Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
rebeckava

Lämplig batteridriven FM radio för båt?

Rekommendera Poster

Söker efter en batteridriven FM radio som har bra täckning utan att behöva koppla in extra antenn i båten. Skulle även vilja ha mp3 spelar uttag.

Några förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte en annan sak; inbyggd klocka så radion går igång själv till väderrapporten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen koll på exakta modeller idag.
Men generellt genom åren har jag märkt att apparater från Grundig, Sangean och Sony brukar vara bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick rådet av en kompis att hämta min radio i soprummets elavfall. Hittade två på en gång som var felfria men ingen mp3 såklart.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha...dåligt soprum, du borde klaga...!  Skrattande

Hittade en kikare i mitt, 7 x 50 med fodral, dock med en liten betydelselös spricka i juster-vredet för synfelskompensering. Annars helt OK!

Kör f.ö. med bilstereons radio som råkar vara bra (har även LV & MV), med bara en mantågs-stötta som antenn. Bra idé med inbyggd timer, har man dessutom automatisk inspelning så blir det helt perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

den här radion har jag köpt till min båt: Tivoli Audio SongBook - oöm, kanonljud och mp3 ingång. Kan drivas med batterier eller via båtens elsystem. Lätt att ta med sig iland om man vill. Dessutom har den i mitt tycke en juste marin look. Kolla Pricerunner för bästa pris.

Thomas

SongBook

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visserligen i en helt annan division än tivoli, men funkar bra och för 129kr. Är det mkt för pengarna. Finns bla på jula.

DENVER_TR-43C.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan..

Bilstereo kan förbruka rätt olika mycket ström, tyvärr är det sällan angivet i manualerna...

Jag köpte en billig en på netonnet, 500 kr. Den hade inte cd spelare, men plats för olika minneskort såsom usb.. spelar mp3 och wma.. så radio så klart.. blå display..

Dimensionenrna på apparaten var också trevligt, typ hälften så djup som en vanlig..

Tänkte att jag inte ville ha cd spelare då den tar mer ström så.. när jag mätte på denna så ligger den på en förbrukning på runt 0.5 ampere. Helt ok.. Vissa apparater kan ta 2 ampere..

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm jag har en bilstereo med antennen under ena kojen... FUnkar där jag är... Behöver inte se skiten och jag har bra mottagning. Men vill du inte ha det så är ju en världsradio något att fundera på... Alltid roligt att lyssna på svenska AM sändningar oxå ;-)

Men i´ prinsip vilken radio som med ett spröt funkar ute på sjön. Tivolin är ju trevlig men lite dyr... Kalas om man bor så man har BRA mottagning (jar har en som köksstereo och den fyller mina HIFI behov...) Men för väder och likvärdig talad information så är det vilken radio som med pinne... Annars så tycker jag att du ska sattsa på en bilstereo... Med en skaplig antenn liggande där den inte är i vägen... Du får ju mycket bättre mottagning om du hissar upp sprötet i masten men det är ju inte så snyggt med en pinne långt upp i masten... Det finns ju i dag billiga maskiner med MP3 intag (även usb och annat skit) på jula/biltema/rusta/macken/ eller var f-n de säljer junk... Radio delen brukar ju vara bra men resten.. tja vet inte... men jag är intresserad av radio när jag är i båten...

Musik i övrigt det har jag vågorna till ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid vårens mastservice skulle jag montera en VHF antenn i masttoppen på min Maxi77. När jag ändå var igång köpte jag en billig Biltema FM-antenn och kabel som jag installerade samtidigt. Lätt som en plätt.

Igår installerade jag en nyköpt (Sony) bilstereo. De kostar ganska lite pengar nuförtiden. Mottagningen var nästan hysteriskt bra i hamn och lär inte bli mycket sämre en bit ut i skärgården. En sann fröjd. Max signalnivå på alla kanaler i södra Sverige :)

Själv är jag aningen mer musikintresserad än normalt så jag ser ett visst värde i att kunna lyssna på tal och musik både från radio och USB utan att det kliar i öronen av diskant och distorsion, men vi är alla olika.

Senast ändrad av Linmajon | 23 maj 2009 | 17:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag letar också efter en liten bärbar FM radio, gjärna med möjlighet att spela MP3.

Med de radioapparater jag haft så har jag ofta problem att få bra  mottagning å framförallt P1. Sommar program... Så tips på en rysligt bra radio vore bra.

Tvivoli Audio har onekligen ett kul sortiment http://www.tivoliaudio.se/ men hur bra är mottagningen? Pal/iPal verkar var de som har inbyygt batteri.

mvh

Senast ändrad av rispalt | 12 augusti 2009 | 21:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi köpte små högtalare till mobiltelefonen, högtalarna drivs av egna batterier. Vi lyssnar på radio, ljudböker i mp3 format och musik.

/Peter

post-5632-1394236059,4449_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Audio pro Porto.

Går på 12 och 230 eller på innbyggt batteri, har radio, dockning till ipod, laddar ipod, har två ingångar till andra mp3s och prylar och låter BRA! kostar under 2´

Senast ändrad av Joelidalen | 11 september 2009 | 14:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...