Eken 5 Postad 5 Maj , 2009 Tänkte rengöra luftfiltren på min MD 11 och har aldrig gjort detta tidigare.. Vad för medel använder jag och skall filtren oljas in med luftfilter olja sen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Maj , 2009 På rekommendation från en MD11-specialist mockade jag ut allt i luftfiltren och kör nu bara med ett galler så större objekt inte åker med in i systemet. Det är en farlig massa mög inne i filtren som kan rensas ut via det stora hålet. Kör in en skruvmejsel och bryt bort galler och kokosblasten och stålullen. Sen behöver du aldrig rensa mera. Det är väl mer ett flamskydd kan jag tro. För hur mycket damm virvlar det runt när man drar omkring på böljan. Det skule vara när går genom Sotenkanalen att lite vägdamm kan virvla in men då kan man passa på att stänga till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 6 Maj , 2009 Filtret i fråga är egentligen en INSUGNINGSLJUDDÄMPARE, så om ni ändrar på utförandet så ökar motorljudet i båten! Tvätta innehållet i avfettningsmedel och återinfetta med lite olja av valfri sirt. Lycka till. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Maj , 2009 Jag märkte ingen skillnad i ljudnivå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slamkrabba 0 Postad 6 Maj , 2009 Egentligen är det väl kristallolja och tryckluft som rekommenderas för rengöring från början. Dock inte så lätt att få tag i idag kanske. Jag har tur som har en kompis på en mekverkstad där dom har det. Bra till det mesta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 6 Maj , 2009 kristallolja, varunamn på lösningsmedelsblandning av kolväten, se lacknafta. Källa: Nationalencyklopedin http://www.ne.se/kristallolja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slamkrabba 0 Postad 9 Maj , 2009 Lågaromatiska lacknaftor som finns idag är inte jämförbara med kristalloljan. Så kristallolja är inte = vanlig lacknafta. Tror att det bara är industrin som kan handla den riktiga kristalloljan idag. Men visst kan väl lacknafta eller diesel plus tryckluft göra jobbet i detta sammanhang också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gulnar 4 Postad 31 Maj , 2015 Kapar den här tråden trots att den är asgammal med hopp om bra svar. Enligt instruktionsboken är det "lätt brännolja" man ska göra rent dem med. Jag undrar om det är samma sak som diesel? Och tryckluft nämns inte, bara en genomsköljning. Någon som har koll på vilka medel som finns in handeln idag som är lämpliga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 31 Maj , 2015 Kapar den här tråden trots att den är asgammal med hopp om bra svar. Enligt instruktionsboken är det "lätt brännolja" man ska göra rent dem med. Jag undrar om det är samma sak som diesel? Och tryckluft nämns inte, bara en genomsköljning. Någon som har koll på vilka medel som finns in handeln idag som är lämpliga? Lätt brännolja är diesel, vad jag vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Juni , 2015 Det tips jag fick att riva ut det rostiga krullstålet och kokosfibrerna har fungerat bra. Salig på egna erfarenheter och med sex års test tycker jag att det var ett bra tips att riva bort skiten som riskerar att täppa till lufttillförseln för mycket. Resultatet kan bli att motorn får för mycket av sin förbränningsluft från vevhuset med onödigt korsdrag i oljetråget och för blå rök därbak då en del olja följer med då det blir svårt för luften att komma rätta vägen genom luftfiltret/insugsljuddämparen. Så mycket ljuddämpning blir det inte av kokosfibrerna och stålkrullet. Effektiv ljuddämpning får man genom att låta luft gå genom flera rum med trånga förbindelser. Kolla den luftburk som har en gummislang från oljelocket om den ser oljig ut. Då kan det vara för tätt så onödigt mycket luft kommer via oljepåfyllningslocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser