Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Gäst Havet är stort nog för alla

Tycker inte seglare om oss?

Rekommendera Poster

Gäst Havet är stort nog för alla

Köpte en motorbåt förra sommaren och efter några turer med den så kunde man snabbt konstatera att en del seglare definitivt inte tycker om motorbåtar. Jag har båtförarbevis och vet mina rättigheter och skyldigheter. Oftast är det frun som sitter framme i fören och hytter med näven i tron att seglare minsann, alltid har företräde. Vid ett tillfälle när jag höll jag på att lägga till vid min plats, rände plötsligt en segelbåt in i sidan på mig!! Ingen skada skedd dock, men tror ni jag fick någon ursäkt? Segelbåten gick naturligtvis för maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är alltid ett hett ämne, och det är bara att konstatera att det nog finns lika många seglande som motorbåtsåkande idioter där ute. För 1½ månad sedan seglade kompisen, jag och en kille till genom en ganska smal passage. Vi hade medvind och därmed bommen fullt ute (c:a 3 m från mast till bomnock). I passagen råder fem knop, på styrbord sida om oss finns en hög klippa, babord en grön prick man inte vill passera på fel sida om... Vi håller naturligtvis till styrbord så nära vi törs, vilket ger en fri passage på c:a 10 meter för mötande båt på vår babord sida. Vi ser en liten kabinbåt, c:a 24 fot närma sig mot oss i c:a 25 knop, han kan inte ha undgått att se oss, visar inga tecken på att dra ned på farten, och siktar snabbt in sig på vår styrbordssida - dvs fel sida, och där det är som trängst - och blåser förbi oss på 5 m avstånd i 25 knop. Då höttes det en del med näven från vår sida, vill jag lova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Havet är stort

Ja, visst finns det idioter i alla sammanhang. Jag seglade själv i min ungdom och har inget emot seglare. De gånger jag har mött seglare med denna attityd har varit i hamn. Så länge segelbåten går för motor gäller inte förtur som många seglare tycks tro. En segelbåt är ju dessutom lättare att manövrera än en motorbåt utan bogpropeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jupp, segelbåt för motor räknas som motorbåt när vi pratar om väjningsregler (om man vill förenkla lite...) även om seglen är uppe!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är särskilt vanligt att seglare tror att de har företräde vid motorgång. Generellt sett är motorbåtar enklare att manövrera än segelbåtar. De flesta segelbåtar har inte heller bogpropeller och har klen motor och styr med roder. Motorbåtar har stark motor i förhållande till storleken och styr ofta genom att vrida drevet vilket är mycket effektivare. Hur som helst spelar det ingen roll såvida man inte manövrerar med svårighet, för det mesta gäller de vanliga väjningsreglerna som är lika för alla. Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog inte att seglare generellt har något mot motorbåtsförare. Däremot kan jag av erfarenhet (uppväxt med segelbåt, numera motorbåtsägare) säga att många motorbåtar inte har de marginaler som seglarna önskar sig. Kontrollen i motorbåten är mycket bättre än vad det upplevs i segelbåten. Med detta menar jag att även om man i motorbåten vet att man kommer att gå akter om segelbåten så blir det allt för ofta onödigt nära, här kan många motorbåtsförare vinna mycket på att tänka på hur de upplevs av den andra båten. I 40 knop kan man ta en omväg på ett par kabellängder utan att det gör något. Motorbåtsförare skulle vinna mycket på att ha större marginaler gentemot segelbåtar. Självklart gör det inget med större marginaler gentemot alla fartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Billy

reglerna är ganska så klara och de flesta seglare vet förmodligen vilka rättigheter de har och inte. Sen att motorbåtar inte alltid håller marginalerna är en sak, men det gör inte seglarna heller. När jag är ute med min lilla 19-fots hardtop är det lika ofta seglarna som utgör problemen. särskillt då det blir trångt. motorbåtarna är lättare att hantera men det betyder inte att seglarna kan göra hur de vill för det. det är inte EN gång man varit påväg rätt in i sidan på en segelbåt som fått för sig att svänga när man ligger precis bredvid och haft dålig uppsikt bakåt. så... jag tror att både seglare och motorbåtsförarna får skärpa sig innan man börjar hoppa på varandra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns naturligtvis rötägg i båda lägren och att generalisera leder knappast någonvart. Det är individer som beter sig illa och det har i grunden ingenting att göra med om de färdas i segelbåt eller motorbåt. Dock är det nog så att det statistiskt sett finns en större andel omdömeslösa motorbåtsägare, helt enkelt för att det är en lägre tröskel att skaffa motorbåt än segelbåt. Motorbåtar medför också ofta större risker eftersom de färdas snabbare. När seglare blir irriterade behöver det inte vara för att det tycker att motorbåtarna kör med för små marginaler eller för att de tycker att de ska ha företräde. Ofta passerar stora motorbåtar onödigt nära segelbåtar och drar upp stora svall, vilket uppfattas som respektlöst. Det kan bero på att motorbåtsföraren slönavigerar och följer alla andra i farleden utan att själv följa med ordentligt i kortet, enligt principen att om segelbåten kan gå där så kan jag också. Seglare gör säkert samma sak ibland men då leder det inte till samma irritation. Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst matte

seglare har företräde men ej om man själv utsätter sig själv för fara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst henke

seglare har samma skyldigheter som alla andra när de går för maskin!! har de segel uppe skall samma skyldigheter i det längsta hållas, det går naturligtvis inte om man skall kryssa igenom nån farled, men det betyder inte att de kan göra hur som helst, uppsyn skall alltid hållas bakåt etc. Sjövett skall råda. Jag tror inte en segelbåtsägare kommer undan skuld i en rättsprocess om han(hon) inte har hållt uppsikt och tex slagit precis framför en motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion även om man aldrig kommer komma fram till något vettigt som accepteras i något av lägrena. Det norpan skriver om marginaler är väldigt väldigt sant. Finns FÖR MÅNGA motorbåtsägare som inte respekterar marginaler, avstånd och gott sjömanskap vid passager och möten. Särskilt vid passage bakifrån de det orsakar båtar att kränga åt fel håll så att säga - att det är vågor och svall på sjön får man räkna med med att bli omkörd med liten marginal är en otrevlig upplevelse i både segelbåt och motorbåt. Men jag tror tyvärr att det finns en trist attityd hos seglare - inte generellt men i för hög omfattning. Ett exmpel från byxelkroks hamn i juli denna sommar: Hamnen är ganska välpackad, flera båtar lägger till. Det blåser en ganska stark sydvästlig vind vilket innebär att den annars välskyddade hamnen är väldigt blåsig. Ett sällskap - som är de som är huvudpersonerna i detta skeende - sitter i en prominent Hallberg Rassy och solar sig. En segelbåt kommer in i hamn och skall lägga sig mellan dem och en annan segelbåt på deras läsida - båda de stillaliggande båtarnas besättningar hjälper snällt till som sig bör när segelbåten sakta och säkert makar sig in mellan dem. en ganska smal sak trots stark sidvind med en kölbåt på runt 30-32 fot. 10 minuter senare kommer en Biam 820 och skall göra samma manöver på HR:ens lovartsida. Båten är inte utrustad med bogpropeller och de är bara två i besättningen vilket innebär att den ena manövrerar och den andra måste stå på badplattformen för att nå bojen akteröver. 3 (!) gånger får föraren backa ut igen efter att båten driver okontrollerat vid alla tre försöken. Båten ovanför försöker nå pulpiten varje gång men misslyckas och båten blåser hastigt mot HR:en. INGEN av 4 vuxna seglare i HR:en släpper sina glas och går upp för att hjälpa till utan bara sitter och tittar! den fjärde gången tar föraren extra fart och det går like fek trots allt. en person från kaj ser vad som håller på att hända och hoppar på HR:en och försöker hålla emot och hjälpa till att undvika en kollision men givetvis går inte det utan HR:en får sig en skada som jag från andra sidan hamnen inte kan bedöma hur omfattande den blev. DÅ - när det smäller - rusar en av HR:ens besättning upp och springer fram till där kollisionen var! Jag har aldrig sett något liknande och jag hoppas att jag aldrig kommer göra det igen. Detta är givetvis ett extremfall men det är uppenbart att det finns en attityd hos segelbåtsägare som precis lika lite som motorbåtsägares orespekt för marginaler och fart hör till gott sjömanskap. Flera vittnen såg vad som hände så jag hoppas VERKLIGEN att idioterna på HR:en fick betala sin egen skrovskada utan stöd från varken BIAM-ägaren eller försäkringsbolag. En fråga som jag länge funderat på: MÅSTE inte en seglare som har segel uppe OCH går för motor har en dagljussignal som indikerar att så är fallet hissad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...