Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
ziggemannen

Ångest! motorval 50hk....

Rekommendera Poster

Ja - hur har det gått... Jag har inte förändrat något (inte höjt motor eller monterat pads). Dock har det växt en massa sjögräs och skit under båten då den legat stilla en månad - så när jag i helgen var ute och körde med 4 vuxna 2 barn så var det som att ha 3-bladaren på igen...frown

Dvs - kunde inte plana utan att nån gick fram! Det blev för tungt och motorn grävde ner sig....

 

Planen är:

Motorn ska in på service (3 år gammal) och då får dom som monterade den montera den på rätt höjd.

Sen till våren ska jag prova med mina propellrar (3-blad 15 och 4-blad 13).

Blir det inte tillräckligt bra så antar jag att jag får montera nån form av trimplan!

Badstege behöver jag inte så den kan jag skruva bort och täta igen hålen...

Men vad är det för ventilationshål du pratar om?blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ventilationshål som tillåter en liten mängd av avgaserna att läcka ut före propellern, då minskar friktionen och propellern har lättare att varva upp.

Läs mer här. Jag har sparat skissen i ett dokument för ev framtida bruk.

http://rides.webshots.com/photo/2243183230091848696Itduny

Det finns färdigventilerade propellrar men det här är en tänkbar lösning för din 3 bladare om det går tungt.

Vi kan fortsätta tråden nästa sommar och se var vi hamnar.

L

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, igen!

Nu i vintras höjdes motorn upp ett hål, och sen dess har jag kört med 13-fyrbladaren.

Båten orkar nu plana med 4 vuxna och en jävla massa packning! Det blev skillnad!!!

Ingen märkbar skillnad i varvtal vid WOT...

 

Dock så är jag ändå sugen på att testa SmartTabs för att sänka planingströskel samt få bort slagigheten vid sjö - båten tenderar ju att bli baktung eftersom ingen vill sitta där framme vid dåligt väder och lite sjö...

 

En sak till - när motorn är helt nertrimmad (för att få ner fören) så drar båten åt styrbord rätt kraftigt! Går detta att justera eller är det bara så? Tiltar jag upp lite så löser det sig men ibland vill man ju trycka ner fören lite extra...

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag kör också med min 13 fyrbladare. Jag har snyggat till botten och plockat ur barlasten fram samt extrabatteriet, jag har inga stora elförbrukare så jag behöver det inte. kommer att byta vart tredje eller vartannat år istället. Jag har vant mig vid att ligga uppe i varv nu. Det är bättre för motorn att snurra lätt vid högre varv än tungt vid lägre. Min wot är nu 5700 rpm och toppar 20-21 knop. Den planar ner mot 15 knop om jag tiltar ner motorn nästan helt, då blir det ca 4500-4600 varv. Normalt åker vi i 16-17 knop med strax under 5000 varv. Den går bäst där.

Något som hjälper till att hålla motorn pigg är att hälla i bränslekonserveringsmedel. Original. Man ska ha ca 30 ml till 20 liter bensin för normal drift. Jag märkte skillnaden sista turen förra året då jag hade hällt i konserveringsdosen och körde fullt en stundför att få med det i systemet.

Jag tycjer att det är fel med så stora steg mellan propellrarna 400 varv är för mycket, skulle vilja ha 14. Har kollat snacket på andra sidan. Propellrarna har för stor diameter, man måste offra stigning för att hålla varvet uppe.

Om båten drar så testa att justera fenan på riggen. Vid normal drift så ska du kunna släppa ratten.

Någon smart tab har jag inte satt dit än, hör av dig om du monterar dem.

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en korkad fråga, men har ni inte helt enkelt köpt för små motorer?

 

Att behöva optimera propeller och hissning så noga för att ens komma upp i plan och sedan köra i stort sett på maxvarv för att stanna där låter inte riktigt rätt tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej vi har inte köpt för små motorer, vi har köpt fel fabrikat till just den här båten. E-tec har samma propeller från 40 till 115 hästar, de varierar bara propellervarvtalet som är alltför lågt på 50-60  till följd av den alltför stora propellern, jämfört med Yamahas propellrar till 50-60 hk så ser E-tec:s groteskt stora ut. Man måste offra stigning för att klara wot. Min båt är från 1990 och den får ha max 50 hk och på den tiden så vägde en sådan 2 taktare uppmot 20 kg mindre än nu. Båten är rejält baktung redan när den ligger still, får inte upp riggen helt ur vattnet. 60 hk är samma motor och har samma vikt, den tillåts från 1991 års modell på båten. Om man läser lite på ägarchatten så varnar moderatorerna för att köra under optimalt wot dvs 5600-5750 rpm. Rekommenderat varvtal är annars min 5500, men så lågt ska man inte ligga, Motorerna lär vara extremt känsliga för lågt wot. En man råkade ut föt två kolvskärningar till följd av detta. Något som enligt uppgift aldrig händer om motorn varvar korrekt. Som jag tidigare skrev så hade jag gärna sett en tätare stegning mellan propellrarna. 2 tums skilnad gör 400 varv och det kunde räckt med hälften. En 14 tummare hade varit bra med den här diametern, eller mindre diameter och mer stigning eller något högre propellervarv.Jämför man utväxling med Yamaha 50 så är skillnaden stor.

Många båtar av den här typen har trimplan så det är nog inte fel. Men jag är rätt så nöjd nu. Jag kör drygt 16 knop med 4800 rpm dvs 900 varv under wot med 4 bladaren. Motorn går lätt och båten är kursstabil, i lugnt vatten kan man släppa ratten långa stunder. Accelerationen är något i hästväg för en 50 hästare. Men det är som att hela tiden köra en 5 växlad bil i 4 an,

Jag köpte den här båten eftersom att det inte finns någon annan som uppfyller just de kraven jag hade då. Byter jag motor så blir det nog en Honda. De väger ca 15 kg mindre. E-tec väger ungefär som Yamaha fyrtakt.Skilijer bara ett par kg.

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt Smarttabs. Kommer testa med 3-blads med stigning 15 först och sedan med 4-blads stigning 13.

Återkommer med rapport...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt Smarttabs. Kommer testa med 3-blads med stigning 15 först och sedan med 4-blads stigning 13.

Återkommer med rapport...

Kan meddela att Smarttabs gjorde susen! Kör med 3-blads stigning 15, kommer upp snabbare i plan, håller planing även vid lägre varvtal (4000 varv räcker lätt lastad) än utan tabsen... WOT runt 5600 varv (samma som innan Smarttabs alltså)...

Har inte testat med 4-bladaren eftersom jag nu kommer upp i plan utan problem med 3-bladaren... Nöjd, alltså!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...