pethog 0 Postad 5 Maj , 2009 Hej, Jag ska lägga ut Mooringen till min boje, kan nån svara på hur långt ut från bryggan ringen ska ligga? Räcker två gånger båtlängden? Jag har en Orrskär 27. Tacksam för svar. Senast ändrad av pethog | 05 maj 2009 | 22:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 Maj , 2009 Hej, Kolla om det står nåt här: http://www.modernaforsakringar.se/files/wwEJggTR.pdf Hade P-ring och boj förr men så tog vårfloden/isen bojen (och P-ringen) ett år... Har nu bara en förtöjningslina från ett bojsänke (P-ring lite annat tungt skrot) och fram till bryggan, slak lina och så fäster jag linan i ena knapen lite lätt uppspännt i aktern (och en förtöjningslina i fören in till bryggen med ryckdämpare på). Näväl, du skall inte ha ringen för nära båten för då får du lyftande kraft och lätt att bojksänket tappar fästet. Jag hade nog min P-ring ca 15 meter ut i vattnet räknat från båtens akter (jag hade linan från bojen fäst i aktern på båten). Men en grov kätting från bojen ner till sänket. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pethog 0 Postad 6 Maj , 2009 Tack för tipset. Det står en del bra där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
staffan13 0 Postad 7 Juli , 2009 Hur mycke längre skall kättingen vara än vattendjupet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser