Biorno 0 Postad 6 Maj , 2009 Har precis köpt en 4.5m båt och behöver nu nånstans att ha den. Jag ska ha den vid sommarstugan och tänkte det kunde vara smidigt att bygga nåt där jag kan vinscha upp den. Känns som man slipper påväxt på botten och slipper vara orolig när det blir storm o man är bortrest. Frågan är om det är någon som byggt nån upprullningsgrej för att få upp båten och kunde ge lite tips på konstruktion el ritningar eller har några bilder för inspiration . Funderade först på att ställa dig en båtkärra o dra upp på men det blir nog inte så estetiskt snyggt så några idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 6 Maj , 2009 Det finns en riktigt snygg lösning där du lägger tryckat virke med rullar på färdiga båtstöd. Då får du som en ramp du vinschar upp båten på. Bifogar bilder... De här är från Clas Ohlson, båtstöden finns i två olika storlekar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 6 Maj , 2009 Den här har du då längst upp och fäster vinschen i... Senast ändrad av Dawa | 06 maj 2009 | 12:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 6 Maj , 2009 Bättre bild på konstruktionen...(klicka så blir den större) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 6 Maj , 2009 Jag hade såna stöd till båten tidigare men det fungerade inget vidare då den är rätt plattbottnad i aktern. I och med det så hamnade aktern nedanför nästa kölrulle och det blev riktigt bökigt att få båten i sjön. Efter lite fundrande kom jag på att jag kunde nyttja 30-vagnen. Jag kapade helt sonika bort draget och byggde ihop det med delar av den gamla båtvagnens ena hjulaxel som löper i U-balkar. Nu är det bara att wincha in / ut hela härligheten från båthuset. Jag har någon bild i sjöboden om jag inte helt missminner mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser