Blixten80 0 Postad 5 Maj , 2009 Jaha, alltid ska man råka ut för något i sista sekund inför sjösättning... En Mercury 90hk, från '90. Bytte drevolja i höstas vid upptagning, då såg oljan jättefin ut. Bytte impeller förra veckan, allt gick bra. Körde igång motorn i lördags, använde en spolmuff (hade ganska högt tryck på vattnet). Jag lät spolmuffen sitta kvar eftersom jag ville köra motorn en gång till innan sjösättning (nu på lördag). Igår lättade jag på muffen, då rann det ut mjölkig olja ur kylvattenintaget. Tappade ut lite olja från drevet och såg till min besvikelse att även denna var mjölkig... Uppenbart att jag fått vatten i drevoljan, och att det förmodligen kommit in via drivaxeln. Men hur kommer det sig att oljan kommit ut? Har jag haft för mycket olja i drevet? Kan det hänt något vid impeller-bytet? Jag funderar på att byta olja idag, starta motorn med spolmuffen (men inte använda lika högt tryck). Kan trycket från spolmuffen bli högre än vad som normalt uppstår när man kör? Lutar väl åt att byta packningar, men är lite förbryllad av att det kommit ut olja... Tacksam för era åsikter/Blixten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 5 Maj , 2009 Jag hade problem med oljeläckage i drevet i höstas. Kom ut grön, fin olja nere vid propellern. Kolla nivån upptill (SX-drev) och det var på tok för mycket olja i. Trodde då att det var fyllt för mycket bara. Sen när jag tappade ur oljan (nertill) så kom det först en dl rent vatten för att sen rinna ur vattenblandad olja, och sist ren och fin olja... Tydligen så kan det komma in vatten i drevet som trycker ut oljan. Om det är samma fenomen på din motor vet jag förstås inte men fenomenet existerar i alla fall. Jag lämnade in drevet för provtryckning och det visade sig att en otät o-ring var boven i dramat. Tycker jag har för mig att jag läst/hört (obekräftade källor) att risken med spolmuff är just att man riskerar ha för högt tryck, men som sagt, inget jag kan referera till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 5 Maj , 2009 Jag är tveksam till att man kan få till ett skadligt tryck med spolmuff i och med att den oftast läcker som ett såll mot underhuset. Jag har hört/läst om problem med vatten på fel ställen när folk har kopplat trädgårdsslangen med fullt tryck direkt till en kylvattenanslutning (med slangkoppling), men undrar som sagt om det kan hända med spolmuff. Börja med att plocka bort underhuset och kolla tätningarna mellan över- och underhus så att ingenting har halkat på sniskan när du bytte impeller. Nästa steg är att lämna iväg drevet för provtryckning. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Maj , 2009 Kan tänka mig att spolmuffen ger ett övertryck om än litet som motorn inte är van att få. Om tätningen från impellerhuset ner till växellådan är lite kass får det lilla övertrycket vattnet att kila ner i växelhuset. Normalt när motorn själv pumpar vatten med impellern kanske trycket inte når oringen. En spekulation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blixten80 0 Postad 5 Maj , 2009 Ok, detta har hänt: Har pratat med en mekaniker som sa att oljan som kom ut ur vattenintaget var förmodligen smörjolja som legat i motorn och som spolats av och runnit tillbaka ner i drevet. Detta är visst inte ovanligt vi första körningen efter vintern, det blev väl väldtigt tydligt på min motor eftersom jag lät spolmuffen sitta kvar några dagar. Han tror inte att en spolmuff kan orsaka någon vattenskada som inte skulle uppstå ändå. Drevet är inlämnat för provtryckning, förhoppningsvis har jag överreagerat, men ska bli skönt att få allt kollat. /Blixt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blixten80 0 Postad 7 Maj , 2009 Provtryckningen är klar, inget läckage, bästa födelsedagspressenten!!! Ha förmodligen blivit lite kondens över vintern som gjort oljan lite grumlig, detta var ingen fara. Då var det bara att sjösätta! /Blixten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser