Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
BjornF

Flipper 700 - vad är det här för slangar?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Nyligen köpt en Flipper 700 och håller just nu på att renovera upp lite i skotten. I det skottet som sitter på styrbord sida direkt bakom toautrymmet så kommer det fram två stycken gamla och delvis tejpade slangar i dimensionen ungefär 4 cm. De försvinner in under skrovet och jag har inte lyckats se vart de tar vägen. Se bild.

(Menar inte den svarta bensinslangen eller den smala grå som är givarkabeln till loggen, utan de genomskinliga grövre med vit tejp på)

Är det någon som vet vad dessa skall användas till ??

 

Mvh / Björn

post-27849-1394235896,5286_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det varmvattensystem i båten?

Kunde det isåfall ha varit ett sådant som suttit där och sedan tagits bort. Om dedär slangarna skulle ha varit varm och kallvatten???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 cm låter väldigt grovt för att vara vattenslangar... I vår båt är kall- och varmvattenslangarna ca en cm i yttermått och jag gissar att den klena dimensionen är för att minska tryckfallet mellan pump och tappställen. Kanske anslutningarna till en tidigare septitank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för idéerna!

De ser inte ut att varit använda på mycket länge eller kanske t.o.m. aldrig.

Kan det vara en fabriksmoterad förberedelse för septitank? Ingen sanitetsslang dock utan vanlig genomskinlig modell vattenslang fast grövre. 4 cm kanske var en överdrift, säg att de är 35mm så är vi närmare sanningen.

Ingen Flipper 700-ägare där ute som känner igen detta?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst nånstans att åtminstone en av slangarna är för att man skall kunna suga upp vatten som ligger i utrymmet mellan motorn och tanken.

/Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaah, där sa du något. Det verkar faktiskt rimligt. Jag kan ju prova att skapa ett undertryck i dem en i taget och se om det kommer något slagvatten.

Om jag tar bort bensintanken, kommer jag att kunna se in det utrymmet då? Det måste vara ett relativt stort och outnyttjat utrymme...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du kommer inte att se det utrymmet, det är ett helt skott mellan. Jag provade att köra ner pipen från oljesugen i min slang men det var tokstopp i den... Däremot kan man suga upp det från motorrummet, där är ett litet hål in till det utrymmet.

/Magnus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!  Bra tips.

Är det meningen att allt slagvatten, oavsett vart det kommer in i båten, till slut ska leta sig in till motorrummet och att det därför finns/ska finnas förbindelsehål dit ??

Om så är fallet borde man ju verkligen ha en länspump med automatisk nivåvakt där. Har du det Magnus?  Ni andra Flipper 700-ägare?

Det finns ju ingen dyvika på båten. Ät det dubbelskrov och i så fall vart tar det vatten vägen som läcker in i en eventuell springa eller via ett skruvhål i någon durk??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på hur vatten rör sig mellan skotten om tex en bordgenomföring läcker.
Man kanske borde ha flera pumpar monterade?
Jag har ju två toagenomföringar i stuven som du visar bild på..
 
Min Flipper 700 får i alla fall aldrig något vatten ståendes i sig pga regn, något som är väldigt skönt att slippa! Hade en förbannat otät segelbåt innan där man fick länsa efter minsta skur..

Jag installerade i alla fall en länspump på främre skottet i motorrummet förra våren.
Innan det fanns ingen länspump alls i båten och hade aldrig funnits!
Efter att jag glömt dragit åt locket till sjövattensystemet på värmeväxlaren och såg mängden vatten som strömmade in då jag startade motorn insåg jag att det är bra med en pump...
Har min pump kopplad på B via nivåbrytare.

Nu är jag inne på att även ha en tydlig röd lampa på instrumentpanelen kopplad till nivåbrytaren och kanske även via en motorrumstempgivare?
Meningen är att man inte ska kunna missa om motorrummet vattenfylls vid färd eller om tempen stiger av någon anledning.

/H



Senast ändrad av Hulten | 14 maj 2009 | 20:13



Senast ändrad av Hulten | 14 maj 2009 | 20:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

tack för tipset Hulten!

Jag skall montera något liknande med en nivåvakt direkt via batteriet eller b . Dock vill jag ha en parallell pluskabel från instrumentpanelen till samma pump så att jag kan köra den manuellt även vid ett lägre vattenstånd i motorutrymmet.

Jag blev aldrig klok på de där slangarna jag bifogade bild på men efter tips här i tråden så märkte jag att det gurglade om dem om jag blåste i dem med munnen. Lyckades inte suga upp något vatten dock. Jag tog bort tanken och kände att man ifrån det skottet kom in en bit i skrovet men inte speciellt långt, (ca 15 cm). I motorutrymmet hade jag inte det lilla hål ni talade om från början.

Jag bestämde mig för att what the hell, jag skapar dessa hål och borrade med en 1m lång och ca 12mm i diameter borr hela vägen från tankskottet till motorutrymmet, (längs skrovets botten). Då hände det grejor...   Ut kom ca 15 liter brunsvart vatten som måste varit instängt där under många år.

Nu har jag alltså förbindelse hela vägen från tankskotten till motorutrymmet och kan samla upp och pumpa ut eventuellt regnvatten där. Känns såklart lite oroligt att ha gjort detta ingrepp, lite osäker på vad de där skotten, (det var flera, två eller tre), var till för. Jag slås av tanken att ta upp en lucka i durken ovanför dem och använda som förvaring. Någon som gjort detta?

 

/B 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej angående utrymet mellan tank och motor så har jag sågat upp en luka där ryms mycke saker och det är svalt typ som i vattnet mvh rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rikard!

Aha, det där är jag mycket intresserad av!

Kan du snälla bifoga en bild eller två?

Mvh / Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...