Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
glenn30

byta impeller johnson 4hk

Rekommendera Poster

hej jag ska byta impeller på min johnson 4 hk-78,är det nåt man ska tänka på,hur ska man gå tillväga,vad ska man ta lös,är det besvärligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet?

Går den varm?

Har du köpt en ny impeller eller en helt ny utbytespump? En del rekommenderar att byta hela pumpen finns en som passar flera modeller med lite mod. Utbytespumpen är lite annorlunda och du lägger ett snitt på drivaxeln för att få drivningen. Följer med en beskrivning i kartongen.

Är du säker på att impellern är slut? Du kan testa genom att släppa lite på bultarna mellan block och rigg och se om det kommer ut vatten där. Kommer det rejält med vatten så har du nog problemet i motorkanalerna se nedan. 

Demontering: ta lösa de två bultarna ovanför propellern, dra isär riggdelen och propellerhuset samt cu-röret och ta med drivaxeln ut. Skruva lös pumphuset och dra den uppåt eller nedåt. Om du tar ur drivaxeln från växelhuset så se till att inte dreven ramlar ur sitt läge. Gör de det och du inte lyckas fippla in drivaxeln så demontera växelhuset och lägg dreven på plats samtidigt som du styr i drivaxeln. Montera sedan, se till att cu röret kommer rätt.

Skaffa en liten tumhylsnyckelsats då alla bultar är i tummått

Går den varm kan det även ofta vara skit i kanalerna i motorn kolla då denna tråd

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=282496

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...det är exakt av detta skäl som jag låter verkstan byta impeller åt mig. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej,ja den är inte bytt dom senaste 10 åren iallafall så jag tänkte det kan vara dags o byta den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är betydligt svårare att förklara hur man gör än att skruva. De är mycket lättmekade. Skruva isär den så förstår du, vevlagren är dock rätt luriga då det är lösa rullar men så långt behöver man inte gå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...