Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Stoffe79

Ökning i fart med ett 290DP drev kontra SP drev?

Rekommendera Poster

Hej är på väg att införskaffa en båt med dubbla aq 171 motorer med 290sp drev.  Min fråga är hur mycket fortare skulle båten gå om jag satte på 2 st 290dp drev på båten i stället?

Båten ska göra runt 38 knop som den är nu.

Är det markant skillnad på 290 DP dreven kontra SP dreven?

Skulle det bli nån skillnad i bränsle förbrukning?

Tacksam för svar



Senast ändrad av Stoffe79 | 05 maj 2009 | 18:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte motor/drevexpert. Det enda jag hört om DP-dreven är att de kom till för att utnyttja vridmomentet från dieslarna bättre. Få ner vridet i vattnet. Frågan är om man får någon bättre effekt (= högre hastighet) med dina bensinmotorer jämfört med de befintliga SP-dreven?

Borde finnas någon åsikt på forumet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Anders_St har jag fått för mig att vitsen med DP var bättre grepp, och då inte i första hand vid toppfart utan från start. En *stor* fördel är också att vridkrafter elimineras när man använder kraftiga motorer i singelmontage men det problemet har ju inte trådskaparen. Handlar det inte om en båt som är svår att få upp i planing skulle jag inte övervägt att byta.

DP (290) delar f ö samma problem som singeldreven, dvs klumpigt utformade undervattensdelar som inte passar för höga farter. Det skulle vara intressant att se en jämförelse mellan singel- och duoprop för senare, bättre utformade drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DP= dyrare mycket dyrare och känsligare drev! OK, du får bättre grepp i vattnet och därmed också lite högre hastighet genom vattnet. Gissningsvis kan du få en eller ett par knop i topp. Men fördelarna är en piss i Missisippi jämfört med nackdelarna i form av känsligare axlar - packboxar och proppar = dyrt, mycket dyrt.

 

Har du ett dubbelmontage med singelproppp, behåll dessa du kommer att vara mer än nöjd med både driftsäkerhet, kostnader som manöverduglighet. mvh/Nitro

 

Ps, ifall du mot allt sunt förnuft skulle byta kommer du inte märka någon skillnad i bränsleförbrukningen, endast utflödet ur bankkontot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tänka mig för jävligt noga innan jag köpte en båt med dubbla AQ171! Just den motorn har man(Volvo) väl inte gjort så där supermånga av? Har för mig att bara limpan/grenröret kostar i runda slängar 12 lakan/motor. Har en kompis som har pysslat lite (hela förra sommaren) med dessa motorer och det dryper ju inte av reservdelar precis. Kan iofs vara en mycket bra motor. Så väl insatt är jag inte men väl värt att kolla upp. Det funkar säkert så länge man sköter grejorna.

Angående dp dreven så har jag dålig koll men tror som de som skrivit tidigare att det inte ger så mycket om något i toppfart. Har åkt med dp på de 2 senaste båtarna nu och de funkar kanon. Bara man håller efter med nya bälgar , anoder och oljor.

Joch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Japp jag vet att limporna ligger på 12-14000 kr helt sjuk!  Grejen är att jag får båten så pass billigt, att det känns som att jag har råd att byta båda, även fast det kanske inte behövs. Det känns ju att om man byter dom och sen bara åker i sötvatten så borde ju limporna hålla i massa år i allafall.  Som sagt det är lite av en renoverings båt där runt 50000 kr ska gå till renovering av båten/motorer, drev.  Resten av delarna borde ju vara relativt billiga då det är vanliga volvo bil delar tycker jag?

Hur är den här motorn annars då?  jag vet att den är relativt högvarvig, men är det några andra bekymmer jag bör tänka på då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig koll på hur motorn är annars. Nu när polaren fått i ordning på sina så tuffar och går den bra. Tänka på är väl att det är kamrem på dessa volvo 4or. Hoppar den av eller går av så har du antagligen lite jobb framför dig. Tror det innebär general-ras! Observera att detta är bara spekulationer och inte nåt du ska lita på till hundra %. Har överlag ingen erfarenhet själv av dessa motorer förutom det man sett polaren fixa med och det jag hört ryktesvägen.

Finns säkert de här som kan detta mycket mycket bättre och garanterat vet.

Lycka till med båtköpet! Det blir säkert bra! By the way, vad är det för båt du är spekulant på?

 

Joch

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Grabben på den här sidan www.ockelbo.plars.org har meckat en hel del med 171motorn och Vp drev. Som någon tidigare skrev så kom dp dreven till för dieslar med högt vrid och V8:or. Volvo har mig veterligen aldrig sålt bensinfyror med dp drev.

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är gott om negativa rykten gällande 171:orna. Men motorerna är fortfarande baserade på samma (stabila) block som 151, bara försedda med en effektivare topp. Själv skulle jag föredra en 171 alla dagar i veckan om jag letade bensinfyra.

Däremot gäller förstås att ha koll på kamremmarna och att inte slarva då det här är den enda rödblocksvarianten som inte tar ett remhaveri utan totalras. Och den dyra avgaslimpan är förstås också viktig men i övrigt finns i mina ögon inga frågetecken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  www.blocket.se/vi/21377228.htm...  det är den här båten jag funderar på. 

En Tollare concord 900, Som sagt min budget för båt var runt 200000 och nu får jag den här för 120000. Tyckte den var bra planerad med köket och kylskåpet i sittbrunnen  Det kändes som ett bra pris, enda problemet är ju att ena motorn inte startade, men den går runt med startmotorn utan problem så det borde inte vara så svårt att få den att fungera.  Den andra startade på en gång. 

Tanken var ju att om jag köper en så pass billig båt, så har jag ju 70000 kr nu att fixa upp den för. Det mesta var ju estetiskt, måste slipa upp teaken och olja om den osv, ev att jag lägger en matta i brunnen. Klä om alla dynor osv.  Men som sagt prio är ju att kolla dreven och få den andra motorn att fungera.  Det var inget olje lekage eller nått på motorerna, tyckte dom såg relativt fina ut ändå.  Som sagt jag är ju ganska ny på båtar och jag gillar att fixa och pula, kan ju bara hoppas på att det var ett ok köp!  hehe

Jag funderade först på en daycruiser med dubbla v8or, Men förnuftet sa att det skulle springa iväg i soppa förbrukningen.  Jag vill ha en båt med 2 motorer och då borde ju dubbla 4or vara lite billigare att åka med tänkte jag.  :-)



Senast ändrad av Stoffe79 | 07 maj 2009 | 11:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Ja. Som det gamla talesättet säger:

Det finns två riktigt lyckliga dagar i en båtägares liv: den dagen han köper båten, och den dagen han säljer den.

Gamla båtar har en förmåga att sluka pengar på det ena och det andra som behöver fixas. begreppet sunken cost får en ny innebörd för en. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe jo jag vet att det är dyrt med båt. Jag tänkte såhär, oavsett vilken båt man köper så kommer man ju vilja byta oljor och göra en översyn på det mesta.  Så varför inte slå till på ett halvt renoverings objekt.  Då har jag ju ändå pengar avsatta till det.  Istället för att köpa en båt för 200000, där jag ändå kommer vilja göra det.  Nu har jag ju som sagt pengar att ta av som man kan lägga undan. Men man velar fortfarande om det är rätt eller fel, jag vet inte än, det får tiden utvisa.

Men som sagt man vet ju aldrig om det är ett bra köp förens efter några år, om allt fortfarande fungerar som det ska.  Är ju precis som med bilar.  hehe  Allt roligt kostar tråkigt nog!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Det är en jäkligt fin båt det där. Tror det går en lika dan i våran pöl men med en V8 i. Om du köper och det går åt helvete med motorerna så kan du ju sänka ned 2 nya 4or för den budgeten du lagt upp. Angående bensinförbrukningen vet jag inte om det blir sådan stor skillnad? Skulle tippa på att dessa 4 får slita satan jämfört med lite större spisar. Dock kan jag inget om båtmodellen eller vad den väger mer än att den tilltatalar mig utseendemässigt.

Pruta lite till och slå till! Man ska köpa det man vill ha och man lever bara en gång. Kör så det ryker och hoppas att det håller!

 

Joch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

En bekant bytte till dp på sin flipper 700 med aq225. Toppfarten ökade någon enstaka knop. Den stora skillnaden blev att båten nu planar dubbelt så fort.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vp290DP dreven funkar bra som tidigare skribent skrev om man sköter bälgar mm.

MEN AQ171 skall man undvika om man inte har väldigt mycket mekfritid och pengar.

Toppen är väldigt svag och limpan kostar som sagt 12000 och de går sönder tro mig.

Att ha en 16V topp funkar inget vidare med 3-5000 kost varv.

Hellre lite mer V8 bensin än att meka som man spyr.

 

OM du ändå skall köpa kolla oljan noga innan, vatten i oljan kostar 40'/motor

 

mvh

peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...