Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
omega63

Evinrude 70hk köptvist..

Rekommendera Poster

Köpte en 89a för knapt 2månader sen av en firma som alldrig har varit monterad på båt pga att det är en militärmotor. Jag sjösatte för ca 3 veckor sedan och puttrade i ca 20 min för att lägga till vid bryggan, men när det var dax att ta första rundan med familjen så blev det inte längre än ca 1 tim färd stopp i maskineriet med ett oroväckande knackande vid provstart.Efter att min verkstad kollat så låg ett munstycke löst samt att det saknades en spridarpackning där var orsaken.Försöker att komma överens med säljare men han är inte intreserad.undrar om det finns någon med liknande fall eller har förslag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist såklart...

Svårt att ha en åsikt här. Allt beror väl på under vilka förutsättningar du köpt motorn. Normalt gäller ju att endast kända brister skall vara kommunicerade och kan diskuteras ersättning för, resten får du liksom stå risken för som köpare. Om man köper en 20 år gammal motor, (även om den är oanvänd), som aldrig varit körd så tycker jag att det är rimligt att man får förvänta sig en och annan liten överaskning innan allt funkar som det ska. Om firman däremot sålt motorn under förutsättningen att den skall vara i skick som ny och funka klockrent från ruta ett så förstår jag att du vill reklamera.

Hur stor utgift pratar vi om här för att fixa din packning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad står det i köpekontraktet?

Inte för att jag vet vad det är för spridarpackning, men den kan väl inte kosta många kronor?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja delarna som felades är inte den stora kostnaden utan skadorna som blev. en ny vevstaksaxel,lager.lagerbana,vevstake .Den har gått väldigt varm och verkstan som jag anlitar säger att när den stannar då märker du att det inte står rätt till å då e det försent.Pratade med konsumentombudsmannen som sa att det är firman som ska hjälpa mej enligt kosumentlagen så jag ska skicka en anmälan till ARN.För som vad firman garanterade mej var att den var servad enligt deras praksis och där står det kontroll av förgasare,om det har gjorts så hadde munstycket som låg löst upptäkts.Vilken kläm man sitter i puh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde att skriva vad slutsumman blir ,ungefär 20000 kr med nya grejor för det är nog svårt att hitta beg delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

provkörd i balja och i befintligt skick..Jag frågade om det är normalt att den vaggade mer än en 2cyl så svarade han att det är en 2taktare vi pratar om så det är normalt,så ska man inte lita på det eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo att man får räkna med saker men inte saknade samt lösa efter service, det är väl där jag oponerar mej.kanse jag får skylla mej men man går ju efter säljarens garanti om en bra motor i många år för detär en ny vi pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att säljaren har ett ansvar.
Förslagsvis, kolla om du har någon konsumetrådgivning i kommun eller med ARN och se vad de tycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

konsumentrådgivaren sa att det är utan tvivel säljarens ansvar så det blir ARN som får avgöra tyvärr men vad gör man.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...