Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Elpadino

Motorvibrationer i albin 78/Dieseltanksrengöring

Rekommendera Poster

Hej!

Min albin 78 vibrerar rejält vi vissa varvtal speciellt vi acc. mellan 2-4 knop. När den kommer upp i 4,5-5,5 knop så går den hur fint som helst men innan det är det jorbävning. Är detta normalt?

Hur kommer man åt dieseltanken för rengöring i 78:an. Är det värt besväret att rengöra den? Har aldrig blivit rengjord på 30 år.

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det inte fler som har samma problem trodde det var vanligare med vibrationer och mer normalt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På frågan om det är värt att rengöra tanken efter 30 år svarar vi ja.

Den dagen motorn lägger av pga klegget i inloppsröret från tanken är det helt uppenbart att det hade varit bra med en uppsugning av bottensatsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som inte orkar läsa hela, ett litet urklipp:

 

-
Se till att bränsletanken kan inspekteras invändigt och rensugas (på lägsta punkten där slam samlas) genom inspektionsluckan eller via hålet för nivågivaren.
-
Sug ur bottenslam med en Oljesug (Bild 2) vår och höst .
-
Kan man inte komma åt att inspektera eller suga ur bottenslam så måste tanken göras om. Dieseltankar ska vara byggda så att de kan inspekteras, det har gällt i många år. Skvalpskott ska även ha öppningar i nederkant.
-
Dieseltanken bör helst ha en bottenavtappning på lägsta punkten om möjligt. Som alternativ kan ett fast sugrör på lägsta punkten monteras vid ombyggnad. Ett alternativt sätt att slippa dränera tanken varje höst och vinterförvara bränslet (i tät behållare på säker plats), kan vara att blockera tankventilationen helt under vinterförvaringen. En enkel ”Slangtång” som gör att man klämmer till om ventilationsslangen eller att montera en ”Ballofix”/kulventil på ventilationsslangen kan vara lösningen som förhindrar att fuktig luft kommer in i tanken. Man får dock inte glömma att återställa ventilationen på våren.

Detta hör till säkerhetsansvarige ombord att ta till sig. Dvs befälhavaren. Har man inte beaktat detta vid en sjöskada skulle jag tro att t.ex försäkringsbolaget svär sig fria från ansvar. Med ett gäng advokater kan man säkert få ner kostnaderna för alla som drivit upp på klipporna efter ett motorstopp med tanken full av dieseldjursgegga.

den av vår säkerhetsexperts inspekterade bränsletank befanns inneha en sådan mängd bottensats att den årliga inspektionen av haveristens bränsletank icke kan ha.....bla.bla..

Så slipper man med ett sånt fall några miljoner i ersättningtill drabbade försäkringstagare.

Alternaivt får de som visar att de gjort tankrengöringen (hur man nu ska visa det, kanske skicka in bottensatsen i en plastpåse) en lägre premie.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående vibrationerna, hur blir det om du varvar till motsvarande varvtal utan inkopplad propeller? Vibrerar det mindre då kanske man kan misstänka propellern/ axeln istället!?? ...Bara en tanke.

Är det motorn så kolla även att gummikuddarnas infästning är helt stadig, hade själv problem med detta. Motorbädden var aningens lös så vibrationerna - och ljudet - blev klart värre än normalt. Känn på motorbädden om det vibrerar olika mellan någon av dess delar, för det kan vara svårt att se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att komma åt tanken på A78 är enkelt. Det är definitivt värt att öppna locket ( dvs lossa nivågivaren på tanken ) och titta ner i tanken. Om det finns skit där är det enkelt att suga upp den och göra rent.

 

Ang dina vibrationer. Det är sannolikt en motorkudde som gett upp. Låt någon kompis köra båten så är du nere och ser och känner på motorn. Du kan säkert se om en kudde gett upp.

 

Jag har gjort en tankrengöring. Maila mig om du vill ha fler tips.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som min VP MD5:a, skakar rejält på låga varv men går kanon på fullvarv, inget ovanligt enligt de kunniga jag pratat med. Finns det någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Albin 78 för några år sedan. En av de främre kuddarna ville lossna någon gång per säsong. Bulten gängade upp sig. Det är svårt att komma åt att dra dit dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD5:an har en stor svaghet i A78 montaget och det är, som skrivits tidigare, motorkuddarna. De främre är vinklade på ett sätt som gör att motorn mer eller mindre hänger i dom. De är dessutom känsliga för oljespillFörvånad (i ett motorutrymme), vulkningen vill släppa. Ett annat fel som gäller propellern, är att kuggarna på foldingpropellern (gjutjärn) rostar bort. Bladen kan då hamna i ofas och du får vibrationer. De ger sig emellertid inte, om man inte stoppar så bladen fälls in och sedan startar igen.

Tanken kommer du år genom att skruva bort sidostycket i stickkojen.

Jag kan rekommendera dig att gå med i A78-klubben. De har mycket kunskap att förmedla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...