Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Verne

Flipper 470 , evinrude 70

Rekommendera Poster

Hej! Är tillsammans med en bekant på väg att köpa ovanstående ekipage från en kompis till min bekante...

Priset ligger på 35000 med en enklare kärra och motor ska enligt uppgift vara välservad. Är det nån som har nån erfarenhet eller åsikt av ovanstående motor och båt. Jag är väl mest skeptisk till motorn, en gammal tvåtaktare från -84, men den kanske kan ses som driftsäker trots sin ålder? Hur är kvaliten på Evinrude, jag har bara erfarenhet sedan tidigare av mercury och yamaha!? Finns det nåt att säga om båten? Jag tycker att den verkar trevlig, den ska användas till vattesporter och utflykter. Nån som har nån åsikt om priset?

 

Mycket tacksam för åsikter och tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en flipper 470 S med 70 hk Johnson för ett antal år sedan. Den var helt ok i mitt tycke och jag använde den just till vattensporter, utflykter och fiske. Den kan upplevas som lite stötig när det går lite sjö eftersom den inte är särkilt v-bottnad, men å andra sidan finns det väl inte många i den storleksklassen som är det. Min Johnson var från 1984 och den bara gick och gick, inga problem alls. Toppade ca 36 knop.

Kolla på blocket vad andra vill ha för motsvarande båt. Jag sålde min (årsmodell 1974 tror jag) för 15 000 kr utan motor. Cirka 6 månader senare låg den på blocket med en 50 hk Johnson från 80-talet med ett begärt pris på 36 000 kr. Den låg inte kvara många dagar, antar att den blev såld direkt Förvånad.

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra affär !

jag hade en 470 S -84 med en Yamaha 40 -84 i mk.t fint skick. Den hade hamnkapell, badstege, dynor, golvmatta, vintertäckställning, ekolod och kärra som jag sålde för 55 000 förra sommar´ n.

Båten är riktigt bra i vattnet, motorn du pratar om känns dock som att man borde mäta upp lite mera innan köpet om du tycker den låter konstigt eller startar trögt.

Min gick ca 33 knop om du vill ha en referens



Senast ändrad av Minbus | 06 maj 2009 | 17:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror den kan bli svår att försäkra om den har en för stark motor, båten är bara godkänd med max 55hk så kolla upp detta först med försäkringsbolaget innan köp.



Senast ändrad av Zenturion | 06 maj 2009 | 21:10



Senast ändrad av Zenturion | 06 maj 2009 | 21:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Flipper 470 GT -84 med en Yamaha 90 hk -87. Ringde runt till olika försäkringsbolag och Svenska sjö försäkrar båten trots att motorn överskrider dess skrivna maxgräns. Dock måste jag säga att när man är 3-4 personeri båten kommer de 90 hästarna väl till pass, annars skulle det blivit väldigt segt tror jag.

Köpte min båt motor 30 kärra för 43000 förra året så 35 000 låter som ett bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...