Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
StefanN

Val mellan Bella 530 Excel, Finnmaster 5700 open, Uttern T55

Rekommendera Poster

Hej alla båtfantaster!

Står inör mitt första båtköp men har sonderat marknaden en längre tid. Efter mycket fram och tillbaka har vi bestämt oss för en bowrider. Har varit sugen på en Bella 530 excel ett tag men har nu även fått upp ögonen för Finnmaster 5700 open samt Uttern T55. Vore tacksam för lite feedback på dessa båtar, motormässigt är vi mest inne på en 115 fyrtakt. kom gäna med synpunkter även där. Letar efter beg. eller utställnings ex.

Hälsningar

Stefan

Värmland Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kanske en Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115 4-takt? Har en själv (har haft den i 6 säsonger nu). Jag använder den i Vänern (Karlstad). Vill du veta mer om den kan du kontakta mig. Du kan även komma och kolla på min båt om du vill för jag har den hemma på trailer just nu (till 16-17 maj då den åker i plurret). Har tester på alla båtar du funderar på. Och på min egen båt förstås, om du vill kolla på dessa tester så hojta till. Har även tester på alla nuvarande 115 hk 4-takt och 2-takt om du vill läsa.

Video 5820: http://www.algonet.se/~boem/video/Yamarin_5820.wmv

Video 58BR: http://www.algonet.se/~boem/video/Yamarin_58BR.wmv

Mvh

/Bo

post-1495-1394235897,9835_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

En annan fin bowrider i den storleksklassen du funderar på kan vara AMT 185BR:

http://www.suzukimarin.se/b/amt/185-br/1076680-amt-185-br

http://www.amt-veneet.fi/models.php?l=se&id=13

100-115 hk blir nog bra på en sån.
AMT 185BR har kapellgarage, en inte helt oviktig sak som gör båtlivet enklare (att vika ihop kapell kan annars vara en rätt enerverande historia, åtminstone innan man fått in snitsen).

T ex Säfflebåtar säljer AMT så kanske de har demoexemplar hemma du kan åka och kolla på hur en sån båt ser ut i verkligheten. AMT är en f d tillverkare åt Yamarin så AMT's båtar håller hög klass (att Yamarin är lite av klassledare både kvalitetsmässigt och ang sjöegenskaper är väl ett känt faktum).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bowrider helt rätt Cool Köp inte en för liten storlek. Har själv en Yamarin 58BR.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era synpunkter! Yamarin 5820 kan vara ett alternativ det också! Vore kul om någon har erfarenhet av Finnmaster 5700 open! Riktigt fin båt det också! När det gäller storlek har jag slagit bort dom mindre alternativen förutom Bella 530 excel som känns betydligt större än 5,3 m.

Kom gärna med mer synpunkter!

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Finnmaster 5700 Open med Yamaha F100. När jag köpte båten var gränsen för att få en rimlig försäkringpremie att den fick gå max 35 knop. Detta är nu höjt hos Svenska Sjö så skulle jag köpa båten idag skulle jag välja en F115. En F100 räcker bra, men båten klarar högre effekt.

Båten har verkligen motsvarat mina krav och jag kör den i Mälaren (hemmahamn) och trailar den till Stockholms skärgård vid fiske och badsemester på Västkusten. Det enda direkta felen som finns är att det inte sitter en klass 3 låsögla fram (årsmodell 2007), sidolanternorna sitter ganska utsatt samt att det saknas beslag för att fästa fendrarna. Konstruktionen fram med en bänk bara på ena sidan har både för och nackdelar, men mest fördelar som jag ser det, Ibland kan det bli lite kamp mellan barnnen vem som ska ligga bekvämt framför vindrutan, men när man ska röra sig i båten och exempelvis fiska är det bara bra med den extra durkytan.

Förra året på båtmässan såg jag MV5700. Skulle jag köpa en ny båt idag skulle jag ta en allvarligt titt på den också. Jag vet inte hur den prismässigt ligger jämfört med Finnmaster, men känslan jag fick på mässan var att den ligger ett snäpp framför Finnmastern när det gäller finesser då den bland annat har ett delat kapell och djupare ankarboxar bak.

Jag skulle inte vilja ha en mindre båt då jag tror att det skulle minska användbarheten vid sämre väder och sjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...