glenn30 0 Postad 5 Maj , 2009 hej jag ska byta impeller på min johnson 4 hk-78,är det nåt man ska tänka på,hur ska man gå tillväga,vad ska man ta lös,är det besvärligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schvidja 0 Postad 5 Maj , 2009 Vad är problemet? Går den varm? Har du köpt en ny impeller eller en helt ny utbytespump? En del rekommenderar att byta hela pumpen finns en som passar flera modeller med lite mod. Utbytespumpen är lite annorlunda och du lägger ett snitt på drivaxeln för att få drivningen. Följer med en beskrivning i kartongen. Är du säker på att impellern är slut? Du kan testa genom att släppa lite på bultarna mellan block och rigg och se om det kommer ut vatten där. Kommer det rejält med vatten så har du nog problemet i motorkanalerna se nedan. Demontering: ta lösa de två bultarna ovanför propellern, dra isär riggdelen och propellerhuset samt cu-röret och ta med drivaxeln ut. Skruva lös pumphuset och dra den uppåt eller nedåt. Om du tar ur drivaxeln från växelhuset så se till att inte dreven ramlar ur sitt läge. Gör de det och du inte lyckas fippla in drivaxeln så demontera växelhuset och lägg dreven på plats samtidigt som du styr i drivaxeln. Montera sedan, se till att cu röret kommer rätt. Skaffa en liten tumhylsnyckelsats då alla bultar är i tummått Går den varm kan det även ofta vara skit i kanalerna i motorn kolla då denna tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=282496 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 5 Maj , 2009 ...det är exakt av detta skäl som jag låter verkstan byta impeller åt mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glenn30 0 Postad 5 Maj , 2009 hej,ja den är inte bytt dom senaste 10 åren iallafall så jag tänkte det kan vara dags o byta den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schvidja 0 Postad 5 Maj , 2009 Det är betydligt svårare att förklara hur man gör än att skruva. De är mycket lättmekade. Skruva isär den så förstår du, vevlagren är dock rätt luriga då det är lösa rullar men så långt behöver man inte gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser