Sparre 5 Postad 6 Maj , 2009 Är en hel del frågor om impellrar och visst har man själv undrat ibland. Ska jag verkligen byta Man får väga sannolikheten för att impellern går sönder med eventuellt haveri som följd, mot det besvär och elände det innebär att byta. Fastärgade skruvar, gängpaj, svordomar, bank och slag, ömmande händer och naglar... Kom då bara att tänka på en sak: Varför i hela friden måste en impeller vara tillverkad som den är??? Varför måste den vara gjord av gummi? Varför fungerar det inte med metall som på en bil? Hörde någonstans att den måste vara både sugande och tryckande, fast hajar nog inte riktigt hur eller varför... Borde det inte gå att göra på något annat sätt? Man kan ju tillverka både kärnkraftverk och genomföra resor till månen m.m. Går det verkligen inte att tillverka en underhållsfri vattenpump till en båtmotor? Jag kanske använder min båt 15-20 dagar per säsong och kör någon timme per tillfälle. Går det inte att tillverka någon vattenpumplösning som är mera åldersbeständig? Tror en sådan båtmotor skulle vara väldigt eftertraktad. I alla fall av mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Maj , 2009 Kugghjulspump !! Har två ihop-krokade kugghjul där utrymmet mellan kuggarna är litet där de går ihop. De sitter monterade så att inget överflödigt vatten-utrymme finns runt de två hjulen. Vattnet förs framåt i kugg-mellanrummen (utsidorna) men kan inte strömma tillbaks pga ihop-krokningen. Inget gummi, inga problem...men den kräver brytpinne på drivningen eftersom stopp i flödet orsakar tvärstopp. Impellerpumpens gummiarmar ger istället efter vid flödesstopp, vilket alltså inte är möjligt här. Min kugghjulspump har en fettkopp för manuell smörjning och har gått felfritt sen...hmm...minns inte längre. Albin-motorer har kugghjuls-pumpar, finns säkert fler.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waccas 0 Postad 6 Maj , 2009 Hej. Jag tyckte att tidigare inlägg va proffsigt formulerat jag har en b-30 aq 170 jag har oxå funderat på impellern, finns det kugghjuls pump till min motor oxo,om det finns vad kostar en sådan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 6 Maj , 2009 Jag har än så länge aldrig bytt impeller Remdriven extern Johnson Pumps. Jag har under de tre år jag haft nuvarande båten kört motorn c.a 130-150 timmar/år (brukar bli c.a. 600 NM med snittfart 4,5 knop och kanske 20-30 timmar stillaliggande/batteriladdning). Jag köpte båten på senhösten så om impellern var bytt före sjösättning är den nu i vart fall 4 år gammal. Har givetvis en reservimpeller och vet att skruvarna kan lossas (det kollar jag varje år). Tänker inte byta impeller förräns jag behöver. Fasttärgade skruvar, det måste vara fel materialval, för mina lossar hur enkelt som helst, blanka och fina. Kärnkraftverk och månresor..hur mycket underhåll/byte av grejer håller dom inte på med i rent preventivt syfte ? Finns inget *underhållsfritt* men långlivat finns. Senast ändrad av Gunnar_ | 06 maj 2009 | 19:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Maj , 2009 Impellerpumparnas gummi-rotorer har ett tufft arbete, de böjs ju normalt lite en gång varje varv. Inte så mycket men ofta, så det är nog inte så märkligt att de slits/ utmattas. Om vattenflödet hindras, t.ex. av en stängd termostat - där också shunt-passagen (förbipassagen) antas vara trång - så slirar väl pumpen, genom att rotorbladen böjs extra mycket. Kanske är shuntledningens motstånd det som gör skillnaden för livslängden? Vissa tycks ju ha mer problem än andra. Det kan ju ev vara så att shunt-ledningsmotståndet är lite bortglömt eftersom pumpen klarar detta, utan uppenbara protester. Kugghjuls-folket däremot har örnkoll på detta för att slippa brytpinne-brott. En förmodan bara...(gäller ju i så fall endast sjövatten-kylning) !? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Maj , 2009 håller de inte längre om man inte låter de torka dvs ha alltid nertiltat om inte annat så bildas ju på plast och gummi kvickt en hal algig yta vilket borde smörja bättre än en fastorkad. men enkelt vore ju ett slutet system med som pumpade runt vattnet ner genom riggen och värmeväxlade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 6 Maj , 2009 Att inte byta impeller årligen är att be om problem. Men byter man årligen så är inte skruvarna fastärjade, impellern fungerar hela året, mmm Byt impeller årligen på våren!!! Ha en i reserv med dig!!! Du lär inte behöva använda den men du är trygg att du kan byta den om den pajar när du är ute och allt fungerar och du kan njuta av din båttur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 7 Maj , 2009 Vattenpumpen på en bil är inte sugande. Utan är av typen läckpump. De flesta inombordare har även en sådan. Ang bytesintervall så bytte jag mina impellrar i år. Ca 4 år gamla och såg ut att vara i behov av byte. Skulle nog inte byta oftare än vart tredje år vid normal användning. Har tidigare haft båtar med Mercruiser Alpha drev. Där hade jag nog inte bytt oftare än vart femte år kanske. Utombordare byts impellrar otroligt sällan men där har man iofs skvallerstrålen men vad hjälper den har man ingen större koll på under färd. Sen beror ju det även på hur lätt och kostsamt det är att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Maj , 2009 Näst efter kamremmen är impellern den sämsta av mekaniska missfoster som tillverkats, gjorda att gå sönder ganska snart, frågan är bara när! Vissa impellrar som inte behöver vara så duktiga på att suga luft har väldigt bra livslängd. Tio år är ingen ovanlighet för en utombordarimpeller. Där är det snarare att skruvarna inte ska sätta sig fast som man ska byta varje år. Alltså räcker det med att skruva ur skruvarna, fetta in och/eller sätta på gängtejp och skruva åt. Det kan alla göra. Lämna sen in den för impellerbyte vart tredje år t.ex så är man på säkra sidan. Vissa impellrar som på VP:s smådieslar MD11 t.ex höll ett tag inte impellern mer än några timmar. PÅ den är impellern av kraftigt sugande typ och bladen böjs mer än 90 grader. Volvo penta hade fått fel gummisort i vissa impellrar några år och trots byte varje vår pajade de och blad satte sig i kylkanalen, dessbättre precis i utloppet från pumpen (på våran). Dubbelt usch för sumpiga konstruktioner. Det bästa vore kugghjulspump med flexibla kuggar som klarar lite skräp eller en membranpump. Med ett finmaskigt sjövattenfilter ska också en vanlig kugghjulspump med stela kugghjul kunna fungera i många år. Vi har ett finmaskigt filter i båten och det kommer aldrig in nåt skräp så man behöver rensa. Inte på en hel säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 7 Maj , 2009 Ja bytesintervallen skiljer nog en hel del beroende på impellertyp. De som sitter i mina motorer har flera korta vingar och som sagt kan nog ce tre år vara lagom byteintervall. De impellrar jag bytt på Alpha drev och utombordare har färre långa vingar. Dessa impellrar verkar hålla väldigt många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 Maj , 2009 Det trista är att när impellern går sönder är det vanligen ett eller ett par blad som bryts av och hamnar någonstans i kylsystemet. Med eventuell blockering som resultat. Och har man lite otur har man ett h-e att både hitta bladet och sedan få ut det. Byt för all del inte varje år. Men plocka ur impellern årligen och böj bladen ett efter ett kraftigt i gott ljus och kolla efter minsta spricka vid basen. Är de OK, sätt tillbaks i samma rotationsriktning och kör vidare ett år till. Är detta så mycket att bekymra sig om? Vad kan det ta - en halvtimme, max en timme per år!? Och behövs den bytas är det bara några hundralappar! Att bara lyfta locket och kika räcker inte. Man kan inte se sprickbildningar på det sättet. I övrigt är det nog inte så enkelt att finna på andra bra lösningar, pumpen måste tåla småskräp utan att stoppa eller skadas, uppslammad sand i kanaler och floder som skulle slita ner en helmetallpump på kort tid och dessutom måste pumpen vara självsugande. Detta utesluter alltså centrufugalpumpar typ cirkulationspumpar i motorblock och en kugghjulspump skulle nog slitas ut snabbt i sandigt/lerigt vatten. Senast ändrad av Eilean | 07 maj 2009 | 17:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 7 Maj , 2009 Jag håller inte med om att kamremmar skulle vara missfoster. De håller lika länge som vissa kamkedjor, och kostar en bråkdel att byta jämfört med kedjor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 7 Maj , 2009 Mina impellrar kostar 2060kr/st!!! $55/st på ebay för samma grejer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 Maj , 2009 Capitan: Skämtar du? Har du en Lamborghini V12 som är marinkonverterad av Gucci? Ja, då har du destå större skäl att kolla impellrarna årligen, men bara byta vid behov. Strul pga trasig impeller lär inte bli billigare. Jag utgick naturligtvis från min Perkins 4 cyl/75 hk. Där kostar en impeller under 300! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 Maj , 2009 Capitain:en har väl Catterpillar motor(er) och visst kostar (original)impeller till dom hur-mycket-som-helst. Men om jag fattat saken rätt efter lite Google:ing så är det egentligen Jabsco eller Sherwood-pumpar som siter på CAT:arna och i så fall är det väl mer-eller-mindre *standard* och priset ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 7 Maj , 2009 Finns säkert många som inte ens tar ut den på hösten. Jag är en av dem som sätter dit en ny varje år, vet inte om det behövs men känns säkert! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 7 Maj , 2009 Trodde också det var ett skämt när jag fick priset 4120kr för två st impellrar hos Cat. Ungefär samma procentuella skillnad när jag skulle ha zinkanoder till kylsystemet. Köper ingenting hos Cat. Stämmer att det är Sherwood impellrar. Gick att köpa för 1200kr/st på annat ställe i stan men det blev som sagt ebay och ca 400kr/st i stället. Hade jag inte letat lite när det ska servas så hade man blivit skinnad varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Maj , 2009 Rollen: Nja, med tanke på att kamremsbrott - iaf i en bilmotor - kan orsaka motorras och tvärstopp så att bilen ev sladdar av vägen, så är de klart suspekta konstruktionsmässigt. Varför använda dessa till en så viktig funktion när t.ex. vanliga kedjor - till skillnad från de flesta gummisorter - ju trivs o håller som allra bäst i motorolja? Kanske rassel-oljud eller viktskäl....njaä, reservdels- o service-försäljning är min bästa gissning...!?? Övrigt: Intressant tråd, med många bra argument som jag lite självsvåldigt försöker vinkla och sammanfatta så här: 1. Impellerpumpar kan suga luft, men då tydligen ofta till priset av minskad livslängd. Problemet tycks vara sprickbildning i gummit snarare än rent slitage mot rotorhusets väggar. Armarnas böjvinkel, eller kanske snarare böjningens radie i förhållande till armens tjocklek verkar vara kritisk för livslängden. 2. Pumpkapaciteten (flöde o tryck) kan nog - vid givet varvtal - även ökas genom att pumphuset görs större (ökad diameter o tjocklek). Gummiarmarnas kritiska böjradie per armtjocklek kan väl då väljas relativt fritt utifrån t.ex. livslängds-perspektivet. Det går mao att göra impellerpumpar som håller riktigt länge om de tillåts växa litet i fysisk storlek, tror jag. Kan iofs vara trångt under kåpan på moderna utbordare men knappast på inombordare, det handlar ju bara om enstaka centimetrar. Njaä, återigen misstänker jag att reservdels- o service-försäljningen är alltför lönsam!?? (En enkel sil efter impellerpumpen som fångar upp ev avbrutna gummidelar kan kanske vara bra, för övrigt?) 3. Kugghjulspumparnas svaga sida är nog främst tvångsstyrningen av vattnet (kräver brytpinne eller ev tryckventil för undvikande av totalhaveri) samt att de knappast kan suga luft. Metallkugghjul kan nog iofs klara att mala ner ganska stora halvflytande föroreningar som kan passera genom en vanlig enkel sil. Har iaf själv inte upplevt att min kugghjulspump krånglat eller slitits ut under de 10-12 år (iofs bara ca 500 driftstimmar) den gått med samma brytpinne. Som sagt, en vinklad sammanfattning, ha gärna synpunkter! Senast ändrad av Thomas-1 | 07 maj 2009 | 23:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2009 Jag har en känsla att det numer finns fler ekonomiska konstruktioner än ärligt tekniska. En kamremskonstruktion fungerar lika bra för de flesta vid köptillfället. Dvs ingen väljer motor efter kriterier som kamrem eller inte. Tillverkaren ser bara fördelar med konstruktionen. Billig samt genererar verkstadsintäkter under motorns hela livslängd. Priset på motorn kan sättas i motsvarande grad lägre, motorn blir ännu billigare i butiken om man vill. Alternativt mer bonus till flertal briljanta direktörer som kom med idén. Eller kanske både lägre pris och mer bonus. Kunden betalar gärna om broschyrerna görs ännu vackrare. Själv köper jag hellre en begagnad, tekniskt ärlig konstruktion som dessutom är lättreparerad än en ny som ska filas på hela tiden. Den MD11C som vi har i båten har inte bytts nån kamrem på under 30 år. Det finns nämligen ingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 Maj , 2009 Kommentarer till Thomas-1: Håller med fullt ut om kamremmen. Och nu börjar en del bilar, t.ex BMW och Kia ha kedjor i en del av sina motorer - och använder det som ett marknadsföringsargument. Att regelmässigt behöva byta en slitdel som kostar mellan 6-15.000 ungefär var 10-tusende mil är inte vettigt. Det blir pengar per mil det! Och en kamkedja håller vanligen lika länge som motorn innan det ändå är dags för renovering. Lägger man dessutom till den något speciella miljö man har på en båt, som vanligtvis står still 6-7 månader per år i synnerligen fuktig miljö kan man gott tänka sig att detaljer av stål, om sådana finns blir rostbelagda och minskar livlängden på en rem ytterligare. Nej kamremmen är ett resultat av kostnadspress och möjligen viktbesparing hos motortillverkarna, inte av tekniskt utveckling. Dessutom är det rent löjeveckande med överliggande kamaxlar på vanliga, enkla lågvarviga marindieslar och då kan kammen drivas med kugghjul - outslitligt! För ett par år sedan gick jag genom Frankrikes kanaler från Medelhavet upp till Engelska kanalen - vatten som närmast kan liknas vid mycket tunnflytande lera. Impellern höll hela vägen men jag tyckte mig se ett något lägre flöde av vattennär vi kommit hem. Det visade sig senare att impellerhuslocket var kraftigt nedslitet av slam och sand i vattnet och fick bytas. Impellern tätade inte lika bra längre. Huset klarade sig lyckligtvis bättre. En sådan miljö är nog inte så bra med kugghjulspump i metall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser