SailorKarlsson 0 Postad 6 Maj , 2009 Hej, Jag har en MD7A med MSB backslag. Jag är 99,9% säker på att jag har CAV insprutningspumpen och inte Bosch:en. Detta pga att när jag luftar bränslesystemet måste jag lossa de små luftningsskruvarna 1 och 2 vid insprutarn innan jag kan få fram nåt bränsle ur tryckrören. Nu när det varit kyliga nätter (och kallt i vattnet) är min MD7:a riktigt segstartad. Det krävs många varv med startmotorn innan den börjar tända lite och till sist gå igång. När den väl går igång går den dock helt problemfritt, och om jag stoppar och startar den igen inom nån/några timmar (så att den åtminstone fortfarande är ljummen) går den igång hur lätt som helst! Jag har läst mig till att MD7A skall ha ett köldstartsreglage som ser ut precis som stoppreglaget. Någon sådan har inte jag!!! Och inte kan jag se några tecken på att det skulle varit någon sådan monterad vid förarplatsen tidigare heller. Om det nu skulle vara så att de som en gång installerade motorn i båten struntade i köldstartsreglaget (vad nu de skulle haft för motiv till detta?), så skulle jag gärna vilja installera denna nu! Förutsatt att det är troligt att den hjälper upp mina kallstartsproblem förståss? Reglaget (handtag kabel/wire) verkar finnas på Drevia för 460:-..... Problemet är att jag inte kan fatta vart själva reglaget som denna kabel isåfall skulle anslutas till sitter?!? Dels har jag inte kunnat hitta några vettiga bilder i servicemanualer, handböcker eller på nätet och dels har jag pga av motorns placering mycket svårt att själv komma åt att se överallt runt motorn (och framförallt runt insprutaren om den nu sitter där?). Kan någon hjälpa mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 7 Maj , 2009 Hej, sitter nog CAV fördelarpump på den, då ska (kan) det finnas ett vred på undersidan insprutningspumpen kan se ut som ett T, dra ut och vrid på den så ska kallstarten gå in. går nog inte att koppla till en vajer utan vidare, men det går säkert att fixa om man vill det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SailorKarlsson 0 Postad 7 Maj , 2009 Aha, dvs inte en hävarm på motorn som koppas till ett reglage på samma vis som stoppreglaget, utan snarare ett litet handtag på själva motorn då? Skall definitivt kolla efter det när jag är nere nästa gång. Det är ingen som har någon bild som visar detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser