Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
B0bb0

Uttern 455 + Mariner 30hk krångel

Rekommendera Poster

Tjenare!

Har en Uttern 455 med 30hk Mariner 2-takt från 91.

Om man kör båten själv går den hur fint som helst, med 2 pers går den ok, men tillkommer en 3:e person eller om man lastar lite har motorn väldigt svårt att komma upp i varv låter det som (har ingen varvräknare). Båten planar då inte heller, och det bör den väl klara med den motorn? Båten väger bara 255kg. Det är grymt stor fartskillnad med 1 resp 3 pers i båten...

Ska det vara så här eller har någon nåt tips på vad som kan göras?

/ Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte ger så mycket, men om du inte tycker att motorn går dåligt på något vis, alltså misständer, går dåligt på tomgång, tjuvstannar eller liknande, så kanske du ska fundera på följande:

Hur du lastar båten. Antar att det inte är någon större båt vi talar om. Lastar du tre pers med packning långt bak i båten så kommer akterna att tryckas ner i vattnet vilket medför att båten går otroligt tungt. Lasta hellre endast dig själv akterut om det behövs för att hantera båten. Resten, ev inklusive dig själv, sitter hellre något framför mitten av båten. På detta sättet får båten en chans att plana ut och kommer därmed minska motstånder och samtidigt gå bättre.

Om du har lastat båten på ett bra sätt kanske du skall fundera lite på vad du har för propeller. Sök lite på stigning här på forumet och se om du blir lite klokare. Kortfattat kan man väl beskriva stigningen på propellern som ett slags växellåda. Det är alltså lutningen på propellerbladen vi pratar om. Tror man pratar om branthet, och det du justerar är båtens styrka vs hastighet vid ett givet varvtal på motorn. Jämför med en bil, eller ännu hellre en moppe från den äldre tiden. Ändrar du utväxlingen kanske mopedbilen går fortare, men den kanske inte orkar skjutsa tre brudar samtidigt. Tidigare ägare har kanske medvetet valt en propeller som ger en högre hastighet och vid rätt förhållanden en lägre förbrukning, eftersom denne kanske oftast kört båten ensam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar!

Har testat olika varianter av lastning och placering av folk men inte uplevt någon skillnad.

Får kolla om byte av propeller kan göra susen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Nu har ja kollat vad som sitter på motorn. Jag är relativt novis på området så är tacksamt för svar!=)

Propellern som sitter på nu är märkt 9 7/8 x 11 1/4 - F. Vad bör jag byta till och vilken skillnad kommer det göra i fart, styrka, acc? Vad står F:et på slutet för?

Någon som har tips på vart man kan beställa en ny? kanske finns något bra ställe på internet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den propeller du har är en yamaha propeller passar även Mariner alltså en japan prop vad f står för det är modellen på prop passar från 20-30hp japan tillverkade,propellern som du skulle ha är 9-7/8x10 1/2  farten ökar inte men den varvar ut bättre o kommer upp i plan snabbare vid last ökar ca 200-300varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

propeller kan du best hos marinshopen eller närmaste yamaha handlare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack för ditt snabba svar!

Fler frågor dyker upp. =)

Den propeller som sitter på nu är det orginal, alltså stigningen på den?

Om jag byter till den föreslagna hur mkt kommer då min maxfart troligen att sjunka? Finns risk för att motorn varvar för högt om jag maxar själv i båten?

Är det någon annan här på forumet som har samma eller snarlik kombination av båt motor som har lust att delge sina erfarenheter av hastighter med olika belastningar samt vilken propellerstigning ni har/föredrar får ni jättegärna dela med er! =)

Trevlig båtsommar till er alla!

/ Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är du säker på att det är en 91a? motornr?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är en Uttern 455.

Den är avsedd med max 20 hk.

Troligen beror ditt problem på att den båtmodellen blir för tung för att plana med fler än 2 personer.

mvh Roland

post-4060-1394235926,716_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är jag inte... hur så? =) har förökt hitta villken årmodell det är säkert men är fortf inte 100%

Förra ägaren sa 91. Jag är däremot mer inne på en 90 nu efter efterforskningar.

bifogar en bild från motorn så har du all info jag har..

/ Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Roland... jag vet vilken båt jag har... motorn satt på vid köpet.

Så fruktansvärt många kilon extra därbak är väl inte skillnaden på 20 och 30hk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din motor är årsmodell 1989 propeller 9 7/8 x11 1/4  lev med motorn std

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack för upplysingen! =)

Var hittade du den infon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...