ziggemannen 121 Postad 5 Maj , 2009 Nu har jag tröttnat på doften av tvåtaktsolja i trollingfart medvind, och har lagt sista tiden på att hitta en värdig ersättare till min Murkla 2-takt förgasarspis -05. Beslutet att byta kommer efter mången fisketur där man trots härliga minnen från ungdomsåren och Yamaha RD MC inte längre tycker om rök och lukt, samt det faktum att motor ibland e lite tjurig att starta direkt när man vill, vilket kan få lite konsekvenser när man driver vid havsöringskusterna i skåne med stenar i båtens närhet. Först skall nämnas att murklan är en fantastisk maskin när det kommer till sprutt. Vi var fem gossar(100 kg/st med packning, mat/dricka och fiskeprylar för ett tredagarspass i blekinge skärgård) och båten gick snällt upp i plan och maxade 16-17 knop med denna last. Nackdelarna är som sagt oljerök/doft, tjurighet vid varmstart med korta stopp/efter trollingfart, och en hejdlös bränsletörst specifikt just låga varvtal(allmänt tötstig oxå, men tomgång e ingen höjdare...). Och så skrammlar allt i båten vid vissa varvtal..... Således har jag lagt ett antal veckor på att läsa på allsköns material inklusive MG och har kommit fram till följande alternativ: Suzuki DF50 EFI Fördelar: Beprövad, kamkedja, tyst, modern flerventilsteknik. Finns motorinterface till Lowrance för motordata Nackdelar: Cylindervolym i det lägre skiktet jmf med konkurrenter. Uppvägs på högre varv säkert av flerventilstekniken, men för bottendraget, nothing beats cubic inches... vikten är högre än min nuvarande spis(murklan 98kg). Mercury F50 EFIFördelar: Inget som sticker ut förutom troll-funktionen(Smartcraft). Fyra cylindrar bör ge fin gång på låga varv. Säkert en okej maskin. Nackdelar: Tyngre än nuvarande murklan, kamrem(servicekostnad). Enligt vad jag kunnat läsa på är den inte av de tystare makinerna. Tvåventilsteknik. Finns inte motorinterface till Lowrance för motordata, men med Smartcraft behövs inte detta Yamaha F50 EFI Fördelar: Tyst, fyra cylindrar, beprövad och får goda resultat i tester.Finns motorinterface till Lowrance för motordata Nackdelar: Kamrem, tyngre än nuvarande murkla, tvåventilsteknik Evinrude E-tecFördelar: Serviceintervallerna 300 timmar eller tre år. Rapp, Finns motorinterface till Lowrance för motordata, låg profil, vinterförvaringsfunktion. Enligt vissa lägre förbrukning av bensin vid trollingfart än konkurrenterna. Startar även utan batteri. Nackdelar: 2-takt är tvåtakt...olja skall den ju ha, även om testerna menar på att den inte ryker och luktar. Bara två cylindrar=viss vibration på trollingfart/tomgång. Tung för en 2-takt, 109 kg. Hittar ingen info om ljudnivå på tomgång Honda BF50 EFIFördelar: Lätt!(93 kg), erkänt tyst, flerventilsteknik, motorvikten flyttad in över tiltaxeln med hjälp av drev till riggaxeln, 5-års garanti Nackdelar: EFI nytt på Honda BF50, Lätt=vad har man sparat in på(med tanke på att man dessutom har ett extra drev)? Inget motorinterface till Lowrance för motordata. Dessutom menar vissa att det övre vattenintaget gör att om man tiltar mycket på väldigt grunt vatten kan impellern suga luft och smälta. Kamrem Så med mina kriterier på lättstartad, låg bränsleförbrukning och låga bullernivåer på tomgång/trollingfart, så har jag plockat ut tre finalkandidater som ger mig ångest. Samtliga finns hos återförsäljare i min närhet: - Honda BF50 EFI och dess låga vikt och låga ljudnivå - Suzuki och dess erkänt beprövade konstruktion kamkedja - Evinrude E-tech med vridmomentskaraktären och serviceintervaller, trots möjliga vibrationer. 2-taktsromantik..... Så, all input kring val av maskin är välkommet. Kanske jag missat att ta något i beaktande? Generatorkapacitet har jag inte nämnt, men jag tror inte att någon av maskinerna kommer att vara för klen i det avseendet. Båten är en Uttern A51 och används uteslutande till fiske i hav och sjö(spinn, trolling, fluga, torskpilkning). Mats Senast ändrad av ziggemannen | 05 maj 2009 | 23:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 6 Maj , 2009 Mats! Jag har just gjort samma resa som du, hade en nu oläslig tråd här på forumet. Fick många goda råd och tips. Mitt val reducerades snabbt till ett val mellan Yamaha F50 och E-tech 50. Killen som fått 3 st F50-60 stulna på 2 år hade en viktig point. Yamaha F50 måste vara världens mest stulna motor. Jag har sett ett exemplar som var penselmålat i rödbrun rostskyddsfärg och ett som var elegant sprutat i mattsvart. Undrar vilka erfarenheter de ägarna hade? Jag hoppas att en vit E-tech 50 är något mindre begärlig. Motorn är på G nu, återstår att se hur den går. Lars. Senast ändrad av Virgo | 06 maj 2009 | 04:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 6 Maj , 2009 Jag är väldigt intresserad att höra dina erfarenheter när du provkört, speciellt lågvarvsegenskaperna(buller och vibrationer) Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 6 Maj , 2009 Mats Det dröjer 2-3 veckor till innan båten är i sjön, men jag återkommer. Mvh/ Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 15 Juni , 2009 Så blev det då en Evinrude E-TEC på akterspegeln, och första turen gjordes igår, ett havsöringspass längs skånekusten. Lite intryck av motorn efter en dags kuskande i olika hastigheter: - Vrid på nyckeln och den startar direkt, och ett dovt surrande på tomgång. Ljusårs skillnad i ljud mot min murkla. Inte lika tyst som en fyrtaktare, men mycket behagligare ljud och klart tystare än den gamla motorn. Vibrerar mer än en fyrtaktare, men motorns upphängning gör att det inte märks nämnvärt. Jämfört med min gamla motor? Allt skrammel har försvunnit... - Ingen oljedoft/rök. Underbart att slippa. - Bensinförbrukningen! Mycket tomgångsåka blir det när man fiskar av strandnära i hård vind, och skillnaden i förbrukning är enorm. 12-13 liter brukar gå på en dag med den gamla motorn. Igår gick det under 5. - Prestandan blev ett litet antiklimax. Motorn rustade med en 17 propeller, och med två man där bak och ytterst lite prylar var det problem att få båten i plan. 27 knop FöG på GPS i medvind och endast 5100 rpm vid WOT(bör vara 5700-5800, tyder på att jag behöver gå ner minst en tum i stigning. Tomgångsfart 3 knop var också lite väl högt, och efter propellerbyte skall jag eventuellt be verkstaden programmera ner varvtalet på tomgång med växel i. Så, förrutom propellern(som säljaren byter åt mig utan kostnad), så är jag nöjd med mitt köp. Vill man ha ännu tystare makin på tomgång är det fyrtaktare som gäller, men ljudet på tomgång är faktist behagligt. Ett dovt surrande, låter inte alls så spetsigt och burkigt som tvåtakt brukar göra. Svårt att beskriva. Senast ändrad av ziggemannen | 15 juni 2009 | 18:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 16 Juni , 2009 Jag gjorde min första tur först igår. Har haft annat att göra. Man behöver inte köra in men jag körde med 5,5 knop den första turen, har svårt att bryta mot gamla regler. Jag vet att det pyttsas i extra olja i början, kör på fina oljan. Det luktade rejält i medvind, men det bör väl försvinna av sig själv efter ett tag. Instämmer med ljud och vibrationer, jag gillar ljudet på låga varv, låter rustikt. Vibrationerna på tomgång finns men märks knappt, däremot så finns det ett kritiskt varvtal lite längre upp där lösa föremål vill skramla. Men där behöver man inte ligga. Återkommer när jag har mer kött på benen. Nästa tur blir på onsdag.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 16 Juni , 2009 Är möjligen motorn monterad för lågt? det är väldigt vanligt att motorer monteras för lågt. Kavikationsplattan skall vara ovanför vattenytan vid fullfart och rätt trim. varvet skall vid WOT vara 5600-5750RPM.Kolla på www.etecownersgroup.com där finns massor med bra info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 16 Juni , 2009 Plattan ligger ovanför kölen med ungefär en tum redan, allt enligt den information som finns på siten du refererar till. Båt med last och motor landar på ~830kg(vi är inga lättviktare....), så 17 var liite optimistiskt. Den höga farten i medvind och det låga varvtalet gör att jag skall prova en 15 så fort den dyker upp hos handlaren. Trots att motorn skall spruta in extra olja under den första tiden kände vi ingen doft. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 16 Juni , 2009 Ziggemannen! Vi kände doft, men nu har vi bara kört i lågfart, enligt uppgift från ÅF så tar det 10 timmar innan motorn är inkörd och doften upphör. Jag antar att den doserar allt mindre mängd. Antagligen blir det bättre redan när motorn fått gå i högre fart ett tag. I morgon ska den upp i plan efter en inledande slötimme. Då har det fått 3 timmar i sakta mak. Båten väger drygt 700 kg med utrustning och full tank men utan besättning, undrar hur min toppar? Jag har för mig att det stod 17 på min propeller också. ÅF sa att de skulle montera en propeller som lämpade sig för båten som är en Uttern 5000AC. Enligt Uttern ska den göra 28 knop med 50 hästar. Jag är nöjd om den toppar 25, det är rätt ointressant för mig, jag trivs bäst i 16-20 knops intervallet. Senast ändrad av Virgo | 16 juni 2009 | 18:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 16 Juni , 2009 Skall bli intressant att se hur din båt uppför sig med en 17. Precis som du är toppfarten ointressant. Sällan jag är ute på slätt vatten och då är 20 knop ganska lagom. Men som sagt, med 17 kom inte båten upp i plan om inte min kamrat gick fram i båten, så det blir att prova lägre stigning. Mats Senast ändrad av ziggemannen | 16 juni 2009 | 19:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 16 Juni , 2009 Virgo, vad gör den för varv vid WOT(wide open throttle) ? Vilket hål är den monterad på? Pointen är att motorn går bäst i alla farter om topvarvet är rätt med normal last. Har en Buster X med en E-Tec 75a och den väger typ 700kg med utrustning och full tank, toppar 35 GPS knop och varvar 5200 RPM( rätt varv för 75, 90 hk), monterad på 3e hålet uppifrån. Hr en 17 alupropeller. Tror nog din går bättre med en 15 Senast ändrad av Mark77 | 16 juni 2009 | 19:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 16 Juni , 2009 Mark77 Återkommer när jag vet mer. Det enda jag noterat om monteringen är att motorn är höjd ca 20mm från fästets överkant. Det var ju ÅF som monterade den. Skäddan verkar vara i linje med spetsen i v-botten. Allt enligt ögonmått. Senast ändrad av Virgo | 16 juni 2009 | 19:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 17 Juni , 2009 Virgo, Hur gick båten idag? Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 18 Juni , 2009 Mats! Uruselt! Det blåste för mycket för seiösa test. Men solklart är skruven för grovt gängad, körde i medvind en kort sträcka, fick lägga pedalen i botten för att få upp den, det hördes att det gick tungt. bara lite över 4200 varv, eftersom varje meter gav en meter extra i motsjö tillbaka så jag bröt rätt kvickt, hann att trimma motorn lite grann men det gav inte mycket. Återkommer i ämnet. Talade med ÅF De fixar det. Ska inte ut på några dar i alla fall. Tror jag vill ha 13. Bör kunna ge rejält klös i botten och en marschfart runt 18 knop Ha en bra midsommar Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 18 Juni , 2009 Låter lite som att dom som sålde båten inte är utbildade att sälja Evinrude E-TEC ?. Kolla du i vilket läge motorn är monterad? Jag köpte min Buster från ett företag som har bra rykte, visade sig att motorn var för lågt monterad, gick mycket bättre när den höjdes ett steg av ett mindre och trevligare företag som förstod hur det skulle göras. Dom gav mig en raport från motorns EMM och var intresserade hur höjningen påverkade prestanda, frågade om stålpropeller mm och fick bra svar på allt. Så skall en kund skötas.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 18 Juni , 2009 Mark77 Jag har inte mätt höjden exakt men har ingen anledning att tro att den sitter för djupt. Det såg bra ut på land. Båten reser sig inte mycket när jag drar på. Jag har labbat en del med det där på två tidigare båtar. Det gör mycket om den sitter för djupt. På min Crescent var rekommendationen för motorn 20 mm upp, det fanns de som lyfte den upp till 35 men jag antar att den går sämre i sjö då. Jag hade en gång en märklig liten båt med ett motorfäste som var mitt emellan kort och lång rigg. Den hade utrustats med en gammal motor på 20 hk med lång rigg. Den gick inte att köra med mer än 5-6 knop sen försvann aktern i ett hål. Jag köpte en ny 15 hästars Evinrude (2-takt). Byggde på akterspegeln och vips så drog den iväg med 15-16 knop. Med en mindre motor. Så visst har höjden betydelse. Jag antar att felmonteringen av propeller var ett misstag, de kunde inte heller veta hur stor tank jag satte i båten och allt annat bröt som tynger. Den är så baktung nu att det krävs 40 kg skrot i främre ankarboxen för att få någorlunda normalt flytläge. Jag tror nog att firman är både kunnig och seriös i övrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 28 Juni , 2009 Mats! Det blev 15 även här. Toppar 5500 med 2 pers. Den orkade inte upp riktigt med 17 Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 30 Juni , 2009 Låter som 15 gjorde en stor skillnad, vad är toppfarten nu då? Kan du se anti-vent plattan vid fullgas och rätt trim? Kanske några varv till hade suttit bra, men det kan då hända att det krävs en stålpropeller. Dom finns i mera olika utföranden än aluminium propellrar.Det är ju inte bara stigning det handlar om. Senast ändrad av Mark77 | 30 juni 2009 | 20:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 30 Juni , 2009 Nu har jag äntligen fått prova 15 propeller på min båt. Vilken skillnad.... Med två pers fiskeprylar 28 knop på maxvarv som landar klockrent på 5700 varv. Upp i plan i ett nafs, marchfart ~20(kollade inte så noga) knop vid 4000 varv fullt uttrimmad. Och på marchfart är motor rugigt mjuk och tyst i gången. /Mats Senast ändrad av ziggemannen | 30 juni 2009 | 22:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 30 Juni , 2009 Har inte haft tid och tillfälle att testa färdigt. Återkommer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 1 Juli , 2009 Tja! Nu har jag testat. Med mig och hustrun på stolarna så får jag upp den i 5300-5400 varv med rejäl upptrimning, farten stannar på 23,5 knop. Nu fanns det lite mer i båten än vad det gjorde när servicekillen som bytte propellerm och jag testade. Då blev det 5500 och han sa att jag inte kunde ha 13. När hustrun satt på bänken fram så kom jag inte över 5000 varv, stämmer bra med mina 4200 med 17 tummaren. Skillnaden ska vara 400 varv /tum. När jag i det här läget drog ner till 4000 så hamnade farten på 17 knop och hyggligt gångläge. Att gå ner till 13 tum blir nog för mycket, men jag undrar om man inte borde ha en större diameter och mindre stigning. Men det grundläggande problemet är att båten är grymt baktung. Den borde ha trimplan. Tittar man på andra båtar på blocket så har de en naturlig vattenlinje som visar att problemet är vanligt. Se länk: http://www.blocket.se/vasternorrland/Uttern_5000_AC_22233061.htm?ca=15&w=3 Servicekillen rekommenderade lyftfena på motorn. Jag har alltid varit skeptisk till sådana men kanske? Kan jag bara ha en ekonomisk fart på 18 knop så är jag nöjd. Fast jag undrar hur den går med 4 i båten. Tilläggas kan att jag har 40 kg skrot i näbben förutom ankare och annat, kan inte ha mer för då tar självlänsen in vatten. Såå, jag vet inter om jag kan vinna nåt mer genom att byta propeller, det handlar om mer kraft och högre fart om man inte gör något som lyfter aktern. Alltså större motor. Eller byta båt? Alla tips mottages med tacksamhet, båten är som nämnts en Uttern 5000 AC. Senast ändrad av Virgo | 02 juli 2009 | 09:10 Senast ändrad av Virgo | 02 juli 2009 | 09:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Juli , 2009 Virgo, Troligen är ett par Smart Tabs en bra medicin mot den åkomma din båt har.http://www.nauticusinc.com/smart_tabs.htm Vill du har i plast istället som ej korroderar, välj Smart Tabs SX:http://www.nauticusinc.com/smart_tabsSX.htm De sticker ut och säger garanterad verkan annars pengarna tillbaka. Finns återförsäljare i Sverige. Skulle nog satsa på detta, enkelt att installera, relativt billigt och de har bevisligen verkan mot bl a såna åkommor din båt verkar ha. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 2 Juli , 2009 Bo Smartabs ska väl monteras med genomgående bultar? Det blir en del arbete med att ta ut den fasta tanken mm. Är det någon som har erfarenhet av hydrofoil typ LZ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Juli , 2009 Virgo, Tror knappast det är genomgående skruv. Brukar vara syrafasta självgängande skruv med cylindrisk skalle till sånt. Kolla i manualerna till Smart Tabs resp Smart Tabs SX här så ser du vilken typ av skriv som man använder när de skruvas fast i akterspegeln.http://www.nauticusinc.com/installation.htm /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 2 Juli , 2009 Bo! Tack! Vi får se vad det blir, kommer att köra säsongen ut som det är. Mvh/ Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magna-Flash 0 Postad 29 Juli , 2011 Virgo, hur har det gått? Har själv en Uttern 5000 AC med Etec 60hk som varvar 5500 varv (WOT) utan last. Har man 3-4 pers och packning i så måste nån gå fram för att få upp den i plan. En granne har en likadan motor med samma prop men på en annan båt, och han har inga problem. Hans varvar 6000 (WOT) vilket är maxvarv enligt spec... Skulle vara kul att testa annan stigning så man fick sånt vrid... /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 30 Juli , 2011 Jag kan komplettera med att jag sedan en tid tillbaka kör med en Evinrude original Rogue rostfri 4-bladig propeller i 15, och det är sedan propellerbytet en helt annan båt. Inte minst att den planar redan vid ~13 knop och skjuter upp i plan på nolltid. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 30 Juli , 2011 Mitt inlägg försvann! Här kommer det i kortare version. Magna-Flash Hur det gått? tja. Helt klart är att båten behöver någon form av trimplan. Jag har inte prioriterat detta. Jag fick ju en 15 tummare, körde första säsongen ut med den, det funkade hyggligt med två personer ombord om passageraren satt fram, men den nådde inte mer än drygt 5200 varv med den placeringen, toppade ca 24 knop. Med med 4 ombord så var det katastrof. Enligt moderatorn på E-tech chatten är det mycket viktigt att man får upp varvtalet till rekommenderat vid WOT, annars kan det orsaka haveri. Jag tolkar detta som att det ska vara vid den mest använda lasten.Eftersom vi oftast inte har bråttom men ibland vill vara många i båten så fick jag bytt min oskadda propeller utan kostnad. Jag har nu en 13 tum. Rätt propeller hade nog varit 14 tum men det finns inte i original. Men jag är nöjd med 13 tum. Motorn studsar upp till 5500 varv och ca 21 knop direkt med 2 pers ombord oavsett var passageraren sitter. Jag har inte testat WOT, vill inte övervarva, gissar att det ligger vid max tillåtna 6000 varv, jag kör max 5500 och då hör man att motorn går lätt. Jag har inte mätt exakt med olika last och varv, det är rätt ointressant eftersom råstyrkan finns där så planar den lätt med 4 personer ombord utan att tappa mycket i fart. Med trimplan så är det möjligt att 15 tum blir rätt. Mellan 6 och 16 knop går det inte att köra men det är ju båtens fel, den borde haft lite flackare V i aktern. Vi kör transportsträckorna med runt 18 knop och ligger då strax under 5000 varv. Eftersom din motor har samma propeller som snurrar med högre varv så bör du komma upp i 23-24 knop vid 5500 varv. Jag vill nämna att min motor är helt korrekt monterad med plattan ca 20 mm ovanför V-bottens spets. Den går inte att hissa mer om man inte vill få släpp i girarna. Min båt används för övernattning och är rätt tung, de har ett batteri till elsnurran under förarstolen, på andra sidan finns 20 liter vatten och ett permanent pentry, slutligen så ligger det ca 40 kg skrot och 2 ankare på sammanlagt 10 kg där framme. Skrotet för att få upp axelgenomgången ur vattnet vid stillaliggande, motorn går inte att få helt ur vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 30 Juli , 2011 ziggemannen! Jag undrar var mitt WOT skulle hamna med en sådan propeller. Borde bli högre än med standard 15 tum. Antar att du hade en standard 15 först. Var där någon skillnad? Kan man köpa en sådan på öppet köp någonstans. Vad kostade den. Mvh/Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magna-Flash 0 Postad 10 Augusti , 2011 Har varit och kollat och kört båten nu, för att få lite råd av er... Båten är alltså en Uttern 5000 AC med en Evinrude ETEC 60hk (inga trimplan) 15 propeller (standard alu) Maxvarv WOT (2 pers) = 5500 varv Båten gräver liksom ner sig där bak - svår att få upp i plan med fler ombord Motorn sitter monterad på nedersta hålet dock - skulle det bli bättre om jag hissade den? Hur gör man detta? Måste man loss med hela motorn och täta om hålen? Hur lyfter man (2 starka gubbar eller finns nåt annat trick)? Senast ändrad av Magna-Flash | 10 augusti 2011 | 09:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser