkar normalt inte lägga mig i dessa meningslösa oljedebatter, men....

Idag är majoriteten av syntetiska motor och transmissionsoljor tillverkade av återvunna oljor. Biltema/Statoil, Castrol, ja allihop gör det. Man bryter ner den återvunna oljan i bas estrer/basoljor och komponerar sedan ihop den igen med diverse tillsatser(vilka är respektive företags hemlighet).

Ester/basolje-molekylerna är identiska oavsett om dom kommer från råolja eller återvunnen olja, så din synpunkt om att återvinna olja är rätt ur en synvinkel, nämligen att det är billigare att framställa ur återvunnen olja. Att det skulle vara sämre däremot är kemiskt sätt inte korrekt.

I just detta fallet vill jag desutom påstå att biltema's olja är ljusår bättre än den olja som fanns när motorn tillverkades. Utvecklingen på oljor de senaste tio-femton åren har varit enorm, vilket man kan se på de allt längre serviceintervaller och livslängd på nya bilar, och på hur fantastiskt ren och fin exempelvis en taxibilsmotor är invändigt efter 50000 mil.

Mats



Senast ändrad av ziggemannen | 08 maj 2009 | 20:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Trådskaparens frågeställning gäller en volym och kvalitetsfråga på olja.
Håll er gärna till det ämnet och lägg ner pajkastningen och personliga påhopp.
Inget kul att läsa för någon här på MG.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag tror det gick i 3-4 tuber olja är jag bytte i min dåvarande Archimedes 45.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamla Penta 20 körde jag på Mobilgear 630 som är en kugg/snäckväxelolja, funkade kanon. hade tillgång till denna olja billigt.

Den har något högra viskositet 220Cst, Mobilgear 629 motsvarar bättre SAE90.

Läste man på specarna på Mobilgear och Mobils marinväxelolja så stod det i princip samma.



Senast ändrad av knota | 09 maj 2009 | 09:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Fick i ungefär tre och en halv tub i växelhuset, och det rasade inte på premiärturen i alla fall :)

 

För övrigt är jag är väl medveten om att denna maskin inte är nånting som Greenpeace skulle vara med att promota, men jag kör på biologiskt nedbrytbar 2t-olja, och kör som en vettig människa. Jag gör vad jag kan helt enkelt.

 

Avslutningsvis är det ganska intressant att se att folk lyckas bli osams av att någon ställer en fråga om olja till en gammal båtmotor.

 

Hej hopp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...